۰ نفر

سایه مرگ شهریور بر سر جاده‌ها

۲۵ شهریور ۱۳۹۸، ۷:۱۲
کد خبر: 380998
سایه مرگ شهریور بر سر جاده‌ها

بر اساس آمارهای سازمان پزشکی قانونی کشور، بیشترین آمار تلفات حوادث رانندگی هر سال مربوط به شهریور‌ماه و پایان تعطیلات است به‌نحوی که در ۱۰ سال گذشته ۱۹‌هزار و ۹۹۲ نفر تنها در ماه شهریور جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، این آمار در حالی منتشر می‌شود که بررسی های صورت گرفته نشان می‌دهد که میانگین مرگ روزانه افراد در حوادث رانندگی شهریورماه از ایام نوروز نیز بیشتر است. به‌عنوان نمونه در سال گذشته (۱۳۹۷)، یک‌هزار و ۱۰۹ نفر در حوادث رانندگی نوروز جان باختند که میانگین روزانه آن برابر با ۵۵.۴ نفر گزارش شده؛ این در حالی است که آمار تلفات شهریورماه همان سال یک‌هزار و ۸۶۳ نفر یعنی روزانه ۶۰ نفر بوده است.

روز گذشته (شنبه) سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا نیز اعلام کرد: « ما در چهار‌ماهه اول سال‌جاری بر اساس آمار دریافتی از پزشکی قانونی بالغ بر پنج‌هزار و 833 نفر از هموطنان در جاده های کشور و یا در معابر شهری بر اثر تصادف جان خود را از دست دادند. در این چند ماه اخیر 45 تا 65 نفر در کشور بر اثر تصادف جان خود را از دست می‌دهند یعنی تقریبا هر ساعت 2 نفر جان خود را از دست می‌دهند.» وی افزود: «از این تعداد چهار‌هزار و 397 نفر در جاده‌ها و ‌هزار و 436 نفر در شهرها جان خود را از دست دادند. تقریبا 123‌هزار و 634 نفر بر اثر تصادفات مصدوم (مجروح) شدند که نسبت به سال قبل صفر بوده است یعنی نه افزایش و نه کاهش داشته‌ایم، اما با توجه به افزایش تردد در روزهای پایانی شهریورماه و فصل تعطیل مدارس این آمار افزایش پیدا خواهد کرد. در روزهای پایانی هفته‌جاری نیز تعطیلات باعث افزایش تعداد سفرهای جاده‌ای می‌شود. در این شرایط به هموطنان توصیه می‌شود قبل از آغاز سفر ضمن تماس با مرکز مدیریت راه‌های کشور با شماره 141 از وضعیت راه‌ها مطلع شوند و مسیر و زمان مناسب را برای سفر انتخاب کنند.» از سوی دیگر باید تاکید کرد کاهش نرخ تصادفات به‌دلیل اقدامات فرهنگی که در سال‌های اخیر از سوی نهادها و سازمان‌های مردم نهاد انجام شده تاثیرگذار بوده است. برای مثال پویش «نه به‌تصادفات جاده‌ای» را می‌توان یکی از اقدامات مناسب در کاهش تصادفات دانست. بر اساس گفته‌های کارشناس امر توجه نکردن به‌جلو، تخطی از سرعت مطمئنه و انحراف به‌چپ از جمله مهمترین علل حوادث ترافیکی است.

تهرانی‌ها و کرجی‌ها رکوددار سفر

رئیس سازمان راهداری نیز گفت: بیشترین خروجی در تعطیلات اخیر مربوط به تهران و البرز است. عبدالهاشم حسن‌نیا با اعلام این خبر گفت: همزمان با روزهای پایانی شهریورماه حجم سفرهای هموطنان در طول محورهای مواصلاتی کشور افزایش یافته و بیشترین میزان ورودی و خروجی به‌ترتیب مربوط به استان‌های البرز، مازندران، تهران، گیلان، قم و همدان بوده است. او افزود: در این مدت بیشترین میزان خروجی مربوط به استان‌های تهران و البرز و بیشترین میزان ورودی متعلق به استان‌های مازندران، گیلان و همدان بوده است.

