۰ نفر

سخنگوی قوه قضائیه:

تشریح فرایند مکالمه تلفنی زندانیان با خارج از زندان

۳۰ مهر ۱۳۹۸، ۱۸:۴۱
کد خبر: 389469
تشریح فرایند مکالمه تلفنی زندانیان با خارج از زندان

اسماعیلی گفت: تماس تلفنی از زندان با خانواده و بستگان از جمله امکاناتی است که در نظام جمهوری اسلامی ایران برای زندانیان ایجاد و این فرصت فراهم شده که آن‌ها بتوانند از زندان با خانواده و بستگانشان تماس بگیرند و احوالپرس آن‌ها باشند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از میزان، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه سخنگوی قوه قضائیه درباره سطح حفاظت در زندان‌ها، اظهار کرد: تماس تلفنی از زندان با خانواده و بستگان از جمله امکاناتی است که در نظام جمهوری اسلامی ایران برای زندانیان ایجاد و این فرصت فراهم شده که آن‌ها بتوانند از زندان با خانواده و بستگانشان تماس بگیرند و احوالپرس آن‌ها باشند.
وی با بیان اینکه ما در فرآیند مکالمه زندانیان با خارج از زندان؛ محتوای مکالمات را تایید و کنترل نمی‌کنیم، تصریح کرد: منتها برخی از زندانیان از این طریق مبادرت به کلاهبرداری می‌کردند و برای جلوگیری از کلاهبرداری این افراد شیاد، در سامانه تماس تلفنی زندانیان یک پیام صوتی کار گذاشته شد که در فواصل معین پیام صوتی‎ با مضمون (مخاطب محترم تماس گیرنده از زندان-نام زندان- با شما تماس می‌گیرد) اعلام می‌شود.
اسماعیلی گفت: ما محتوای مکالمه را کنترل نمی‌کنیم، فرد زندانی با خانواده صحبت می‌کند و در ضمن صحبت، صوت در آن طرف خط و از سوی خانواده ضبط می‌شود و صوت را در فضای مجازی و بخش‌های مختلف قرار می‌دهند.
سخنگوی قوه قضاییه اضافه کرد: اقدام جدیدی در سازمان زندان‌ها در این زمینه آغاز شده است و نرم افزاری جدیدی تهیه شده است و طی آن به زندانیان گفته شده که شماره خانواده و بستگان در این سامانه ثبت شود و آن‌ها صرفا با شماره‌هایی که در سامانه ثبت شده می‌توانند تماس بگیرند؛ این کار اقدامی در جهت به حداقل رساندن عوارض تماس است.
وی افزود: اینگونه نیست که بگوییم اصل تماس با خارج از زندان ممنوع است و زندانیان حق تماس ندارند، گاهی برخی زندانیان در حین تماس با اعضای خانواده در کنار احوالپرسی، مطالب غیرواقعی و ادعا‌های بی ربطی را مطرح می‌کنند که این موضوعات در خارج از زندان ضبط می‌شود و در اختیار مراکزی که مدنظر آن زندانیان است برای بازنشر در فضای مجازی قرار داده می‌شود.
اسماعیلی تصریح کرد: نسبت به برخی از زندانیانی که تحت قرار هستند و جرم‌های سنگین انجام داده اند و برابر آیین نامه سازمان زندان‌ها نمی‌توانند از این تماس‌ها استفاده کنند، بعضا مواجه با این بودیم که به طرق مختلف و غیرمجاز تلفن همراه را وارد زندان‌ها کردند و از این طریق تماس برقرار کرده اند که این موضوع هم در دستور کار قرار گرفته است و جدیت لازم انجام می‌شود.
سخنگوی قوه قضائیه در پایان خارج نشان کرد: نفس تماس تلفنی با خارج از زندان از طریق تلفن‌هایی که در اختیار زندانیان است یک امر کاملا رایج در نظام زندانبانی است.