۰ نفر

معمای "ایدز" در چنار محمودی

۱۷ مهر ۱۳۹۸، ۱۲:۰۲
کد خبر: 386495
معمای "ایدز" در چنار محمودی

ماجرا از چند روز پیش شروع شد؛ از ۱۰ مهر ماه. خبری در شبکه‌های مجازی دست به دست ‌شد و از ابتلای تعدادی از اهالی روستای «چنار محمودی»، یکی از روستاهای شهرستان لردگان در استان چهارمحال و بختیاری به ویروس اچ‌آی‌وی حکایت داشت. البته حرف و حدیث‌ها زیاد بود و روایت‌ها مختلف.

«پدرم، مادرم، خواهرم، دو تا از برادرهایم، پسر برادرم، دایی‌ام، همسر دایی و پسردایی‌ام مبتلا شده‌اند. علت بیماری‌شان هرچه بود، از همان روزی شروع شد که برای تست دیابت رفتند. تست دیابت باید از نوک انگشت گرفته شود، اما مسئول درمانگاه خونشان را از عضله کشیده است. خیلی‌ها می‌گویند سرنگ‌ها و سوزن‌هایشان از قبل خونی بودند. به هر حال هر کسی که آن تست را داد، الان آلوده شده. من هم آن موقع زاهدان بودم که این تست را ندادم». اینها را محمودی، یکی از اهالی روستای چنار محمودی در شهرستان لردگان می‌گوید. کسی که مدعی است ۹ نفر از اعضای خانواده‌اش به ویروس اچ آی وی مبتلا شده‌اند. گرچه دیروز هم ماجرای سرنگ‌های آلوده تکذیب شد؛ این‌بار از سوی سخنگوی دولت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از سازندگی، ماجرا از چند روز پیش شروع شد؛ از ۱۰ مهر ماه. خبری در شبکه‌های مجازی دست به دست ‌شد و از ابتلای تعدادی از اهالی روستای «چنار محمودی»، یکی از روستاهای شهرستان لردگان در استان چهارمحال و بختیاری به ویروس اچ‌آی‌وی حکایت داشت. البته حرف و حدیث‌ها زیاد بود و روایت‌ها مختلف. در اخبار غیررسمی اعلام شد که موضوع ایدز در روستای «چنار محمودی» لردگان به دو ماه پیش برمی‌گردد. درواقع دو ماه پیش که بعضی از اهالی روستا آزمایش دیابت می‌دهند، متوجه می‌شوند که مشکوک به ایدزند. البته برای مطمئن شدن به مراکز درمانی اصفهان و شیراز هم مراجعه می‌کنند. در نهایت معلوم شد ۲۲ نفر از اهالی روستای چنار محمودی ناقل ویروس اچ‌آی‌وی هستند.

با اعلام این خبر روستا به هم ریخت و مردم نگران شدند. یکی از کارکنان شبکه بهداشت این روستا بازداشت شد و مردم جلوی ساختمان مرکز بهداشت روستا و فرمانداری لردگان برای اعتراض جمع شدند. پچ‌پچ‌ها زیاد شد و بعضی از روستایی‌ها دلیل این اتفاق را احتمال آلوده بودن وسایل حجامت و اندازه‌گیری دیابت دانستند. فرضیه‌ای که البته از سوی سیدمرتضی خاتمی، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس رد ‌شد.

