۰ نفر

محیط‌زیست شکارچی اردک شد

۲ آبان ۱۳۹۸، ۹:۰۵
کد خبر: 389859
محیط‌زیست شکارچی اردک شد

اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان مازندران طرح شکار اردک‌های فریدونکنار را با هدف جلوگیری از شکار غیرمجاز اجرا می‌کند _ کارشناسان می‌گویند، شیوه انتخابی محیط‌زیست برای شکار پرندگان وحشی در جهان ممنوع و منسوخ شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، صید غیرمجاز گونه‌های مختلف و حتی در معرض انقراض در فریدونکنار آنقدر بحرانی، نگران‌کننده و تأسف‌بار است که حتی شهرت جهانی یافته است. مؤسسه جهانی حیات پرندگان چند سال قبل از این منطقه به‌عنوان «سیاه‌چاله پرندگان» نام برد. سازمان حفاظت محیط‌زیست چندین سال است با ابلاغ ممنوعیت شکار و صید پرندگان، بیرق مقابله باصید و شکار غیرمجاز را  برداشته است، اما فریدونکنار همچنان در نیمه دوم سال و آغاز فصل زمستان‌گذرانی پرندگان به کشتارگاهی بزرگ تبدیل می‌شود. به روال سال‌های قبل و در راستای اعلام ممنوعیت شکار برخی از انواع پرندگان در این شهر، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران از به‌کارگیری شیوه‌ای از شکار، برای به‌دام‌انداختن اردک‌ها به قصد پرورش آنها خبر داده و اظهار امیدواری کرده است که سود حاصل از پرورش اردک می‌تواند جایگزین شکار برای صیادان شود.

کارشناسان اما معتقدند این طرح که به شکار برای پروراندن شکار منتهی می‌شود، نه‌تنها جوابگو نیست که شیوه انتخابی مورد نظر برای شکار اولیه پرنده‌ها، شیوه‌ای ممنوع و منسوخ در تمام جهان است. هر سال بالغ بر 4میلیون پرنده مهاجر برای زمستان‌گذرانی به ایران می‌آیند اما حدود 400هزار قطعه از آنها قربانی سودجویی متخلفان صید و شکار می‌شوند و فریدونکنار بیشترین سهم را در این فاجعه زیست‌محیطی دارد. شدت این فاجعه تا جایی است که روزنامه لوموند، پرتیراژترین روزنامه فرانسوی‌زبان، در گزارشی با اعلام اینکه فریدونکنار بزرگ‌ترین کشتارگاه پرندگان مهاجر در جهان است، از توریست‌ها خواست از رفتن به این شهر خودداری کنند. مافیای صید و شکار تورها و دام‌های مرگبار خود را برپا می‌کنند و پرندگان شکاری را در بازارهای محلی می‌فروشند. روز گذشته اما حسینعلی ابراهیمی کارنامی، مدیرکل محیط‌زیست مازندران از طرحی خبر داد که طی آن قرار است با کمک روش کرِست، اردک‌ها را شکار و اردک‌های مولد را پرورش دهند. او گفت: سود حاصل از فروش اردک‌های پرورشی، برابر با سود قاچاق و تخلف شکار نخواهد بود، اما درآمد جایگزین مناسبی برای متخلفان فراهم می‌کند. در این روش شکار که او به آن اشاره کرده است، پرندگان را با شیوه‌های گوناگون به داخل قفس‌های بزرگ کشانده و سپس در قفس را می‌بندند. در این شیوه، تعداد بسیار زیادی از انواع پرندگان صید خواهند شد. با این حال، ابراهیمی کارنامی از شیوه‌ای برای آغاز این طرح نام برده که 3سال قبل مدیرکل وقت صید و شکار سازمان محیط‌زیست اعلام کرد با به‌کار برندگان این روش برخورد خواهد شد. علیرضا هاشمی، ‌پرنده‌شناس نیز می‌گوید: «در میان روش‌های مجاز صید پرنده، شیوه کرست وجود ندارد و در واقع این شیوه، روشی ممنوع و منسوخ در دنیا‌ست. حالا نیز جای تعجب دارد که سازمان حفاظت محیط‌زیست با به‌کارگیری یک روش غیرقانونی، می‌خواهد قانون را اجرا کند.»  او همچنین صید و پرورش اردک را در این روش، خالی از اشکال ندانست و ‌گفت:‌ «اگر قرار باشد اردک وحشی را صید کنند و پرورش دهند که با وجود اردک‌های اهلی که تعداد آنها 10برابر اردک‌های وحشی است، دیگر نیازی به شکار اردک‌های وحشی نیست. گذشته از این موضوع، تکثیر و پرورش طیوروحشی نیز صرفه اقتصادی ندارد و به همین دلیل تاکنون کسی این کار را انجام نداده است.» او گفت: «باید دید آیا میزان زادآوری اردک وحشی در اسارت به‌صرفه است یا خیر؟ مسئله دیگر آن است که آیا سازمان حفاظت محیط‌زیست قیم قانونی ورود به این موضوع است‌ یا باید سازمان دامپزشکی در مورد آن تصمیم‌گیری کند؟»

   شکار اردک‌های مولد، دستاویز محیط‌زیست برای فرار از مسئولیت

بر‌خلاف موافقان شکار پرندگان که می‌گویند شکار، ‌یکی از شیوه‌های امرار معاش بومیان است، علیرضا هاشمی، پرنده‌شناس، معتقد است: بهانه «معیشت» تبدیل به ابزاری برای شکار پرندگان از سوی سودجویان شده است. او با اشاره به اینکه شغل اصلی متخلفان شکار در فریدونکنار، کشاورزی است و شکار را برای سودجویی بیشتر دنبال می‌کنند، گفت: «این رفتارها دستاویزی برای انجام‌ندادن وظایف قانونی از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست است. سازمان حفاظت محیط‌زیست موظف به حفظ محیط‌زیست و حیات‌وحش برای همه مردم ایران است و براساس معاهده حفاظت از گونه‌های مهاجر، ملزم به حفاظت از پرندگان مهاجر برای تمام جهان است.» هاشمی تأکید کرد: «طرح شکار اردک‌های وحشی مولد در فریدونکنار برای پرورش جمعیت اردک‌ها با هدف مقابله با شکار غیرمجاز از سوی اداره حفاظت محیط‌زیست مازندران، خارج از منطق و فاقد ادله کافی است تا این اداره کل از وظایف خود در قبال حفاظت از پرندگان مهاجر در سال‌جاری نیز شانه خالی کند.»