۰ نفر

استخدام معلمان حق‌التدریس چه زمانی آغاز می‌شود؟

۲۹ مهر ۱۳۹۸، ۲۱:۴۳
کد خبر: 389252
استخدام معلمان حق‌التدریس چه زمانی آغاز می‌شود؟

معاون وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اگر هیئت تطبیق مصوبات دولت با مجلس، آیین‌نامه استخدام معلمان حق‌التدریس را تأیید کند تا دو ماه آینده جذب و استخدام آنها انجام می‌شود، گفت: حق‌التدریس معلمان از آبان ماه ماهانه پرداخت می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، علی الهیار ترکمن معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی تهران  20 با اشاره به این که وظیفه ذاتی این وزارتخانه پوشش تحصیلی حداکثری جمعیت لازم‌التعلیم کشور است، اظهار کرد: برای این کار قوانین مشخص در حوزه نیروی انسانی داریم و در قانون مدیریت خدمات کشوری برای معلمان رسمی مطالب مشخصی وجود دارد.

وی افزود: پراکندگی کشور و ضرورت ارائه خدمات آموزشی و پرورشی ما را ناچار می‌کند از نیروهای پاره‌وقت استفاده کنیم که تبلور آن معلمان حق‌التدریس هستند و براساس شرایطی در آموزش و پرورش به کار گرفته می‌شوند و بخشی از وظایف تعلیم و تربیت را انجام می‌دهند. 

الهیار ترکمن گفت: از سال 88 هر فردی سابقه حق‌التدریس در آموزش و پرورش داشت، به استخدام در آمد و تا سال 89 تمام افراد حق‌التدریس و آموزش‌یاران نهضت سواد‌آموزی استخدام شدند و تعداد آنها صفر شد، اما نیاز به نیروی انسانی صفر نمی‌شود و در سال‌های بعد مجدد از نیروهای حق‌التدریس استفاده کردیم. 

فعالیت 32 هزار معلم حق‌التدریس آزاد

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: هم‌اکنون برای ارائه خدمات آموزشی و پرورشی از 32 هزار معلم حق‌التدریس آزاد استفاده می‌کنیم که تعداد معلمان کشور 570هزار نفر است و بر این اساس کمتر از 10 درصد آنها حق‌التدریس هستند.

جذب و استخدام معلمان حق‌التدریس تا دو ماه آینده

وی در پاسخ به این که چرا قانون استخدام معلمان حق‌التدریس اجرا نمی‌شود، مطرح کرد: قانونی که شهریور سال 97 در مجلس تصویب شد، مقرر کرد تا کمیته‌ای برای تدوین آئین‌نامه استخدام تشکیل شود و در این کمیته دو نماینده مجلس، نمایندگان سازمان برنامه و بودجه، اداری و استخدامی و آموزش و پرورش حضور داشتند که آئین‌نامه استخدام معلمان حق‌التدریس را تدوین کردند و در دولت تصویب و به آموزش و پرورش ابلاغ شد و هم اکنون منتظر اعلام نظر هیئت تطبیق مصوبات دولت در مجلس هستیم که اگر مغایرتی اعلام نکنند تا دو ماه آینده جذب و استخدام نیروهای حق‌التدریس انجام می‌شود.

الهیار ترکمن گفت: طبق قانون مصوب مجلس فرصت به کارگیری معلمان حق‌التدریس تا پایان برنامه ششم توسعه یعنی سال 1400 است و هم اکنون منتظر اعلام نظر هیئت تطبیق مصوبات دولت در مجلس هستیم.

انتقال 1200 میلیارد تومان مطالبات سال 97 به 98

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش با کسری مزمن بودجه مواجه است و این مسئله در سال‌های اخیر اتفاق نیفتاده و شاید ریشه آن به 5 دهه گذشته باز می‌گردد که البته کل کشور باید برای حل این مسئله کمک کند؛ در شروع سال 98، 1200 میلیارد تومان از مطالبات پرداخت نشده سال 97 وجود داشت که هم اکنون بخش زیادی از آن پرداخت شده و 130 میلیارد تومان باقی مانده است.

مطالبات حق‌التدریس فروردین و اردیبهشت 98 معلمان با حقوق مهر واریز می‌شود

وی با تاکید بر این که یکی از اقدامات انجام شده ورود به ساز و کارها و ظرفیت‌های بودجه بود و بر این اساس بنده «ک» تبصره 12 بودجه مد‌نظر قرار گرفت، مطرح کرد: بر این اساس تمام موارد غیر از حقوق که حکم حقوق دارد، از جمله حق‌التدریس معلمان ماهانه پرداخت خواهد شد، با ابلاغیه‌ای که 10 روز قبل داشتیم مطالبات حق‌التدریس معلمان رسمی تا اسفند سال 97 به طور کامل تسویه شد و مطالبات مربوط به فروردین و اردیبهشت 98 را با حقوق مهر ماه پرداخت می‌کنیم، تا پرونده مطالبات حق‌التدریس سال 97 بسته شود.

