۰ نفر

به کارگیری ۳۰۰۰نفر نیروی فوریت‌های پزشکی

۲۵ شهریور ۱۳۹۸، ۱۹:۳۰
کد خبر: 381190
به کارگیری ۳۰۰۰نفر نیروی فوریت‌های پزشکی

وزیر بهداشت از استخدام ۳۰۰۰نیروی فوریت‌های پزشکی خبر داد و گفت: از نیمه دوم امسال طرحی را به نام «هر خانه یک پایگاه سلامت» را اجرا می‌کنیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  ایسنا، سعید نمکی  در چهل و چهارمین سالروز تاسیس اورژانس کشور گفت: پس از انقلاب اسلامی دستاوردهای زیادی داشتیم اما یکی از ارزنده‌ترین مجموعه‌های ذی قیمتی که در دوران انقلاب بالنده شد، سازمان اورژانس کشور بوده است.

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۵۴ کار اورژانس با چهار پایگاه آغاز شد،اظهارکرد: امروز دارای یکی از قوی‌ترین خدمات فوریت‌های پزشکی در منطقه هستیم با ناوگانی دارای تعداد زیادی آمبولانس، بالگرد، موتور و .... . از همه مهمتر اینکه ما با ۱۷ هزار نیروی جان بر کف در اورژانس کار می‌کنیم.

نمکی با اشاره به یکی از عملیات‌های اورژانس هوایی مبنی بر نجات یک مادر باردار از طریق بالگرد، ادامه داد: در این عملیات پنج نفر از عزیزان‌مان که در بالگرد بودند و به دکل برق برخورد کردند،از بین رفتند. برای من به عنوان وزیر بهداشت خیلی سخت بود که چه تصمیمی بگیرم. بعد از چند لحظه پرسیدم اولین پایگاه هوایی بعدی کجاست که گفتند نزدیک اصفهان قرار دارد. گفتم حرکت کنند و زن زائو را نجات دهند. آنان از پیکر شهدای گرانقدر اورژانس گذشتند و مادر و کودک را نجات دادند بنابراین از دست دادن این عزیزان به یک احساس غرور بدل شد چون ما توانستیم جان زن باردار و کودکش را با دست توانمند عزیزان اورژانس نجات دهیم.

نمکی با بیان اینکه امروز یکی از قوی‌ترین اورژانس‌های منطقه داریم، گفت: امسال با کمک نیروهای اورژانس پدیده‌ای به نام سیل را به گونه‌ای مدیریت کردیم که افتخار آفرین بود. ما هیچ موقع با دست توانمند شما را بلاتکلیف نمانده‌ایم. در سفرهایی که در تعطیلات نوروزی به مناطق سیل زده داشتم، دیدم که گرچه تمام نیروهای بهداشتی و درمانی لحظه‌ای درنگ نکردند اما درخشان‌ترین نقش را همکارانمان در فوریت‌های پزشکی ایفا کردند. امیدوارم در برگزاری مراسم اربعین، حوادث جاده‌ای، بلای طبیعی و... باز هم افتخارآفرین باشید.

وی تاکید کرد: برای آینده ما به فکر هوشمندسازی روز افزون اورژانس کشور هستیم. هرچه بتوانیم اورژانس را هوشمندسازی و از تله مدیسین و ابزار و امکاناتی استفاده کنیم که سرعت عمل بیشتری را به مردم القا کنیم، قطعا موفق‌تر خواهیم بود. خوشبختانه در حوزه مدیریت درمان سکته‌های قلبی و مغزی زمان از دست رفته ما در دقایق طلایی خدمت بسیار کوتاه‌تر شده است که یکی از اقداماتی است که آن را ادامه می‌دهیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه تلاش می‌کنیم مشارکت بین‌بخشی برای خدمت‌رسانی در حوزه اورژانس را گسترش دهیم، گفت: امروز به تنهایی نمی‌توانیم مسائل اورژانس کشور را حل کنیم. مگر با مشارکت با پلیس راهور، وزارت کشور و دیگر نهادهای مرتبط با این موضوع . این همکاری را ما در طرح مدیریت تروما در کشور تجربه کردیم که امیدوارم در آینده به‌صورت پویاتر پیش رود. ما به جز با مردمی کردن خدمت و مردم نهاد کردن خدمات اولیه نمی‌توانیم کاری را از پیش بریم و بر همین اساس جامعه محور کردن، محله محور و از همه مهمتر خانواده محور کردن خدمات را دنبال می‌کنیم.

نمکی تاکید کرد: بر همین اساس از نیمه دوم امسال طرحی را به نام «هر خانه یک پایگاه سلامت» اجرا می‌کنیم که در این طرح داوطلبانی از درون خانواده‌ها انتخاب می‌شوند تا بتوانند به عنوان قوی ترین ابزار اورژانس در نهاد خانواده برای مدیریت اورژانس خانواده به ما کمک کنند و رابطه مستقیمی با اورژانس ۱۱۵ داشته باشند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه امروز افراد بعد از حادثه بعد از توسل به خدا و پیامبر به یاد اورژانس۱۱۵ می‌افتند و این منزلت بسیار بالایی است، گفت: مردم باور کردند که بعد از خدا و معصومان نیروهای اورژانس پناه‌شان هستند.

وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم با ایجاد یک دانشکده فوریت‌های پزشکی کشور در جهت ارتقای دانش اورژانس کشور، تلاش کنیم،اظهارکرد: از نیمه دوم امسال ایجاد این دانشکده در اولویت قرار می‌گیرد تا علاوه بر تربیت تکنیسین فوریت‌های پزشکی، افراد چند منظوره‌ای را برای خدمت‌رسانی در زمان بحران تربیت کنیم همچنین در اولین گام می خواهیم تکنیسین فوریت‌های پزشکی خانم تربیت کنیم.

نمکی با اشاره به اینکه امیدوارم بتوانیم درباره مسائل معیشتی عوامل اورژانس قدمی برداریم، گفت: حدود ۳۰۰۰ نفر نیروی جدید اورژانس را به این ناوگان اضافه و برای تکمیل ناوگان آمبولانس، توسعه اورژانس هوایی و ... نیز تلاش می‌کنیم.

بر اساس این گزارش، در این مراسم که با حضور معاون اول رئیس جمهوری، وزیر بهداشت، رئیس سازمان اورژانس کشور و.... برگزار شد، از هشت پایگاه اورژانس در استان‌های کرمان(جیرفت،و بم)، فارس(آباده و اقلید)، اردبیل، قزوین، گیلان، کردستان به‌صورت مجازی رونمایی شد.