۰ نفر

نقش اختلالات روانی در جراحی‌های زیبایی

۴ مهر ۱۳۹۸، ۹:۲۵
کد خبر: 383455
نقش اختلالات روانی در جراحی‌های زیبایی

طبق تحقیقات به عمل آمده میزان جراحی‌های زیبایی در ایران به‌طرز معناداری طی چندسال گذشته افزایش یافته، به‌گونه‌ای که به دلیل افزایش پزشک‌های جراحی‌های زیبایی و همچنین قیمت پایین این نوع جراحی‌ها برخی افراد از کشورهای دیگر برای انجام جراحی‌های زیبایی به کشور سفر می‌کنند که این خود شاید در ظاهر نشان‌دهنده چهره نامناسبی از جامعه باشد اما در عمل با ساماندهی و ارائه برنامه‌ریزی‌های خاص می‌توان در زمینه توسعه گردشگری سلامت فعال بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، گفتنی است برخی روانشناسان بر این باورند که برخی جراحی‌های زیبایی ریشه در مشکلات روانی یا وسواس‌های فکری دارد و در مقابل تنها عده کمی از افراد نیاز به انجام این کار دارند؛ اتفاقی که امروزه به یک رفتار در جامعه تبدیل شده است. در گذشته‌های نه‌چندان دور انجام جراحی‌های زیبایی بسیار نادر و در مقابل با تعجب و یا طرد از سوی جامعه مواجه بود، اما این در حالی است که امروزه بسیاری جوانان برای دیده‌شدن، تایید از سوی گروه همسالان، دوستان و یا خانواده به این کار روی می‌آورند که این خود جای بسی تأمل دارد، چراکه مبین تغییر خرده‌فرهنگ‌ها است. به عبارت ساده‌تر امروزه زیبایی ظاهری برای برخی یک اصل انکارناپذیر در زندگی تلقی می‌شود تا جایی که برخی جوانان جراحی‌های زیبایی را یک فاکتور در انتخاب همسر می‌دانند!

تب داغ جراحی‌های زیبایی

همان‌گونه که اشاره شد امروزه تب بالای انجام جراحی‌های زیبایی تنها در میان قشر مرفه جامعه دیده نمی‌شود، بلکه تمام طبقات اجتماعی فارغ از نوع وضعیت اقتصادی خود به هر طریقی تمایل دارند برای همسوشدن با دیگران جراحی‌های زیبایی را انجام دهند، به‌گونه‌ای که طبق تحقیقات میدانی صورت‌گرفته برخی افراد با قرض و یا وام به این کار روی می‌آورند و برای جلب توجه بیشتر تا مدت‌های مدید با چسب روی دماغ در جامعه و یا دورهمی‌ها حضور به هم می‌رسانند تا از این طریق اثبات کنند که جراحی زیبایی انجام داده‌اند که این خود می‌تواند نشان از فقر فرهنگی باشد.

تغییر سبک زندگی

یکی از مهمترین دلایل افزایش جراحی‌های زیبایی را می‌توان تغییر سبک زندگی عنوان کرد، هرچند این مهم یکی از نشانه‌های جامعه در حال گذار است. بنابراین تغییر سبک زندگی و به‌تبع آن تغییر خرده‌فرهنگ‌ها در عصر حاضر یک اصل انکارناپذیر تلقی می‌شود؛ اتفاقی که با خود می‌تواند آثار مثبت و منفی بسیاری به‌همراه داشته باشد. بنابراین گرایش هرچه بیشتر افراد به انجام جراحی‌های زیبایی را می‌توان محصول تغییر سبک زندگی دانست تا جایی که در حال حاضر برخی تنها برای پیداکردن شغل به انجام این کار روی می‌آورند، چراکه سلایق و نوع دیدگاه‌های افراد نیز به‌تبع موارد مذکور تغییر یافته است. یک روانشناس در ارتباط با افزایش گرایش جامعه به انجام جراحی‌های زیبایی می‌گوید: تمایل به انجام جراحی‌های زیبایی تنها مختص جامعه ما نیست. عطاا... محمدی  با اشاره به مطلب فوق اذعان داشت: شبکه‌های مجازی و رسانه‌های جمعی و مواردی از این دست هر یک نقش بسزایی در پیروی از مد تاثیرگذار است، چراکه امروزه بسیاری از رسانه‌ها به صورت ناخودآگاه این نوع سبک را رواج می‌دهند که آسیب‌های بسیاری به‌دنبال آن ظاهر می‌شود.

