۰ نفر

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر:

ایران مسیر عبور مواد به سمت اروپاست

۱۸ مهر ۱۳۹۸، ۶:۴۳
کد خبر: 386679
ایران مسیر عبور مواد به سمت اروپاست

سردار محمدمسعود زاهدیان، رییس پلیس مبارزه با موادمخدر با اشاره به اینکه مواد مخدر، امروز یکی از سه تهدید اصلی جوامع مختلف در سطح جهان است، نسبت به پیچیدگی روز به روز مساله مواد مخدر و روان‌گردان‌ها و پیش‌سازها هشدار داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، سردار محمدمسعود زاهدیان که  گفت‌وگو می‌کرد، در توضیح شرایط حساس کشور به دلیل همسایگی با افغانستان به عنوان قطب تولید تریاک، مورفین و هرویین جهان گفت: «افغانستان، بزرگ‌ترین تولیدکننده خشخاش در سطح جهان است که از گیاه خشخاش هم تریاک تولید می‌شود و باز تلخیص شده تریاک، موادی مثل مورفین و هرویین هستند. ما بر اثر این همسایگی، متاثر از آثار و تبعات نامطلوب مواد مخدر شدیم. مسیر سنتی محل عبور مواد مخدر از کشور افغانستان به سمت اروپا و نقاط مصرف، از جمهوری اسلامی است و شاید کوتاه‌ترین مسیری است که به اروپا ختم می‌شود و این اتفاق، تهدیدات جدی را برای جامعه ما ایجاد کرده است. چون بخش قابل توجهی از موادی که به سمت اروپا می‌رود، امروز در کشور ما رسوخ می‌کند و آثار و تبعات نامطلوب آن در جامعه، پدیده اعتیاد و معتادانی است که در سطح جامعه دیده می‌شوند.»

زاهدیان با تاکید بر اینکه تا سال ۲۰۰۱ میلادی و ورود نیروهای غربی به افغانستان، تولید موادمخدر در این کشور ۱۸۵ تن بود اما در سال 2017، این میزان تولید به ۹ هزار تن رسید، نسبت به تاثیر حضور نیروهای بیگانه بر افزایش 50 برابری تولید تریاک در افغانستان هشدار داد و تاکید کرد که امروز، تولید مت‌آمفتامین هم در این کشور رو به رونق است که این اتفاق هم، تبعات نگران‌کننده‌ای برای همسایه غربی دارد، چراکه از ابتدای سال ۱۳۹۸ تاکنون، حدود ۷ تن شیشه در مرزهای شرقی کشف شده که به‌زعم رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر، این میزان کشفیات آن هم از نوع روانگردان، بسیار تکان‌دهنده و از بابت فعال شدن کانون تولید مت‌آمفتامین در افغانستان، بسیار قابل تامل است. زاهدیان به دنبال این اعلام، ضرورت ایجاد دیوار دفاعی محکم در مقابل ورود محموله‌های قاچاق مواد مخدر به داخل کشور را یادآور شد و افزود: «مرزهای ما امروز مجهز به موانع فیزیکی همچون دیوار، سیم خاردار، احداث کانال، خاکریزهای مسدودکننده و کنترل‌های الکترونیکی و الکترواوپتیکی است و تقریبا بیش از ۳۵ تا ۴۰ درصد مواد مخدری که وارد ایران می‌شود را کشف می‌کنیم. بخش قابل توجهی از محموله‌های مواد مخدر به سمت کشور، در مرزهای شرقی کشف می‌شود و بیش از ۷۲ درصد کشفیات ما در کل کشور، در مرز شرقی و حاشیه استان‌های شرقی است که این اتفاق نشان می‌دهد تمرکز ما بر این مناطق، هدف‌گیری مناسبی بوده است.»

زاهدیان اشاره داشت که اگرچه در کل سال 97، 685 تن مجموع کل کشفیات انواع مخدر در کشور بوده، اما در 6 ماه ابتدای امسال، میزان کشفیات 431 تن است که نسبت به مدت مشابه سال قبل، حدود ۱۲ درصد افزایش داشته آن هم در حالی که بر اساس آمار UNODC، در سال 2018، میزان تولید تریاک در افغانستان کاهش پیدا کرده و از ۹ هزار تن در سال ۲۰۱۷ به ۶ هزار و ۴۰۰ تن رسیده است.

