۰ نفر

رییس سازمان حج و زیارت:

راهپیمایی اربعین در امنیت کامل برگزار شد

۳۰ مهر ۱۳۹۸، ۲۱:۵۷
کد خبر: 389517
راهپیمایی اربعین در امنیت کامل برگزار شد

راهپیمایی اربعین حسینی (ع) امسال را بسیار باشکوه توصیف کرد و گفت: حضور میلیونی زایران در این همایش بسیار زیبا و دلنشین بود که در اوج امنیت و صفا برگزار شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، علیرضا رشیدی سه‌شنبه شب در دیدار با هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه در استانداری این استان اظهارداشت: با توجه به فراهم‌نبودن زیرساخت‌های کشور عراق، از سال آینده باید مدت حضور زایران اربعین حسینی (ع) در عراق و مسیر حرکت آنها را مشحص کنیم.

وی اظهار داشت: برخی رخدادهای پیش بینی نشده همچون ناآرامی ها در عراق و سفر زودهنگام‌ زایران اربعین حسینی برنامه ریزی ما برای اربعین امسال را دچار تغییر کرد.
وی با بیان اینکه برخلاف سال های قبل زایران امسال زودتر از زمان پیش‌بینی شده راهی کربلا شدند، گفت: زیرانی که زودتر از موعد راهی عراق شدند به دلیل فراهم نبودن امکانات کامل موکب ها در خاک عراق با مشکل روبرو شدند.
رییس سازمان حج و زیارت افزود: علاوه براین حجم عظیمی از زایرانی که در طول ایام‌ اربعین راهی کربلا شدند در مدت کوتاهی به کشور بازگشتند که این امر نیز باعث ازدحام در مبادی ورودی شد.
رشیدی تاکید کرد: به منطور جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی باید از سال آینده باید زمان و مسیر تردد زایران اربعین حسینی را نیز مشخص کنیم زیرا زیرساخت های کشور عراق جوابگوی این‌حجم از زایران در مدت زمان کوتاهی نیست.
وی با بیان اینکه امسال بانوان در مسیر راهپیمایی اربعین با مشکلاتی روبرو بودند، گفت: امسال یک میلیون و هزار بانوی زایرا راهی کربلا شدند که از نظر اقامتی و بهداشتی با مشکل مواجه شدند.
رییس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه امسال ۳۰ درصد زایران ایرانی را بانوان تشکیل می دادند، گفت: با وجود اینکه از حجم بالای حضور بانوان در مراسم اربعین خبر داشتیم‌ اما فکر مناسبی برای ساماندهی آنان نشد.
وی با اشاره به بازگشایی مرز خسروی گفت: ️خسروی یکی از بهترین و مهم‌ترین مرزهای ما با کشور عراق است و در این زمینه از بهترین زیرساخت‌های خدماتی، رفاهی و اقامتی برخوردار است.
رییس سازمان حج و زیارت افزود: همچنین از مرز خسروی، جاده دسترسی به کربلا بسیار مناسب تر و ارزان تر است. در حالیکه از مرزهای مهران و چزابه بخشی از مسیر خاکی و ناهموار و هزینه های حمل و نقل نیز گرانتر است.

امسال چهار مرز خسروی، مهران، چذابه و شلمچه برای تردد زائران اربعین حسینی باز است.

مرز خسروی به عنوان نزدیکترین مسیر عبور زوار عتبات‌ عالیات به عراق پس از سال‌ها انتظار ۱۵ شهریور امسال با حضور وزرای کشور ایران و عراق بازگشایی شد، به همین علت مسئولان استان تمام تلاش خود را برای میزبانی هرچه بهتر از زوار به کار گرفته‌اند.

مرز خسروی نزدیکترین نقطه از کشورمان به بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۲۲۸، کاظمین ۲۰۳ و سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد، عملیات ساخت پایانه بین المللی مرز خسروی از سال ۷۷ در نقطه صفر مرزی آغاز شد و در سال ۸۱ با ۷۵ میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید.

براساس اعلام ستاد اربعین کشور، خدمات‌دهی به زائران در قالب موکب‌ها در داخل کشور از ۱۳ تا ۳۰ مهرماه و در داخل عراق از ۱۶ تا ۲۷ مهر برنامه‌ریزی شده است.

شهرستان قصرشیرین دارای ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت است که بیشتر این اماکن در اوایل دهه ۸۰ ساخته شده است تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشد.         

قصرشیرین در غرب کرمانشاه با ۲۷ هزار تن جمعیت، بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد و در امتداد این مرزهای طولانی، ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با حوزه حکومت مرکزی (بخش عربی) و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.         

مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است.