۰ نفر

زندگی در خوابگاه‌ها؛ بایدها و نبایدها

۲۱ مهر ۱۳۹۸، ۶:۰۵
کد خبر: 387305
 زندگی در خوابگاه‌ها؛ بایدها و نبایدها

در سال‌های اخیر سفر به شهرهای بزرگ برای پیدا کردن شغل و منبع درآمدی خوب از سوی مردان و زنان، دیگر امروز به پایتخت و پانسیون‌های قدیم و جدیدش ختم نمی‌شود و این سبک زندگی را می‌شود در اغلب کلانشهرها از جمله اصفهان، مشهد، تبریز و... هم دید؛ شهرهایی که این روزها میزبان جوانان تحصیلکرده و جویای کار شده‌اند و جوانانی که به امید پیدا کردن شغلی از شهرهای کوچک و روستاها راهی این شهرها می‌شوند.

در گفت‌وگو با سرور عباسی، روانشناس او از دردسرهای زندگی در خوابگاه‌های خودگردان و راهکار‌های مقابله با آن برایمان می‌گوید. عباسی معتقد است درست است این روزها بازار زندگی پانسیونی در شهرهای بزرگ حسابی داغ است اما علاقه‌مندان به این سبک زندگی باید حواسشان باشد که زندگی در پانسیون‌ها تفاوت زیادی با زندگی در خوابگاه‌های دانشجویی دارد.

 به قوانین خوابگاه احترام بگذارید

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، در خوابگاه‌های خودگردان برخلاف محیط خوابگاه دانشجویی که همه اعضای یک اتاق با شرایط تقریباً مساوی کنار هم زندگی کرده و درک متقابلی از هم دارند، این شرایط حاکم نیست، مجموعه‌هایی که در دل خود جمعی از شاغل یا دانشجویان را جای داده و در آنها هیچ‌کس خود را ملزم به رعایت شرایط و قوانین خاصی برای رفاه دیگران نمی‌کند. با توجه به اختلاف موجود میان ساعت کاری افراد زمان ورود و خروج ساکنان خوابگاه تعریف مشخصی ندارد، ساعت خاموشی در این اماکن برخلاف خوابگاه‌های دانشجویی اعلام نشده و همه قوانین حاکم بر یک اتاق توافقی است؛ راهی که ساکنان این خوابگاه‌ها برای داشتن یک زندگی آرام‌تر برگزیده‌اند. پس برای جلوگیری از هرگونه برخورد با هم‌اتاقی‌ها بهتر است این قوانین نانوشته را رعایت کنید.

 مراقب اموال شخصی و گرانبها باشید

برخلاف خوابگاه‌های دانشجویی که یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های آن ثبات حضور افراد در طول یک سال تحصیلی است در خوابگاه‌های آزاد یا به‌اصطلاح کارمندی خبری از این ثبات حضور نیست و تغییر مکرر افراد یک اتاق گاه امنیت دیگر اعضای اتاق‌ها را تحت‌تأثیر خود قرار می‌دهد. در کنار افرادی که سکونتشان در خوابگاه تقریبا بلندمدت شده در برخی شب‌ها افراد شاهد حضور میهمانان یک تا چند شبه هستند؛ افراد ناشناسی که گاه باعث بروز مشکلاتی برای هم اتاقی‌های خود می‌شوند. برای اینکه در اتاق خود دچار مشکلاتی از این جنس نشوید بهتر است از نگه‌داشتن وسایل گرانبها یا پول نقد جدا خودداری کنید.

 صبور باشید

وجود تعدد سلایق و اندیشه‌ها در زندگی خوابگاهی موضوعی است که همواره مولود دردسرهایی برای اهالی آن است. به جرأت می‌توانیم بگوییم که پیش‌شرط انتخاب این سبک زندگی داشتن صبر و حوصله بسیار است چرا که اگر جزو آدم‌های صبور نباشید نمی‌توانید جو حاکم بر این زندگی را تحمل کنید. پیشنهاد می‌کنیم در صورت انتخاب این سبک زندگی باید به‌خاطر مزایایی که علت اصلی انتخاب آن از سوی شما بوده کمی صبوری را چاشنی زندگی خود کنید تا بتوانید زندگی آرام‌تر و بی‌حاشیه‌تری را کنار دوستان خود تجربه کنید. نادیده گرفتن مسائل و مشکلات کوچک، پرهیز از دامن زدن به مشکلات کوچک و گذشت از اختلافات خرد می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی در خوابگاه شما را یاری کند.

 نظافت را رعایت کنید

یکی از شروط زندگی در خوابگاه‌های کارمندی رعایت نظم و بهداشت فردی است. با توجه به اینکه اغلب افراد حاضر در این خوابگاه‌ها از ساعت‌های اولیه صبح تا شب در محل کار حضور دارند نباید خستگی از کار روزانه مانع از رعایت بهداشت فردی در اتاق شود. عدم‌رعایت نظافت و شست‌وشوی وسایل شخصی اعم از ظروف غذا، لباس‌ها و مرتب کردن اتاق می‌تواند خالق فضای نامطلوبی برای اعضای یک اتاق شود؛ موضوعی که در طولانی‌مدت در روحیه افراد تأثیر گذاشته و می‌تواند بستر نارضایتی از محیط زندگی، افسردگی و خشم شود.

همدل و همراه هم باشید

حالا که زندگی در خوابگاه را به بهانه شغل و کسب درآمد بهتر انتخاب کرده‌اید چاره‌ای ندارید جز اینکه به هم‌اتاقی‌های خود به چشم اعضای خانواده‌تان نگاه کنید. تقویت روابط دوستی در میان اعضای یک اتاق می‌تواند امنیت خاطر را برای شما به ارمغان آورد. در شرایطی که شما مجبور هستید دوری از خانواده و زندگی غریبانه در یک شهر بزرگ را تجربه کنید بهتر است خودتان را از مزیت‌های دوستی با هم‌اتاقی‌ها محروم نکنید و این امر محقق نمی‌شود مگر اینکه با نگاه خواهرانه یا برادرانه به هم‌اتاقی‌هایتان همیشه سعی کنید حواستان به حال و احوال دوستانتان باشد. تقویت این روابط دوستانه آرامش روانی را برای شما به ارمغان می‌آورد.