۰ نفر

مطالعه‌ای درباره آلودگی هوا و خودکشی کودکان!

۸ مهر ۱۳۹۸، ۲۰:۳۲
کد خبر: 384498
مطالعه‌ای درباره آلودگی هوا و خودکشی کودکان!

مواجهه کوتاه مدت با هوای آلوده نیز می تواند به اضطراب و افزایش خطر خودکشی منجر می شود.

بردن کودکان به پارک روش خوبی برای برقراری ارتباط هرچه بیشتر با آنها محسوب می شود، در شرایطی که از هوای پاک و تازه نیز لذت می برید. اما در مناطقی که با معضل  آلودگی هوا  مواجه هستند، این قبیل اقدامات ایده خوبی نیستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از عصر ایران، مطالعه ای جدید که در نشریه Environmental Health Perspectives منتشر شده است، نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا می تواند محرکی برای اختلالات روانپزشکی در کودکان باشد. آنچه یافته های اخیر را نگران کننده‌تر می سازد این است که مواجهه کوتاه مدت با هوای آلوده نیز می تواند به  اضطراب  و افزایش خطر  خودکشی  منجر می شود.

به گفته کول بروکامپ، مولف ارشد مطالعه و پژوهشگر در مرکز پزشکی بیمارستان کودکان سینسیناتی، این مطالعه نخستین نمونه ای است که ارتباط بین سطوح آلودگی هوای روزانه و افزایش علائم اختلالات روانی، مانند اضطراب و تمایل به خودکشی در کودکان را نشان داده است.

در این مطالعه، کودکان تغییرات در سلامت روانی خود را یک تا دو روز پس از قرار گرفتن در معرض هوای آلوده تجربه کردند. کودکانی که در مناطق محروم زندگی می کردند بیشتر تحت تاثیر کیفیت پایین هوا قرار گرفتند.

به گفته بروکامپ، عوامل استرس‌زای مکان زندگی به طور بالقوه در افزایش خطر ابتلا به اختلالات روانی کودکان نقش دارند. یافته های مطالعه جدید با نتایج دو پژوهش دیگر که به تازگی انجام شده اند و آثار آلودگی هوا بر کودکان را مورد بررسی قرار دادند، پشتیبانی می شود.

یک مطالعه که در نشریه Environmental Research منتشر شد، نشان داد که کودکان پس از قرار گرفتن در معرض هوای آلوده مرتبط با ترافیک دچار اضطراب شدند. پژوهشگران از تصویربرداری عصبی برای تجزیه و تحلیل قرار گرفتن در معرض هوا، اختلالات متابولیکی در مغز شرکت کنندگان و علائم اضطراب فراگیر آنها استفاده کردند.

کودکانی که در معرض هوای آلوده قرار گرفتند دارای تراکم بالای میو-اینوزیتول در مغز خود بودند که یک نشانگر واکنش التهاب عصبی به آلودگی هوا محسوب می شود.

مطالعه ای دیگر که در نشریه Environmental Research منتشر شد، درک پژوهشگران از این شرایط را هرچه بیشتر گسترش داد. نتایج این مطالعه نشان داد که آلودگی هوای مرتبط با ترافیک بر سلامت روانی کودکان در اوایل زندگیشان تاثیر گذاشته و در دوران کودکی ادامه داشته است.

به گفته پژوهشگران، شرکت کنندگان در این مطالعه  افسردگی  و علائم اضطراب را تا زمانی که به سن 12 سالگی نیز رسیده بودند، گزارش کردند. مطالعات پیشین نشان داده بودند که آثار آلودگی هوا ممکن است تا بزرگسالی نیز ادامه یابند.

در مجموع، این مطالعات بر شواهد در حال افزایش که نشان می دهند قرار گرفتن در معرض هوای آلوده در اوایل زندگی و کودکی ممکن است به افسردگی، اضطراب و دیگر مشکلات سلامت روانی در دوره جوانی و ادامه زندگی منجر شود، اضافه شده اند.

با این وجود به مطالعات بیشتر برای تایید قطعی این یافته ها نیاز است.