شهریور و تصادفات جاده‌ای

هر سال شهریور به‌دلیل افزایش مسافرها فصل تصادف جاده‌ای نامگذاری شده است. در این میان باید گفت که با وجود تلفات سنگین ناشی از تصادفات مرگ، مجروحیت و نقص عضو که از عوارض آن است، مسئولان و دست‌اندرکاران می‌توانند با توجه بیش از پیش به امنیت جاده‌ای کشور و همچنین ارتقای کیفیت خودروها به‌شکل قابل ملاحظه‌ای میزان تصادفات جاده‌ای را کاهش دهند. همچنین با فرهنگسازی از سوی رسانه‌ها و ایجاد پویش‌های متعدد می‌توان در ارتقای فرهنگ عمومی تاثیرگذار بود، چون همانطور که کارشناسان پلیس راهور معتقدند بیشترین دلایل تصادفات در جاده‌ها سرعت غیرمجاز، انحراف به چپ و عدم توجه به جلو بیان شده و در تصادفات جاده‌ای عامل انسانی نقش بسزایی دارد. در حالی که با ارتقای این مهم می‌توان میزان تصادفات را کاهش داد. همچنین با توسعه سیستم حمل‌ونقل هوایی، ریلی و ناوگان حمل‌ونقل بین شهری می‌توان از افزایش سفرها با خودروهای شخصی جلوگیری کرد.

شهریور، ماه مرگ در جاده‌ها

مدیرعامل انجمن جامعه ایمن با ماه مرگ خواندن شهریور، از لزوم توجه به حوادث جاده‌ای در تابستان صحبت کرد و همچنین با اشاره به نقاط حادثه‌خیز جاده‌ها نسبت به عدم تخصیص بودجه اصلاح این نقاط از سوی سازمان برنامه و بودجه انتقاد کرد.جواد نوفرستی در مورد تلفات جاده‌ای در تابستان و ضرورت ایجاد طرح‌های ایمنی همچون طرح نوروزی اظهار کرد: آمارهای پزشکی قانونی در 10 سال گذشته یافته‌های خوبی را نشان می‌دهد و ما بر اساس بررسی این آمارها نامه‌ای به برخی از مقامات و روسای مسئول ارسال کردیم که در آن بر موفقیت طرح‌هایی که در ایام نوروز برای ارتقای ایمنی ترافیکی اجرا می‌شود تاکید شد. طرح‌ نوروزی که هر سال از 25 اسفند تا 15 فروردین انجام می‌شود تاثیر مثبتی در کاهش تلفات حوادث ترافیکی داشته است.نوفرستی در ادامه با اشاره به اینکه همواره در سال‌های گذشته، شهریورماه کمترین کاهش آمار را شاهد بوده‌ایم، خاطرنشان کرد: بنابراین لازم است کاری مانند طرح نوروزی برای تابستان هم اجرا شود و در این میان باید به‌صورت ویژه به شهریور توجه کرد. هرچند نمی‌توان انتظار داشت سازمان‌های مسئول تمام توان خود را در کل ایام تابستان بسیج کنند اما در این میان می‌توان به شهریور توجه ویژه‌ای داشت، این ماه را می‌توان ماه مرگ در جاده‌ها قلمداد کرد.وی با تاکید بر اینکه باید برای سفرهای شهریور تدابیر ویژه‌ای در نظر گرفته شود گفت: مردم و رسانه‌ها و همه باید دست به دست هم بدهیم تا در روزهای پایانی شهریور تصادفات کاهش پیدا کند. برخی از سازمان‌ها اصلی‌ترین عامل حوادث ترافیکی را عامل انسانی می دانند، اما من معتقدم بر خلاف آنچه بسیاری می‌گویند، مقصر اصلی در حوادث، جاده‌ها هستند نه عامل انسانی با توجه به وجود نقاط حادثه‌خیر حتما باید ابتدا به آنها رسیدگی شود.نوفرستی همچنین گفت: حالا که برای رسیدگی به این نقاط بودجه کافی اختصاص پیدا نکرده، حداقل کاری که می‌توان انجام داد این است که در جاده‌ها با نصب تابلوهایی به رانندگان هشدار داده شود تا هنگام نزدیک شدن به این نقاط بیشتر احتیاط کنند. ما پیشنهاد دادیم تا در فاصله 10 کیلومتری نقاط حادثه خیز تابلوهای هشدار زده شود و حضور مقتدرانه و مشهود پلیس راهور در این نقاط هم لازمی است؛ این اتفاق در نوروز برای برخی از نقاط افتاد و باید برای همه نقاط رخ بدهد.