۰ نفر

رئیس مرکز تحقیقات ایدز :

کمبود داروی ایدز نداریم

۲۷ شهریور ۱۳۹۸، ۶:۰۰
کد خبر: 381498
کمبود داروی ایدز نداریم

رئیس مرکز تحقیقات ایدز با تأکید بر اینکه هیچ کمبودی در زمینه داروهای بیماران مبتلا به ایدز نداریم، گفت: برخی سودجویان و رسانه‌های بیگانه با طرح موضوع کمبود دارو در ایران و توزیع داروهای تاریخ مصرف گذشته برای بیماران مبتلا به HIV به‌دنبال تشویش اذهان عمومی و کسب منافع شخصی هستند، اما حقیقت این است که در حال حاضر نه تنها با کمبود دارو مواجه نیستیم، بلکه طبق تأیید شرکت سازنده داروهای این بیماران تا یک سال پس از پایان تاریخ انقضا نیز قابل مصرف خواهد بود. اسناد این تأیید هم موجود است. البته تا اواخر مهرماه نیز داروهای جدید به دست‌مان می‌رسد. بنابراین بیماران نگران دارو نباشند. ما مشکل دارو نداشته‌ایم و نخواهیم داشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران،  مینو محرز در نشست خبری که درباره بیماری ایدز برگزار شد، عنوان کرد: ایران توانمند‌ترین کشور در حوزه کنترل و پیشگیری از بیماری ایدز در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا محسوب می‌شود. به گونه‌ای که در زمینه HIV حرف اول را در منطقه می‌زنیم. حتی کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز که از نظر درآمدی وضعیت مناسبی دارند هم در این زمینه اقدام مؤثری انجام نداده‌اند.

وی با بیان اینکه ماهانه 700 بیمار مبتلا به HIV به مرکز تحقیقات ایدز مراجعه می‌کنند، اظهار کرد: متأسفانه به‌دلیل ناآگاهی روند ابتلا به بیماری ایدز در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، نسبت به سایر مناطق دنیا رو به افزایش است.

پیش به سوی جامعه‌ای عاری از ایدز

محرز با تأکید بر اینکه باید جامعه‌ای عاری از ایدز را به نسل آینده تحویل دهیم، ادامه داد: در حالی که بیش از ۲۰۰ مرکز مشاوره و درمان ایدز در سراسر ایران وجود دارد، هنوز دوسوم مبتلایان به این بیماری شناسایی نشده‌اند. بررسی‌ها و اقدامات صورت گرفته باعث شده در حال حاضر 30 هزار نفر مبتلا به بیماری HIV در کشور شناسایی شوند، اما تخمین‌هایی که بر اساس شاخص‌های سازمان جهانی بهداشت زده شده، نشان می‌دهد حدود 60 هزار بیمار دیگر در کشور وجود دارند که هنوز شناسایی نشده‌اند.

رئیس مرکز تحقیقات ایدز عنوان کرد: موضوع خطرناک این است که تعداد زیادی از مبتلایانی که هنوز شناسایی نشده‌اند خودشان هم از آلوده بودن بی‌اطلاع هستند و این یعنی امکان آلوده شدن افراد بیشتر. از این‌رو برای کشف این افراد باید آموزش‌های لازم را ارائه دهیم تا افراد مشکوک به مراکز ایدز مراجعه کنند و آزمایش دهند. جوانان باید بدانند که می‌توانند با رعایت رازداری و به‌صورت رایگان در مراکز ما تست دهند و در صورت مثبت بودن نتیجه تست‌ها همه مراحل درمان و دریافت دارو هم به‌صورت رایگان خواهد بود.