نماینده‌ی مجلس: اعتیاد علت شیوع ایدز

البته گمانه‌زنی‌های دیگری هم مطرح شد. محمدحسین قربانی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به فارس گفت: «براساس اطلاعات رسیده این روستا حدود ۱۸۰۰ نفر جمعیت دارد و متاسفانه به دلیل وضعیت نابسامان معیشتی ۲۴۰ نفر از اهالی روستا به اعتیاد روی آورده‌اند که از این تعداد نیز ۲۰ نفر معتاد تزریقی هستند. همین موضوع باعث شیوع بیماری ایدز در روستای چنار محمودی لردگان شده است و تنها ۲۶ نفر از اهالی این روستا به ایدز مبتلا شده‌اند».  همان روز وزیر کشور نامه‌ای به وزیر دادگستری نوشت و طی نامه کانون آلودگی را معتادان تزریقی و افرادی با روابط نامطلوب دانست. او همچنین مقصر بودن بهورز را اقدامی غیرکارشناسی دانست و خواستار آزادی او شد. البته ماجرا به همین سادگی تمام نشد. با وجود تلاش مسئولان برای کنترل اوضاع، خبر پیچید که بیش از ۲۰۰ نفر از اهالی روستا به ایدز مبتلا شده‌اند؛ آن هم از طریق سرنگ آلوده. روستا به هم ریخت و مردم هم به اعتراضاتشان ادامه دادند. هرچند این عدد هیچ وقت از سوی مسئولان تایید نشد.

مبتلایان؟ ۵ درصد!

همزمان پیگیری‌های رسمی هم ادامه داشت. محمدخالد سردشتی، نماینده مردم لردگان به ایلنا گفت: «مساله تحت کنترل است منتهی گزارشی که ما داریم و آن را دنبال می‌کنیم این است که هم دادستان و هم فرماندار به طور جدی این مساله را در دستور کار قرار دادند و چند جلسه گذاشتند». فردای آن اقبال عباسی، استاندار چهارمحال و بختیاری به لردگان رفت و به مردم گزارش داد: «بنابر گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با انجام آزمایش از یک هزار و ۳۰۰ نفر از جمعیت روستای لردگان، کمتر از ۵ درصد مردم این روستا مبتلا به ویروس HIV هستند و تحت مشاوره و درمان قرار گرفته‌اند. نتایج این آزمایشات حاکی از آن است که بیش از ۹۵ درصد مردم سالم هستند و نباید در این خصوص نگران باشند. آزمایشات علمی نشان می‌دهد آماری که در فضای مجازی مطرح می‌شود صحت ندارد و به قصد ناامید کردن مردم این موضوعات را مطرح‌ کنند و آنها را به راه‌اندازی تظاهرات تحریک می‌کنند در حالیکه مردم نباید به این آمارها توجهی داشته باشند».

 او به صورت رسمی از مردم عذرخواهی هم کرد: «کسی به اهالی این منطقه قصد توهینی نداشته و اگر توهینی صورت گرفته من از مردم عذرخواهی می‌کنم». ضمن اینکه معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مردم چنار محمودی قول داد تا پایان سال، به جای خانه بهداشت، یک مرکز بهداشت مستقل در خود روستا و یک مرکز تخصصی برای رسیدگی به درمان بیماران مبتلا به اچ‌آی‌وی در مرکز شهرستان لردگان بسازد.

مردم منتظر عذرخواهی‌اند

یکی از فعالان اجتماعی شهرستان لردگان در رابطه با حوادث اخیر پیش‌آمده می‌گوید: «مردم لردگان می‌گویند که به آنها توهین شده، به آنها گفته‌اند که روابط نامشروع و غیراخلاقی دارند. مردم خواهان عذخواهی وزیر بهداشت هستند». البته چند روز پیش محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت دراین باره به خبرآنلاین گفت: «من توصیه می کنم که به این شایعات دامن نزده شود. اصل ماجرا اصلا به این شکل نیست. این افراد به طریقی دیگر به ویروس ایدز مبتلا شده‌اند و ما هم نمی‌توانیم راهی را که این افراد به این ویروس مبتلا شده‌اند، اعلام کنیم چون این موضوع محرمانه است. هر کسی در این روستا از یک راهی به این ویروس مبتلا شده و در این زمینه شایعه‌سازی بی‌جهت صورت گرفته است. مگر ما تا به حال گفته‌ایم که چه افرادی از چه طریقی به این ویروس مبتلا شده‌اند؟ ما اطلاعات شخصی مردم را نمی‌توانیم منتشر کنیم.»  اما فعال اجتماعی لردگان درمورد ابتلا به HIV از سوی معتادان روستا، آمارهایی که درباره افراد مبتلا به سوءمصرف مواد اعلام شده است را رد می‌کند: «چنار محمودی سه، چهار معتاد بیشتر ندارد. حرف‌هایی که می‌گویند درست نیست. تعداد مبتلایان هم از آنچه در اخبار رسمی اعلام شده خیلی بیشتر است. همه‌ی مبتلایان هم آزمایش و سند و مدرک دارند. مشکل هم فقط به روستای چنار محمودی مربوط نیست. لردگان از شهرستان‌هایی است که بیشترین روستاها را در ایران دارد. در دهستان ریگ هم اوضاع خوب نیست. تعداد مبتلایان در کل شهرستان خیلی بالاتر از این حرف‌هاست، اما کسی جرئت اعلام کردن آن را ندارد. البته اگر بگوییم حتی همان ۲۸ یا ۳۰ نفر هم آلوده شده‌اند خیلی زیاد است».

