۰ نفر

نه ۲۰۰ نفر مبتلا بودند نه سرنگ‌ها آلوده!

۱۱ مهر ۱۳۹۸، ۱۵:۰۷
کد خبر: 385144
نه ۲۰۰ نفر مبتلا بودند نه سرنگ‌ها آلوده!

صبح دیروز سایت‌های خبری، کارشان را با یک ویدیوی عجیب آغاز کردند؛ ویدیویی که نشان می‌داد اهالی روستای چنار محمودی از توابع لردگان چهارمحال‌وبختیاری مقابل فرمانداری لردگان تجمع کرده‌اند و با در دست‌داشتن کاغذهایی که روی آن نوشته شده «انتقال ویروس اچ‌آی‌وی از سمت بهداشت روستا به مردم بی‌گناه» از مسئولان خواستار پاسخگویی‌اند. اهالی با لباس‌های محلی و در حالی‌که کودکانشان را در آغوش گرفته‌اند، نسبت به ابتلای فرزندانشان به ایدز اعلام نگرانی می‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، با انتشار این ویدیو، خبرهای زیادی درباره دلایل انتقال ویروس اچ‌آی‌وی به اهالی روستا منتشر و به ‌طور طبیعی هم دایره شایعه‌ها با هر خبر بزرگتر ‌شد. در یکی از خبرهای تأییدنشده، آمده که بهیار خانه بهداشت روستا با سرنگ مشترک از اهالی تست قند خون گرفته و از این طریق اهالی مبتلا به ایدز شدند. البته ظاهرا ماجرا مربوط به روز گذشته نبود و مدتی است که این خبر در میان اهالی روستا پیچیده و حالا از روز گذشته، اعتراض‌شان، با یک ویدیو، رسانه‌ای شده است. حتی شنیده شده که مدارس روستاهای اطراف، دانش‌آموزان روستای چنارمحمودی را با تصور مبتلاشدن به این ویروس از مدرسه اخراج و اهالی هم روستا را تخلیه کرده‌اند. در ادامه هم اعلام شد که اهالی شیشه‌های مرکز بهداشت را شکسته‌اند، بهیار خانه بهداشت را مورد ضرب‌وشتم قرار داده‌اند و حالا هم بهیار دستگیر شده است. در ادامه این هم اعلام شد که بعضی از اهالی روستا احتمال آلوده‌بودن وسایل حجامت و اندازه‌گیری دیابت را دلیل این اتفاق می‌دانند.

با انتشار این خبرها و شایعه‌هایی که هر لحظه منتشر می‌شد، احمدرضا بهرامی، رئیس‌کل دادگستری استان چهارمحال‌و‌بختیاری، بدون تأیید یا تکذیب این موضوع، اعلام کرد که جلسه‌ای در شورای تأمین استان برگزار شده و موضوع در حال بررسی است و بهیار مورد نظر، در پی انتشار خبرهایی درباره استفاده از سرنگ مشترک، بازداشت شده است. او گفت که در این زمینه پرونده قضائی تشکیل شده و سایر مسئولان در حال بررسی‌ موضوع‌اند.

     از یک ماه قبل ابتلای چند نفر به اچ‌آی‌وی در منطقه تأیید شده بود آنها حالا تحت درمان‌اند و راه انتقال به ویروس هم به آنها اطلاع داده شده است

وزارت بهداشت درباره لردگان چه گفت؟

نخستین مرجع پاسخگویی به این موضوع وزارت بهداشت است و روز گذشته در ساعت‌های اولیه انتشار این خبر، مسئولان این وزارتخانه، پاسخگویی به موضوع را به انجام بررسی‌ها و نتیجه تیمی که به منطقه اعزام شده، موکول کردند؛ اما درنهایت محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت که تنها مسئول مستقیم این وزارتخانه در زمینه پاسخگویی به این موضوع است، خبرهای منتشرشده را شایعه دانست با این توضیح که «انتقال ویروس ایدز از طریق سرنگ آلوده در لردگان درست نیست؛ اما تعداد کمی از شهروندان این منطقه به عفونت اچ‌آی‌وی مبتلا شده‌اند که راه انتقال‌شان سرنگ آلوده نبوده، راه انتقال‌شان مشخص است و آنها تحت مراقبت و درمان‌اند. بنابراین به هیچ عنوان انتقال عفونت از طریق آزمایش‌های تشخیصی و… در میان آنها درست نیست. راه انتقال به خودشان اعلام شده است؛ چرا که راه ابتلای این بیماران موضوعی محرمانه بین بیمار و پزشک است.» به گفته او، وزارت بهداشت به هیچ عنوان خود را مجاز نمی‌داند که در این مورد اطلاعات شخصی بیماران را اطلاع‌رسانی کند. او این را هم گفت که تعداد مبتلایان به ایدز در آن منطقه قطعا 200 نفر نیست و بسیار کمتر است.

