۰ نفر

هجوم ناگهانی استعدادیابی‌ها به آنتن

۲۲ مهر ۱۳۹۸، ۱۵:۳۶
کد خبر: 387663
 هجوم ناگهانی استعدادیابی‌ها به آنتن

برنامه‌های استعدادیابی در شبکه‌های تلویزیونی آن سوی آب‌ها، سابقه فراوانی دارد اما مدت زیادی نیست که این برنامه‌ها آن هم به صورت پراکنده، به جدول پخش شبکه‌های تلویزیونی ما راه پیدا کرده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، پیش از مسابقه «عصر جدید» برنامه‌های استعدادیابی «خنداننده شو»، «شب‌کوک»، «زمانی برای خندیدن»، «سه شو» و «جادوی صدا» در حوزه‌ استندآپ کمدی، خوانندگی و دوبله از شبکه‌های نسیم و 3 روی آنتن رفتند اما پس از مسابقه «عصر جدید»، موج تازه‌ای از برنامه‌های استعدادیابی در تلویزیون به راه افتاد و تلویزیون سهم بیشتری را به مسئله استعدادیابی اختصاص داد. به بهانه پخش تیزر مسابقه «اعجوبه‌ها» از شبکه 3، نگاهی انداخته‌ایم به این برنامه و برنامه‌هایی که تلویزیون در آینده‌ای نزدیک برای کشف استعدادها دارد.

«اعجوبه‌ها» با مهران غفوریان

برنامه «اعجوبه‌ها» به کارگردانی احسان عبدی‌پور، تازه‌ترین برنامه استعدادیابی تلویزیون است که تیزر جذابش به تازگی از شبکه 3 پخش شده و بناست همزمان با شروع ماه ربیع‌الاول از شبکه 3 با اجرای مهران غفوریان روی آنتن برود. اگر شرکت‌کنندگان کودک و نوجوان «عصر جدید» را در نظر نگیریم می‌توان گفت این اولین مسابقه استعدادیابی مختص استعدادهای سه تا 13 سال است. سروش گل‌محمدی تهیه‌کننده «اعجوبه‌ها»  در پاسخ به این سؤال که آیا استعدادها توسط داوران مشخصی قضاوت می‌شوند یا خیر توضیح داد: «داور نداریم، چون نمی‌توانیم به بچه‌ها برچسب برنده یا بازنده بزنیم. نمی‌شود در سن چهار سالگی به بچه بگوییم باختی برو! مردم داور هستند و نظرسنجی می‌گذاریم». او درباره این که «اعجوبه‌ها» شامل چه حوزه‌هایی می‌شود، گفت: «هر حوزه‌ای، از اسب سواری و تیراندازی تا فوتبال، ژیمناستیک و پارکور داریم. یک سری استعدادها هم داریم که صرفاً سرگذشت جالبی داشته‌اند و آن را تعریف می‌کنند. در هر برنامه پنج یا شش بچه داریم که دو یا سه تا از آن‌ها این طور هستند». طبق گفته گل‌محمدی، «اعجوبه‌ها» قهرمان یا نفر اول ندارد، در نهایت از استعدادهای رشته‌های مختلف که با رأی مردم بالا آمده‌اند، تقدیر می‌شود و در یک کلام ساختار «اعجوبه‌ها» چندان رقابتی و مسابقه‌ای نیست.

وسط «میدون» کارآفرینی

مسابقه «میدون» یکی دیگر از برنامه‌های جدید تلویزیون است که البته نمی‌توان به طور مشخص نام استعدادیابی روی آن گذاشت اما بی‌ارتباط به حوزه استعدادیابی هم نیست. در هر قسمت از این برنامه، سه نفر از کارآفرینان محصول و کسب‌وکار خود را به مردم و داوران معرفی می‌کنند تا بتوانند وام یک میلیاردی برنامه را از آن خود کنند. شرکت‌کنندگان این برنامه در قدم اول آغاز کار خود نیستند، آن‌ها کسب‌وکار خود را تا مرحله‌ای به نتیجه رسانده و بیشتر به سرمایه احتیاج دارند. از این جهت کار «میدون» از شناسایی استعدادها گذشته و بیشتر از استعدادهای جوان در حوزه کارآفرینی حمایت می‌کند. تنوع کسب‌وکارها و تجربه‌های شرکت‌کنندگان از موفقیت‌ها و شکست‌ها، «میدون» را جذاب کرده است. در این برنامه جنبه سرگرمی کم رنگ‌تر است و مخاطب اصلی آن مخاطبان عام نیستند.

«ستاره‌ساز»، «عصر جدید» و «خنداننده‌شو» در راه

از برنامه‌های آینده تلویزیون در حوزه استعدادیابی می‌توان به «عصر جدید» و «ستاره‌ساز» اشاره کرد. این دو مسابقه موفق و پرمخاطب، سال 98 پخش شدند و امتحانشان را به خوبی پس دادند. علاوه بر این، سرگرمی جایگاه ویژه‌ای در نظر مخاطبان دارد و احسان علیخانی پس از پایان سری اول مسابقه، وعده ساخت سری دوم آن را به مردم داد. بنابراین قطعاً فصل تازه «عصر جدید» در راه خواهد بود. مسابقه «ستاره‌ساز» هم که میزبان استعدادهای نوجوان در رشته پرطرفدار فوتبال بود، مدت کوتاهی پس از پایان فصل اول، فراخوان حضور در فصل 2 را اعلام کرد و 100 هزارنفر از نوجوانانی که سودای فوتبالیست شدن را در سر داشتند، برای شرکت در این مسابقه،  ویدئو فرستادند. پس از پخش اولین سری مسابقه «خنداننده‌شو» در فصل چهارم «خندوانه»، این مسابقه به جزء جدانشدنی برنامه تبدیل شد و در فصل پنجم هم شاهد این رقابت بامزه و جذاب بودیم و دور جدیدی از این رقابت میان گروهی از شرکت‌کنندگان در فصل جدید «خندوانه» ادامه پیدا خواهد کرد.

از «آبادان» تا «ضحی»

چند برنامه استعدادیابی دیگر هم هستند که قرار است تولید شوند و فعلا جزئیات آن‌ها مشخص نیست. دو مسابقه «آبادان» و «قالیچه پرنده» مربوط به حوزه کارآفرینی و کسب‌وکار هستند. «آبادان» شبیه «میدون» و هدفش توسعه کارآفرینی است و «قالیچه پرنده» هدفش حمایت از کسب‌وکار اعلام شده که از شبکه های 3 و 5 پخش خواهند شد. قرار است مسابقه استعدادیابی «مجری‌شو» از شبکه نسیم و مسابقه «ضحی» از شبکه قرآن پخش شود. اگر تولید مسابقه «هنرپیشه‌شو» به تهیه‌کنندگی محمدمهدی عسگرپور، وسط راه به دلایل نامعلومی متوقف نمی‌شد، در حوزه بازیگری هم برنامه استعدادیابی داشتیم و پازل رشته‌های مختلف با این مسابقه کامل می‌شد، اما پس از جمع شدن دکور این برنامه تعطیلی آن قطعی شد.