او درمورد روند درمان مبتلایان می‌گوید: «تیم‌های پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و جاهای دیگر در روستاها مستقر شده‌اند. بعضی‌ها هنوز بیماری‌شان را نپذیرفته‌اند. باید درمان مردم شروع شود و از پیشروی بیماری جلوگیری کنیم.

منزوی شده‌ایم

اما روایت‌های مردمی همچنان با روایت‌های مسئولان متفاوت است و هرچه مقامات دولتی می‌گویند، اما مردم، همان ساز اولیه را می‌نوازند؛ محمودی، از اهالی روستای چنار محمودی در رابطه با حال اعضای خانواده‌اش می‌گوید: «حالشان اصلا خوب نیست. مدتی است که بیماری‌شان را متوجه شده‌اند و خانه‌نشین شده‎اند. نای بیرون رفتن ندارند. تا الان ۴۰، ۵۰ آزمایش از آنها گرفته‌ایم. اما فایده‌ای نداشت، آن موقع هنوز بیماری‌شان را نفهمیده بودیم. آنها را پیش۲۰، ۳۰ متخصص در اصفهان و شیراز بردم، آخر از آنها آزمایش اچ آی وی گرفتند و مشخص شد که مثبت است. یک ماهی می‌شود که می‌دانند بیماریشان چیست. ما جزو اولین کسانی بودیم که توی روستا متوجه شدیم. خانواده‌ام سرمای شدید خوردند و دیدیم که خوب نمی‌شوند. سه ماهی بود که توی خانه افتاده بودند. همان موقع بود که آزمایش‌های مختلف را انجام دادیم و بعد معلوم شد ماجرا چیست. امروز یک تیم مشاوره به روستا آمده بود و کمی بهشان روحیه داد. بیشتر مردم روستا فکر می‌کنند می‌میرند!» او از انتظاراتش می‌گوید: «ما می‌خواهیم بدانیم واقعا علت بیماری چه بوده است؟ دوما می‌خواهیم درمانگاهی چیزی توی روستا بزنند. تعداد مبتلایان زیاد است، خیلی‌ها حتی پول اینکه تا لردگان بروند را هم ندارند. باید جوابگوی تهمت‌ها و افتراهایی که به ما زده‌اند باشند. ما در روستایمان تزریقی نداریم، تریاکی یا هروئینی هست، اما معتاد تزریقی نداریم. به مردم تهمت زدند که روابط نامشروع دارند».محمودی درباره‌ی واکنش مردم نسبت به خانواده‌اش می‌گوید: «مدرسه‌ی برادرزاده‌ام مدتی است که نمی‌گذارد او به مدرسه برود. می‌ترسند، چند روز پیش هم یک نفر از دهات کناری رفته رنگ ریخته در آب آشامیدنی مردم، بعد چو انداخته‌اند که این کار ایدزی‌هاست! اینجا روابط عشیره‌ای و قومی قبیله‌ای حاکم است. حالا ما محمودی‌ها گوشه‌گیر شده‌ایم. چند نفر از اهالی روستا هم که از ترس بار و بندیلشان را جمع کردند و با خانواده‌یشان از روستا رفتند. البته بیشتر مشکلاتمان با مردم بیرون روستاست. البته تا چند وقت دیگر توی روستا هم به مشکل برمی‌خوریم».