۰ نفر

جمعه‌های مرگبار تابستان

۴ مهر ۱۳۹۸، ۹:۱۵
کد خبر: 383453
 جمعه‌های مرگبار تابستان

ایران از جمله کشورهایی است که میزان مرگ و میر در سوانح جاده‌ای آن بالاست، بیشتر کارشناسان علل وقوع این مساله را فرهنگ غلط رانندگی و پایین‌بودن سطح استاندارد خودروها می دانند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، روز گذشته (چهارشنبه) فرمانده پلیس راه کشور با اعلام این خبر که متاسفانه شمار جانباختگان تصادفات ما در سر صحنه یک‌درصد در مقایسه با سال گذشته افزایش داشت و 24 نفر بیشتر کشته شدند، گفت: تعداد جانباختگان سرصحنه تصادفات رانندگی در تابستان امسال 2573 نفر بود.

سردار سید تیمور حسینی همچنین به مرگبارترین روزهای تابستان نیز اشاره کرد ه و افزود: طبق آمارهای ما 16‌درصد از جانباختگان حوادث رانندگی در روزهای جمعه جان خود را از دست دادند و بر این اساس جمعه مرگبارترین روز جاده‌های کشور بوده و کمترین مرگ‌ها نیز مربوط به روز شنبه است که 11‌درصد از کل جانباختگان صحنه تصادفات جان خود را در این روز از دست دادند. فرمانده پلیس راه کشور همچنین با اشاره به استان‌های دارای بیشترین جانباخته در طرح تابستانه گفت: استان فارس با 181 کشته،‌ اصفهان با 140 کشته و خراسان رضوی با 130 کشته در صحنه تصادفات ، سه استان نخست در تعداد جان باختگان حوادث رانندگی تابستان هستند. همچنین استان‌های اردبیل، چهارمحال و بختیاری و غرب استان تهران نیز به ترتیب با 16، 17 و 17 مورد کمترین جانباختگان صحنه تصادفات در تابستان امسال را داشتند. فرمانده پلیس راه کشور 25 تیرماه امسال را مرگبارترین روز جاده‌ها در تابستان امسال اعلام کرد و گفت: در این روز 52 نفر جان خود را از دست دادند. همچنین در روز 15 مردادماه امسال نیز هفت نفر در تصادفات کشته شدند که روزی با کمترین جانباخته در تصادفات رانندگی است.

جان‌باختن 2 نفر و معلولیت 8 نفر در هر ساعت

رئیس پلیس راهور ناجا نیز گفت: زیبنده کشور ما نیست 2 نفر در هر ساعت جان خود را از دست دهند و 8 نفر معلول شوند. سردار کمال هادیانفر همچنین با اشاره به اینکه از آمارها راضی نیستیم چراکه کاهش 12درصدی را پیش بینی می‌کردیم، خاطرنشان کرد: در ایام نوروز 17.6‌درصد کاهش تصادفات داشتیم اما بعد از نوروز کاهش چشمگیری نداشتیم.

بروز شخصیت در فرهنگ غلط رانندگی

اما طبق آمار خطای انسانی بیشترین دلیل بروز تصادفات مرگبار است، یکی از مهمترین و اصلی ترین دلایل مربوط به حرکات خطرناک راننده است؛ راننده‌ای که مهارت زیادی در زمینه آشنایی با خودرو و نحوه کنترل آن ندارد، می‌تواند موجب حوادث مرگباری در جاده‌ها شود. یک پژوهشگر اجتماعی در این رابطه اظهار کرد: امروزه نزدیک به سه پنجم از حوادث جاده‌ای که به مرگ یا معلولیت ختم می شوند ناشی از عوامل انسانی و رفتارهای شخصیتی است. مهدی کاویانی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا رانندگان متخلف دارای تیپ خاص شخصیتی هستند یا نه؟ گفت: شاید جواب این پرسش بله باشد؛ برخی از افراد برای آزاد کردن خشم نهفته خود دست به کارهای خطرناکی در رانندگی می‌زنند و نمونه این کارها سبقت های خطرناک در جاده ها است. در کنار فرسودگی خودروها، مجهز نبودن آنها به کسیه هوا، ترمزهای ضد قفل، کمربندهای ایمنی نامناسب و مقاوم نبودن بدنه خودروها از دیگر عوامل خطر‌آفرین در رانندگی است که نباید نقش آنها را در کنترل یا رخ دادن سانحه جاده‌ای نادیده گرفت. فرهنگ و سخت گیری‌های قانونی برای کنترل حوادث رانندگی لازم و ضروری هستند. اما در این میان، مقوله فرهنگ نقش مهمتری دارد، زیرا در چند سال اخیر با وجود افزایش جریمه‌های رانندگی ما شاهد کاهش تصادف در جاده ها نیستیم. وی با اشاره به نقش چهره‌های فرهنگی مانند بازیگران سینما و ستاره‌های ورزشی در فرهنگ‌سازی در این زمینه گفت: رسانه ملی با کمک سازمان‌های مردم نهاد باید برای ارتقای فرهنگ رانندگی از این افراد استفاده کند.