از آبان ماه حق‌التدریس معلمان رسمی ماهانه پرداخت می‌شود

الهیار ترکمن با اشاره به این که از آبان ماه نیز حق‌التدریس معلمان رسمی ماهانه پرداخت خواهد شد، درباره کلاس‌های بدون معلم، گفت: در ساماندهی نیروی انسانی چند ظرفیت مورد توجه است از جمله ساعات موظف معلمان، ساعات حق‌التدریس شاغلان به میزان 2.5 میلیون ساعت در هفته، 32 هزار معلم حق‌التدریس آزاد، سرباز معلمان، نیروهای خرید خدمت و مجوز 14 ساعت تدریس هفتگی معلمان بازنشسته.

هیچ استانی گزارشی از کلاس‌های خالی اعلام نکرده است

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، ادامه داد: ماده 63 قانون برنامه ششم توسعه ورود نیرو به آموزش و پرورش را از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی تعیین کرده است، از سوی دیگر ضوابط اجرایی بودجه سال 98 به کارگیری نیروی حق‌التدریس جدید را ممنوع کرده است و به همین دلیل مجبور به استفاده از سرباز معلمان و افراد بازنشسته هستیم. همچنین هر دو روز یکبار از 32 اداره کل آموزش و پرورش استان‌ها گزارش می‌گیریم که تا به امروز هیچ استانی گزارشی از کلاس‌های خالی به ما اعلام نکرده است و ظرفیت‌های تدریس را براساس تعداد دانش‌آموزان برآورد و به استان‌ها ابلاغ کرده‌ایم که براساس نیاز، نیرو را برای به کارگیری در اختیار دارند.

وی بیان کرد: ما در ستاد آموزش و پرورش باید از طریق ادارات کل متوجه کلاس‌های بدون معلم شویم. وقتی به ما گزارشی نمی‌دهند چگونه می‌خواهیم مطلع شویم، برخی مثالی را بیان می‌کنند و آن را به کل کشور تعمیم می‌دهند، در شهرستان‌های تهران مناطقی وجود دارد که معلم حاضر نمی‌شود برای تدریس به آنجا برود. از سوی دیگر نباید سیاه‌نمایی کنیم که تمام کلاس‌های درس ناایمن است و بیایید ببینید که سازمان نوسازی مدارس چه فعالیت‌هایی انجام می‌دهد.

تشکل‌های معلمان گذشته و آینده مشکلات را نمی‌بینند

الهیار ترکمن با اشاره به این که تشکل‌های معلمی در لحظه تصمیم می‌گیرند و گذشته و آینده مشکلات را نمی‌بینند، گفت: بنده مواردی را در برخی مناطق مشاهده کرده‌ام که معلم می‌گوید به کلاس درس نمی‌روم و ناگزیر هستم به جای او حق‌التدریس تأمین کنم، تشکل‌های معلمان تا به امروز برای بهبود شرایط آموزش و پرورش چه پیشنهاداتی ارائه کرده‌اند؛ کار ساماندهی نیروی انسانی سال 98 در بازه زمانی تیر تا شهریور انجام شد و نمی‌توانیم کل مشکلات آموزش و پرورش را در این مدت حل کنیم، چرا تشکل‌ها مشکلات را به ما منعکس نکردند.

مگر استعفای بطحایی مشکلات را حل کرد

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، با اشاره به اینکه اگر از تراکم بالای کلاس‌های درس و شرایط دشوار کار معلمان صحبت می‌کنیم، این موارد معلول است نه علت، افزود: راهکارهای احساسی مانند استعفا دادن وزیر هنگام فصل بودجه، مسائل آموزش و پرورش را حل نمی‌کند. مگر استعفای آقای بطحایی مشکلات را حل کرد، تشکل‌هایی که علیه او کار می‌کردند امروز باید بیایند و جواب دهند؛ همکاران ما در امور اداری وزارت آموزش و پرورش بیش از 18 ساعت در روز کار می‌کنند و گاه ساعت 2 نیمه شب به خانه می‌روند.

وی درباره دریافت پول از خانواده‌‌ها توسط مدارس گفت: ده‌ها بار اعلام کرده‌ایم که این مسئله داوطلبانه است و راهکارهای برخورد با آن نیز اعلام شده است، همچنین نظر رئیس جمهور این نیست که آموزش و پرورش را خصوصی یا پولی کنیم، در ستاد هر برنامه‌ریزی که انجام می‌شود در درجه اول از سوی تشکل‌ها مورد نقد قرار می‌گیرد و فرصت‌های بسیاری را از دست می‌دهیم.

الهیار ترکمن درباره رتبه‌بندی معلمان مطرح کرد: رتبه‌بندی به زودی در صحن دولت تصویب می‌شود و هر زمان که ابلاغ شد اجرای آن از مهرماه محاسبه خواهد شد.