۰ نفر

نقش والدین در پیشگیری از اعتیاد نوجوانان

۲۶ شهریور ۱۳۹۸، ۶:۳۰
کد خبر: 381242
نقش والدین در پیشگیری از اعتیاد نوجوانان

طی پژوهش‌های به عمل آمده شاهد کاهش سن اعتیاد هستیم که این خود می‌تواند زنگ خطری جدی برای سلامت جامعه به حساب آید، چراکه در دسترس‌بودن مواد مخدر و همچنین کاهش قیمت آن خود نقش بسزایی در تمایل افراد به مصرف و یا حتی تست مواد مخدر دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، استفاده بی‌رویه و بدون نظارت از شبکه‌های مجازی و همچنین رواج قارچ‌گونه سایت‌ها و یا پیج‌های فروش مواد مخدر و آشنایی با انواع مختلف آن خود عاملی برای گرایش هرچه بیشتر نوجوانان به مصرف مواد مخدر شده است. هرچند نبود امکانات لازم برای اوقات فراغت سالم و همچنین کاهش کارکرد خانواده عامل موثری برای گرایش نوجوانان به مصرف یا آشنایی هرچه بیشتر با مواد مخدر می‌شود.

تاثیرپذیری از گروه همسالان

بنا به گفته رفتارشناسان افراد در دوران نوجوانی بیشتر از سایر دوران زندگی خود از گروه همسالان و دوستان پیروی و الگوبرداری می‌کنند، از این‌رو انتظار می‌رود با انجام نظارت هرچه بیشتر از سوی خانواده در انتخاب دوستان این مشکل تا حد زیادی مرتفع شود در غیر این‌صورت اعتیاد و یا آشنایی با مصرف انواع مواد مخدر امری بدیهی خواهد بود. بنابراین فراهم‌کردن اوقات فراغت سالم از سوی خانواده می‌تواند راهکار موثری برای کاهش گرایش نوجوانان به مصرف مواد مخدر باشد؛ اتفاقی که امروزه بنا به مشکلات اقتصادی، افزایش مشغله والدین و همچنین مواردی از این دست چندان به آن توجه نمی‌شود که ثمره آن افزایش گرایش نوجوانان به مصرف مواد مخدر شده است.

معضل فضای مجازی

یک روانشناس درباره دلایل افزایش گرایش نوجوانان به مصرف مواد مخدر می‌گوید: متاسفانه امروزه برخی سایت‌های مجازی و اینترنت باعث شده که نوجوانان یا حتی جوانان به دلیل نداشتن برنامه برای اوقات فراغت خود به این سایت‌ها مراجعه می‌کنند.علی‌اصغر کیهان‌نیا اظهار داشت: موارد فوق باعث شده که نوجوانان و جوانان به برخی سایت‌ها مراجعه کنند و متاسفانه در بسیاری موارد گردانندگان این سایت‌ها افرادی هستند که بیشتر به دنبال پول و آسیب‌پذیرکردن جامعه هستند.

نظارت و حضور فیزیکی والدین

وی در ادامه افزود: در اینجا حضور فیزیکی والدین نقش تاثیرگذاری برای کاهش آثار مخرب برخی سایت‌ها و یا پیج‌های اینستاگرامی مبتذل یا مرتبط با خرید‌وفروش مواد مخدر دارد، چراکه امروزه متاسفانه برخی والدین به دلیل مشغله‌کاری خود فرزندان را در فضای مجازی بدون نظارت رها می‌کنند که این خود می‌تواند نقش موثری در افزایش گرایش آنها به مصرف مخدر یا روی‌آوردن به برخی ناهنجاری‌های اجتماعی نیز شود. برخی سایت‌ها و پیچ‌های شبکه‌های مجازی به دنبال طعمه هستند و هدف خود را بیشتر از میان نوجوانان و جوانان که کم‌تجربه هستند انتخاب می‌کنند.

