۰ نفر

از ۴پهپاد ایرانی رونمایی شد

۲۷ شهریور ۱۳۹۸، ۱۵:۵۹
کد خبر: 381657
از ۴پهپاد ایرانی رونمایی شد

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ۴ پهپاد ساخته شده توسط محققان کشور و یک اپلیکیشن را رونمایی کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، رویداد ارائه توانمندی های کشور در حوزه فناوری های مرتبط با پهپاد از دیروز در صندوق نوآوری و شکوفایی در حال برگزاری است که امروز به پایان می رسد.

در این رویداد ۵۰ شرکت دانش بنیان و استارت آپ ها در حوزه های مرتبط با پهپادها حضور داشتند. سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری از این نمایشگاه بازدید کرد و در آن از ۴ پهپاد و یک اپلیکیشن رونمایی کرد. پرنده نظارتی سبک مجهز به دوربین حرارتی با مداومت پروازی ۶۰ دقیقه یکی از این محصولات رونمایی شده بود. این پرنده مجهز به دوربین شب و روز و کیمبال سه محوره و ضبط کننده تصویر داخلی است.

یکی دیگر از محصولات رونمایی شده پرنده عمودپرواز تخصصی نقشه برداری بدون نیاز به نقاط کنترل زمینی است. این پرنده با مداومت پروازی ۹۰ دقیقه مجهز به سامانه تعیین موقعیت PPK-RTK جهت تعیین دقیق مراکز تصاویر اخذ شده است. حداکثر سرعت این پرنده ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است که می توان به واسطه آن ماموریت های آفلاین و حین پرواز را طراحی کرد. این پهپاد به صورت خودکار می تواند به نقطه شروع حرکت خود بازگردد.

«پرنده تخصصی نقشه برداری بدون نیاز به نقاط کنترل زمینی (GEN-X۳)» از دیگر محصولات رونمایی شده است که دارای مداومت پروازی ۶۰ دقیقه و مجهز به دوربین ۲۴ مگاپیکسلی بدون آیینه است. این پهپاد بدون نیاز به نقطه کنترل زمینی بوده و مجهز به گیرنده مولتی فرکانس دقیق است.

از دیگر پهپاد هایی که رونمایی شد پهپاد خورشیدی بود که یکی از ویژگی های آن مداومت پروازی ۴ ساعته است. این پهپاد وزن ۴.۵ کیلوگرمی دارد و سقف پرواز آن ۱۰ هزار پا است. همچنین یک اپلیکیشن در حوزه تجاری سازی پهپادها نیز به مرحله رونمایی رسید.

پهپادهای ایرانی بهتر از نمونه های خارجی

همچنین سورنا ستاری امروز در جمع خبرنگاران در حاشیه «رویداد ارائه توانمندی‌های کشور در حوزه فناوری‌های مرتبط با پهپادها» در محل صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: حوزه پهپاد جزو حوزه‌هایی است که ما در آن مزیت‌های جدی داریم چرا که در بسیاری از بخش‌ها، محصولاتی که ساخته می‌شوند، قابل رقابت هستند.

وی با بیان اینکه برخی از محصولاتی که در حوزه پهپادها هستند، بهتر از نمونه‌های خارجی به شمار می‌روند، گفت: در برخی موارد، برخی نمونه‌های ایرانی بهتر از کلاس تولید شده در سطح خارجی هستند. بحث‌ جدی ما سرریز فناوری‌های ایجاد شده در حوزه پهپادها است که بخشی از آن، شامل پهپادهای غیرنظامی می‌شود.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: برخی از این پهپادهای غیرنظامی به صورت پایش‌های مختلف مورد استفاده برخی ارگان‌ها هستند؛ وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان نقشه‌برداری از جمله ارگان‌هایی هستند که نیاز به پهپادهایی دارند که می‌توانند با هزینه‌های بسیار کمتری اجرایی شوند.

وی با بیان اینکه سمپاشی اراضی از جمله مواردی است که می‌تواند به واسطه پهپادهای ایرانی انجام گیرد، گفت: برخی از شرکت‌های ایرانی و فناوران این دستاوردها را عرضه کرده و برخی از ارگان‌ها، این پهپادها را سفارش داده‌اند که این می‌تواند فرهنگ استفاده از پهپادها را نهادینه کند. ۹۶ درصد از شرکت‌های حاضر در این رویداد، شرکت‌های خصوصی هستند که تمام محصولات آنها داخلی‌سازی شده است.

به گفته معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، توانمندی‌های خوبی در زمینه طراحی و تولید پهپادها ایجاد شده به طوری که اکنون شاهد این هستیم که پهپادها و پرنده‌هایی در حوزه‌های مختلف با مداومت‌ پروازهای مختلف عرضه شده است. حوزه پهپادها جزو حوزه‌های نوآوری محسوب می‌شود و می‌توان چنین برداشت کرد که این بخش به واسطه نوآوری توسعه یافته است.

ستاری در خصوص صدور مجوز برای پهپادها گفت: صدور مجوز برای محصولات این حوزه، تا سه سال پیش‌بینی شده ولی خوشبختانه امروزه به صورت وسیع و بیش از سه سال از آنها توسط ارگان‌های مختلف استفاده می‌شود.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه حوزه پهپادها دارای مسائل امنیتی است، افزود: یکی از مشکلات پهپادها، غیرقابل شناسایی بودن آنها است که این می‌تواند برای هر سیستم نظامی یک تهدید به شمار برود.

وی با اشاره به اینکه کارگروه معاونت علمی و فناوری در این حوزه از چهار سال پیش تشکیل شده است، گفت: ما مشکلات مربوط به پهپادها را حل کرده‌ و توانسته‌ایم مجوزهای مربوط به آن را از ارگان‌های نظامی دریافت کنیم. پهپادهایی که امروز در این رویداد عرضه شده، پهپادهای غیرنظامی هستند و پهپادهای نظامی از فناوری‌های بالایی برخوردارند که بیش از ۹۵ درصد توسط بخش خصوصی طراحی شده است.