دایره رواج جراحی‌های زیبایی

وی در ادامه افزود: دنیای مجازی شاید رواج جراحی‌های زیبایی را تشدید کرده باشد، اما این مساله تنها محدود به فضای مجازی و یا شبکه‌های اجتماعی نیست. به‌راحتی با نگاه به گوشه‌های مختلف جامعه می‌توان برخی از دلایل رواج این پدیده را متوجه شد. محمدی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه آیا انجام جراحی‌های زیبایی ریشه در اختلالات روانی دارد، می‌گوید: متاسفانه برخی از افراد تنها به دلیل اختلالات روانی به جراحی‌های زیبایی روی می‌آورند، به‌عنوان مثال برخی به دلیل ترس از چاقی خود را ملزم به انجام جراحی‌های لاغری و یا پیروی از رژیم‌های سخت می‌کنند. به عبارت ساده‌تر ادراک نادرستی از وضعیت ظاهری خود دارند. وی در ادامه تصریح کرد: تحقیقات نشان می‌دهد این دسته از افراد بیشتر از سایرین تحت‌تاثیر تبلیغات یا الگوبرداری‌های نامناسب قرار می‌گیرند.

پیامدهای منفی این پدیده

محمدی درباره پیامد‌های منفی گرایش افراد به انجام جراحی‌های زیبایی افراطی می‌گوید: مهمترین پیامد منفی گرایش افراد به انجام جراحی‌های زیبایی افراطی می‌توان در این مهم جست‌و‌جو کرد که افرادی که مستعد اختلالات روانی هستند از رفتارهای خودتخریبی و خودآزاررسان استفاده می‌کنند و این اعتراضات خود را با انجام جراحی‌های زیبایی افراطی نشان می‌دهند. همچنین افرادی که از نظر اجتماعی آسیب‌پذیری بیشتری دارند نیز به انجام جراحی‌های زیبایی روی می‌آورند.

نقش و اهمیت آگاه‌سازی

روانشناس مرکز مشاوره دانشگاه تهران آگاه‌سازی را در کاهش انجام جراحی‌های زیبایی موثر ارزیابی می‌کند و می‌گوید: آگاه‌سازی و همچنین فرهنگ‌سازی می‌تواند تاثیر بسزایی در کاهش گرایش افراد به انجام جراحی‌های زیبایی داشته باشد، چراکه امروزه بسیاری از افراد با تبعات منفی انجام جراحی‌های زیبایی متعدد آشنایی ندارند. از این‌رو پیش‌بینی می‌شود اگر فرهنگ‌سازی‌های لازم و همچنین الگوهای مناسب برای افراد جامعه وجود داشته باشد این موضوع نیز تا حد زیادی حل می‌شود.

در نهایت...

محمدی در پایان خاطرنشان کرد: امروزه در جامعه تعارض و تضاد یک معضل بزرگ است؛ اگر برنامه‌ریزی‌های لازم برای این موضوع از گذشته انجام می‌شد امروزه انجام جراحی‌های زیبایی به‌عنوان یک معضل در جامعه رخ‌نمایی نمی‌کرد. با فرهنگ‌سازی و تدوین برنامه‌های مدون و منسجم می‌توان از افزایش جراحی‌های زیبایی در جامعه کاست.