۰ نفر

سلبریتی‌ها در قاب دوربین جامعه

۱۰ مهر ۱۳۹۸، ۸:۱۰
کد خبر: 384788
سلبریتی‌ها در قاب دوربین جامعه

طی چندسال گذشته شاهد رواج الگوبرداری از سلبریتی‌ها در میان نوجوانان و جوانان بیش از هر زمان دیگری هستیم؛ اتفاقی که به‌یقین می‌تواند تبعات منفی گسترده‌ای را نیز به‌دنبال داشته باشد و زمینه‌ساز آسیب‌هایی در جامعه شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، گفتنی است استفاده تلویزیون‌ها در تبلیغ برخی محصولات یکی دیگر از جهات توجه بیش از اندازه به این افراد است، چراکه طبق تحقیقات به عمل آمده محصولاتی که توسط سلبریتی‌ها تبلیغ می‌شود میزان فروش آنها به‌طرز معناداری افزایش پیدا می‌کند که این خود نشان از محبوبیت بالای این افراد است. هرچند در این فرصت‌ باید متذکر شد کسب درآمدهای بالا از طریق تبلیغات خود برگ برنده برای برخی از سلبریتی‌هاست، به‌گونه‌ای که بسیاری از این افراد در تبلیغات بیشتر فیلم‌ها و سریال‌ها فعال هستند. پرواضح است که امروز برخی افراد در مواردی اقدام به الگوبرداری‌های بی‌چون‌وچرا از سلبریتی‌ها می‌کنند که علت اصلی این امر را می‌توان در نبود الگوهای مناسب و همچنین توجه و اهمیت بیش از اندازه به سلبریتی‌ها دانست؛ سلبریتی‌هایی که برخی از آنها متاسفانه در مواردی حتی از شایستگی‌های لازم نیز برخوردار نیستند و می‌توانند باعث ایجاد کج‌فهمی‌ها و یا بروز رفتارهای متفاوت یا متضاد با هنجارها و عرف جامعه شود، به‌عنوان مثال پیروی از نوع پوشش برخی از بازیگران امروزه به یک معضل تبدیل شده است.

فقدان آموزش‌های لازم

یک روانشناس در ارتباط با افراط در الگوبرداری از سلبریتی‌ها می‌گوید: نبود آموزش‌های لازم یکی از دلایل اصلی افراط در الگوبرداری از سلبریتی‌ها محسوب می‌شود. مهدی اسماعیل‌تبار  با اشاره به مطلب فوق اذعان داشت: وجود تناقض در رفتارها و عملکردها را می‌توان در زمره دیگر دلایل اهمیت و توجه بیش از اندازه به سلبریتی‌ها دانست، بدین معنا که امروز برخی به دلیل قبول‌نداشتن والدین یا ایجاد فاصله میان آنها شاهد الگوپذیری فرزندان از افرادی به غیر از خانواده هستیم؛ که البته در بیشتر موارد فرزندان تمایل با الگوبرداری از سلبریتی‌ها یا افراد مطرح هستند.

نقش و جایگاه فضای مجازی

وی در ادامه افزود: استفاده بی‌رویه و نامناسب از فضای مجازی خود نقش بسزایی در الگوپذیری از سلبریتی‌ها دارد، چراکه امروزه بسیاری از نوجوانان و یا حتی کودکان زمان بیشتری از وقت خود را در فضای مجازی به‌سر می‌برند، اتفاقی که می‌تواند باعث آشنایی آنها با چهره‌های مطرح شود، از این‌رو پیروی و الگوبرداری از آنها در حال حاضر امری بدیهی به نظر می‌رسد.

ضرورت اعتمادسازی

این روانشناس فرهنگی در ارتباط با نبود الگوهای مناسب برای افراد جامعه می‌گوید: متاسفانه امروز اعتمادسازی چندانی برای الگوهای موجود در جامعه انجام نشده که این خود منجر به روی آوردن افراد با الگوبرداری از سلبرتی‌ها شده است. اسماعیل‌تبار اظهار داشت: هرچند باید یادآور شد که الگوبرداری از سلبریتی‌ها از گذشته تا به امروز در ایران و سایر کشورهای دیگر نیز وجود دارد اما سوءاستفاده از حسن اعتماد مردم در برخی موارد منجر به کاهش اعتماد اجتماعی یا کاهش مشارکت‌های اجتماعی شده است؛ اتفاقی که در صورت ادامه‌داشتن آن به‌یقین سلامت جامعه به خطر خواهد افتاد. وی در ادامه در پاسخ به این پرسش مبنی‌بر اینکه چرا امروز مردم به سلبریتی‌ها اعتماد بیشتری دارند، می‌گوید: حضور فعال سلبریتی‌ها در شبکه‌های اجتماعی و همچنین همسودانستن خود با سایر مردم را می‌توان یکی از مهمترین دلایل اعتماد مردم و الگوبرداری از آنها عنوان کرد. به عبارت ساده‌تر امروزه مردم اعتماد بیشتری به سلبریتی‌ها دارند.

عوامل افزایش محبوبیت سلبریتی‌ها

اسماعیل‌تبار می‌گوید: رسانه ملی و فضای مجازی در زمره عوامل اصلی برای افزایش میزان محبوبیت سلبریتی‌ها هستند. وی افزایش شکاف بین‌نسلی را یکی دیگر از دلایل الگوبرداری از سلبریتی‌ها دانست و ادامه داد: متاسفانه امروز شاهد ایجاد شکاف عمیق میان نسل‌ها هستیم، به‌گونه‌ای که در برخی موارد فرزندان از والدین خود تبعیت و پیروی نمی‌کنند و در مقابل بیشتر تمایل دارند که از افراد سرشناس الگوبرداری کنند. بنابراین شرایط حاکم بر جامعه خود نقش بسزایی در افزایش محبوبیت سلبریتی‌ها و افزایش الگوبرداری از آنها دارد.

وجود تعارضات فرهنگی

اسماعیل‌تبار وجود تعارض و تناقضات فرهنگی در خانه و جامعه را در افزایش الگوپذیری از سلبریتی‌ها تاثیرگذار دانست و ادامه داد: در حال حاضر متاسفانه ارزش‌های برخی افراد در خانه، مدرسه و جامعه با هم تفاوت دارد که این خود در انتخاب سطح الگوبرداری بسیار موثر است. از این‌رو می‌توان با انجام فرهنگ‌سازی‌های لازم و همچنین ارائه آموزش‌های مناسب افراد را در انتخاب الگوبرداری راهنمایی کرد. این روانشناس می‌گوید: باید در نظر داشت که نمی‌توان سلبریتی‌ها را در تمام امور الگوی مناسبی دانست، به‌عنوان مثال فردی که دارای تحصیلات عالی نیست نمی‌تواند اظهارنظر علمی و کارشناسی برای ادامه تحصیل داشته باشد. اسماعیل‌تبار در پایان خاطرنشان کرد: اگر تولید فکر نداشته باشیم به‌یقین در آینده‌ای نه‌چندان دور جامعه با مشکلات بیشتری مواجه خواهد شد، از این‌رو باید اقدامات لازم برای ارائه الگوبرداری‌های مناسب صورت گیرد.