زاهدیان همچنین در تاکید بر ضرورت ضربه زدن به بنیان‌های مالی و اقتصادی شبکه‌های قاچاق مواد مخدر گفت: «این موضوع مورد تاکید همه مسوولان جمهوری اسلامی است. اگر بخواهیم قاچاقچیان فعالیت خود را کنار بگذارند و بتوانیم بحث قاچاق را مهار کنیم، حتما باید ضربات سنگینی به بنیان مالی و اقتصادی شبکه‌های قاچاق وارد کرده و کمر قاچاقچی را بشکنیم. تاکنون هم پلیس مبارزه با مواد مخدر به این موضوع توجه ویژه داشته و در تعداد زیادی از پرونده‌ها، اموال و دارایی‌ها شامل خودرو، املاک، سهام بانکی، طلا و پول فرد، از قبل شناسایی شده تا قاچاقچی امکان فرار از چنگال قانون را نداشته باشد. اما اشکال قانون فعلی این است که می‌گوید در صورتی اموال قاچاقچیان دستگیر شده، مصادره خواهد شد که مال کشف شده، از محل انجام جرم استحصال شده باشد. در تلاش هستیم که این ایراد قانون را اصلاح کنیم، اما ایراد مهم این است که ما باید با شواهد و قرائن برای مراجع قضایی ثابت کنیم که اموال کشف شده، از محل خرید و فروش مواد مخدر به دست آمده و نامشروع است در حالی که این اتفاق، وظیفه قاچاقچی است که باید ثابت کند این مال مشروع بوده و مثلا از محل ارثیه پدری و نه بر اثر خرید و فروش مواد مخدر به او رسیده است.» زاهدیان همچنین در مورد چالش اخیر پلیس مبارزه با مواد مخدر و وزارت ارتباطات بر سر رصد ماهواره‌ای وسعت قابل توجهی از کشت خشخاش در کشور و اصرار وزیر ارتباطات بر توسعه پنهان کشت خشخاش در ایران چنین توضیح داد: «ماهواره‌ها تصاویر برداشت شده از زمین را رصد می‌کنند. گیاه‌های مختلف، طیف رنگی متفاوتی دارند. مثلا گروه شقایق‌ها، گروه غلات، باغات میوه هر کدام یک طیف رنگی دارند. شقایق که گیاه خشخاش هم از آن دسته است، از نظر طیف رنگی، شبیه به لاله‌های وحشی است که در ایام نوروز در بیشه‌زارها می‌روید. این تصاویر ماهواره‌ای باید تحلیل شود و این تحلیل هم کار دشواری است چون بررسی و تشخیص این طیف‌ها باید توسط کارشناس کشاورزی انجام شود. آنچه هم که توسط وزیر ارتباطات مطرح شد، همان طیف شقایق بود که ایشان گمان کرد گیاه خشخاش است. البته در نقاطی از کشور، با کشت‌ غیرقانونی یا کشت‌ خودرویی مواجه هستیم و از جمله در استان فارس و در کوه‌های کازرون، در نقاطی که پای انسان هم نرسیده، گیاه خشخاش رشد کرده که هر سال هم این موارد را امحا می‌کنیم. اما موارد از این دست بسیار ناچیز است و به هیچ‌وجه آن وسعت مورد اشاره وزیر ارتباطات نیست.» زاهدیان با تاکید بر نقش موثر جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با مواد مخدر گفت: «امروز بزرگ‌ترین کاشف مواد مخدر در جهان هستیم که بیشترین هزینه را هم برای مبارزه با مواد مخدر پرداخت کرده ایم و مصداق این هزینه‌کرد، حدود ۴ هزار شهید و بیش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ جانباز در راه مبارزه با مواد مخدر است. جمهوری اسلامی ایران، پرچمدار مبارزه با مواد مخدر است و وقتی در مجامع بین‌المللی شرکت می‌کنیم، هیچ پلیسی نمی‌تواند ادعا کند که از نظر سطح اقدامات، مثل ما کار کرده است و البته تبعات این مبارزه را هم می‌پردازیم تا در دنیا انسان‌ها آسیب نبینند و این تعلیم دینی ماست.»