 وی تأکید کرد: خوشبختانه مقامات حاکمیتی و دینی کشور هیچ گونه محدودیتی برای فعالیت‌های ما قائل نشدند. زمانی که ایدز در زندان‌ها به‌صورت اپیدمی اتفاق افتاد ، به هر سه قوه دستور داده شد که هر کاری می‌توانند انجام دهند تا از این بیماری جلوگیری شود. خوشبختانه با اقدامات انجام شده در این زمینه مانند توزیع متادون و سرنگ نه تنها الگوی انتقال بیماری از طریق سرنگ‌های آلوده در زندان‌های ایران از بین رفت بلکه ما در جهان به الگوی کاهش آسیب از این طریق تبدیل شدیم به طوری که در بسیاری از مجامع علمی از ایران به‌عنوان الگو در این زمینه نام برده می‌شود.

محرز با بیان اینکه عفونت HIV دیگر کشنده نیست، گفت: این بیماری با دارو قابل کنترل است، چرا که دارو‌های موجود میزان این ویروس را در خون فرد مبتلا به حد صفر می‌رساند. به همین دلیل افراد مبتلا می‌توانند با مراقبت و مصرف درست دارو عمری طبیعی و زندگی باکیفیت داشته باشند. البته در جهان روی درمان قطعی ایدز کار می‌کنند و امیدواریم بزودی به دستاوردهای مهمی برسند.

وی درباره نحوه پیشگیری از ابتلای کودک در مادران باردار مبتلا نیز گفت: به رغم هزینه بسیار زیاد، وزارت بهداشت در راستای پیشگیری از انتقال HIV از مادر به نوزاد اقدامات مهمی انجام داده است؛ به‌طوری که در حال حاضر ازهمه زنان بارداری که به مراکز مراقبت بارداری دولتی مراجعه کنند، تست HIV گرفته می‌شود و اگر نتیجه مثبت باشد، تحت مراقبت قرار می‌گیرند. زنان باردار مبتلا به HIV می‌توانند با مصرف دارو و بعد از تولد هم با شیر ندادن به نوزادشان از ابتلای او به HIV پیشگیری کنند.

اجازه ندادیم سیل حریم ما را بشکند

محرزبا اشاره به قدرت سیستم بهداشتی کشور در حوزه مراقبت از بیماران HIV گفت: در سیل اخیر بیش از ۲۱۰۰ بیمار مبتلا به HIV  گم شدند، اما با عملکرد مناسب سیستم بهداشتی وزارت بهداشت توانستیم آنها را پیدا کنیم و با هلیکوپتر و قایق، دارو و شیرخشک مورد نیاز آنها را در اختیارشان قرار دادیم. شعار همکاران ما در وزارت بهداشت این بود که اجازه نمی‌دهیم سیل حریم بیماران را از بین ببرد؛ چرا که HIV هنوز هم در جامعه نوعی انگ محسوب می‌شود و بیماران نمی‌خواهند دیگران متوجه بیماری‌شان شوند.

 مهم‌ترین راه‌های انتقال ایدز

محرز با اشاره به مهم‌ترین راه‌های انتقال ایدز تأکید کرد: تماس جنسی، استفاده از سرنگ مشترک و انتقال بیماری از مادر آلوده به نوزاد از مهم‌ترین راه‌های انتقال ایدز محسوب می‌شوند. خوشبختانه انتقال از طریق استفاده از سرنگ مشترک در ایران بشدت کاهش یافته است. در حوزه تماس جنسی نیز باید آموزش‌های لازم را به جوانان ارائه دهیم تا سه اصل خویشتنداری، وفاداری و استفاده از وسایل پیشگیری را مورد توجه قرار دهند. بنابراین تماس‌های عادی مانند دست دادن، روبوسی کردن، استفاده از حمام یا توالت مشترک و... راه انتقال ایدز محسوب نمی‌شود. در عین حال در کشور مواردی را داشتیم که افراد مبتلا به HIV با یک فرد سالم ازدواج کرده و بچه‌دار شده‌اند و به‌صورت عادی زندگی می‌کنند. بنابراین باید در این زمینه آگاه‌سازی انجام شود.