تاثیر تعامل میان اعضای خانواده

این مشاور در ارتباط با نقش ارتباط موثر میان والدین و فرزندان برای کاهش گرایش آنها به مصرف مواد مخدر می‌گوید: روابط مناسب و یا دوستانه میان والدین و نوجوانان و جوانان خود عامل دیگری برای کاهش گرایش آنها به مصرف مواد مخدر است، چراکه داشتن روابط دوستانه و همچنین داشتن برنامه‌های دورهمی می‌تواند باعث آشنایی هرچه بیشتر والدین از کم‌وکیف شرایط فرزندان خود باشد. به عبارت ساده‌تر والدین نباید فرزندان را به امید خدا رها کنند. وی در ادامه تصریح کرد: سومین وظیفه والدین این است که همسالان، همبازی‌ها و یا حتی دوستان فرزندان خود را بشناسند و اجازه ندهند که فرزندانشان با افراد ناباب و یا آسیب‌پذیر مراوده داشته باشند.

بحران هویت و مصرف مواد مخدر

کیهان‌نیا در خصوص نقش دوران بحران هویت و افزایش گرایش جوانان به مصرف مواد مخدر می‌گوید: دوران بحران هویت که از سن 13 تا 17سالگی بوده طعمه خوبی برای افراد سودجو است. وی ادامه داد: حضور فیزیکی والدین در دوران بحران هویت به دلیل اینکه فرزندان در شرایط نامناسبی قرار می‌گیرند می‌تواند بسیار راه‌گشا و تاثیرگذار باشد. این روانشناس درخصوص راهکارهای کاهش آمار اعتیاد در میان نوجوانان می‌گوید: دولت می‌تواند با تهیه برنامه و پخش آن از رسانه‌های عمومی والدین، نوجوانان و یا حتی جوانان را با آسیب‌های ناشی از مصرف مواد مخدر و یا پیچ‌های غیراخلاقی آشنا کند. کیهان‌نیا در پاسخ به این موضوع که فروش مواد مخدر یا تهیه آن در مدارس متاسفانه افزایش یافته است، می‌گوید: متاسفانه امروزه ظرف مدت 20 الی 30دقیقه مواد مخدری مانند گل، حشیش و یا گراس را به‌راحتی می‌توان تهیه کرد که این خود می‌تواند انگیزه مصرف مواد را در میان نوجوانان یا حتی جوانان افزایش دهد، چراکه در دسترس‌بودن خود می‌تواند عاملی برای سرگرمی و دورهمی‌های نوجوانان و جوانان شود. وی در ادامه بیان کرد: استفاده از مربیان تربیتی کارآزموده و آموزش‌دیده نیز می‌تواند راهکار موثر دیگری برای کاهش گرایش نوجوانان و جوانان به مصرف مواد مخدر باشد. در حال حاضر متاسفانه بسیاری از مربیان تربیتی تنها نصیحت می‌کنند که این خود نه‌تنها کارساز نیست بلکه می‌تواند نقش این مربیان را نیز خنثی کند، چراکه نوجوانان متاسفانه گوششان از نصیحت پر است. کیهان‌نیا می‌گوید: داشتن روابط صمیمی و موثر میان مربیان تربیتی و دانش‌آموزان می‌تواند انگیزه مصرف و یا روی‌آوردن به مواد مخدر در نوجوانان شناسایی کند که این مهم نقش بسزایی در کاهش گرایش آنها خواهد داشت. وی ادامه داد: در بسیاری از موارد ممکن است منشأ گرایش نوجوانان به مصرف مواد مخدر، می‌تواند برخی مشکلات خانوادگی نظیر طلاق و یا مشاجرات والدین در خانواده باشد. از این‌رو مربیان تربیتی با شناخت و شناسایی آنها می‌تواند باعث کاهش تاثیرپذیری دیگر دانش‌آموزان از نوجوانان آسیب‌پذیر باشد. کیهان‌نیا در پایان خاطرنشان کرد: شناسایی و ارائه مشاوره یا کمک‌های فکری روحی و روانی به دانش‌آموزان آسیب‌پذیر در بسیاری موارد می‌تواند مانع از افزایش گرایش دانش‌آموزان به مصرف مواد مخدر باشد. هرچند باید توجه داشت که این شناسایی و ارائه کمک‌ها باید به صورت غیرمستقیم باشد، چراکه در غیر این صورت اثر سوء بر جای می‌گذارد.