از یک ماه پیش چند مبتلا به ایدز در این روستا شناسایی شدند

در ادامه مجید شیرانی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال‌وبختیاری، از هم‌استانی‌های خود خواست تا آرامش خودشان را حفظ کنند و خبرها را از کانال‌های رسمی پیگیری کنند: «از حدود یک ماه قبل در پی کشف چند مورد بیمار مبتلا به ویروس HIV در یکی از روستاهای چهارمحال‌و‌بختیاری، تیم‌های بهداشت و درمان تخصصی و مشاوره در معاونت بهداشتی دانشگاه تشکیل و با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مسئولان استانی اقدامات علمی و تخصصی برای شناسایی، درمان و پیشگیری از اشاعه بیماری شروع شد و همچنان ادامه دارد.» به گفته او، اقدامات و آزمایشات تکمیلی برای  شناسایی علل و موارد جدید و درمان بیماران در حال انجام است.

مبتلایان 26 نفرند

در شرایطی که وزارت بهداشت اطلاعاتی درباره تعداد بیماران نمی‌دهد، محمدحسین قربانی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، خبرهای دیگری دارد، او تعداد مبتلایان به ایدز در این روستا را 26 نفر اعلام کرد:« بر اساس اطلاعات رسیده، این روستا حدود 1800 نفر جمعیت دارد و متاسفانه به دلیل وضعیت نابسامان معیشتی 240 نفر از اهالی روستا به اعتیاد روی آورده‌اند که از این تعداد هم 20 نفر معتاد تزریقی هستند. ‌همین موضوع باعث شیوع بیماری ایدز در روستای لردگان شده است و تنها 26 نفر از اهالی این روستا به ایدز مبتلا شده‌اند.» او که این اطلاعات را به خبرگزاری فارس داده، درباره بازداشت بهیار این روستا  هم گفت:« این فرد به دنبال بیماریابی بوده است و شجاعت این کار را داشته که به شناسایی بیماران بپردازد و گزارشات خود را به مراجع بالاتر اعلام کند.»

احتمال ابتلا به ویروس اچ‌آی‌وی با تست قند خون بسیار کم است

وحید جهان‌میری‌نژاد که پزشک است و در زمینه پیشگیری از ایدز فعالیت می‌کند درباره روشی که گفته می‌شود اهالی این روستا از طریق آن به ویروس اچ‌آی‌وی مبتلا شده‌اند، توضیحاتی می‌دهد: «ویروس اچ‌آی‌وی ویروس ضعیفی است و معمولا با تست قند یا موارد مشابه به این شکل منتقل نمی‌شود، در تست قند میزان خیلی کمی خون از فرد گرفته می‌شود و اگر نگوییم که ریسک انتقال با این روش صفر است، سه در 10‌هزار است. البته باید خون تازه باشد و بلافاصله هم به فرد دیگر سوزن زده شود. خیلی بعید به نظر می‌رسد که چنین اتفاقی افتاده باشد.»

به گفته او، از زمانی که ویروس اچ‌آی‌وی وارد بدن می‌شود تا زمانی که در آزمایش خودش را نشان بدهد بین یک تا سه ماه طول می‌کشد؛ یعنی این‌طور نیست که فرد بلافاصله بعد از این‌که ویروس وارد بدنش شد، مطلع شود:  «سوزن تست قند شبیه سنجاق است و حتی خود کسانی که این تست را می‌گیرند، سریع سوزن را دور می‌اندازند تا به دست‌شان نخورد، خیلی غیرواقعی به نظر می‌رسد که کسی این سوزن را دستش گرفته باشد و یکی یکی به مراجعه‌کننده‌ها بزند و ویروسی را منتقل کند.» به گفته او، برای انجام تست‌ها، وزارت بهداشت کمبود سرنگ ندارد؛ یعنی نمی‌توان گفت که این اتفاق به دلیل کمبود سرنگ رخ داده است و به ‌طور کلی به نظر نمی‌رسد که این سناریو درست باشد.

او در ادامه از ماجرای دیگری هم گفت؛ خبری که چند وقت پیش آمده بود که روی صندلی پارک‌ها ننشینید چون روی آنها سرنگ‌های آلوده به اچ‌آی‌وی است: «تمام اینها شایعه و برای ترساندن مردم است. مردم نباید این خبرها را باور کنند؛ چون ویروس به این شکل منتقل نمی‌شود.»