۰ نفر

عکسبرداری در بوستان‌ها، ممنوع ؟!

۲۴ شهریور ۱۳۹۸، ۸:۱۲
کد خبر: 380756
عکسبرداری در بوستان‌ها، ممنوع ؟!

چند روزی است که موضوع منع عکسبرداری و فیلمبرداری در بوستان‌های تهران در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها بازتاب فراوانی داشته و مردم به این دستورالعمل واکنش نشان داده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، ظاهرا این ممنوعیت تنها متوجه شهروندان نیست و رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها نیز برای عکاسی و فیلمبرداری در بوستان‌ها و فضای سبز شهری باید از شهرداری تهران مجوز کوتاه‌مدت اخذ کنند.

زمانی که درخواست خود را مبنی بر مجوز عکاسی در بوستان‌ها و فضای سبز شهری به مرکز ارتباطات و امور بین‌المللی شهرداری تهران ارائه می‌کنید باز هم مراکز مورد نظر جهت عکاسی (نام بوستان‌ها) مورد بررسی قرار می‌گیرد و نام مراکزی، چون دریاچه شهدای خلیج فارس (چیتگر) از لیست درخواست مجوز حذف می‌شود.حتی غلامحسین محمدی رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران در رشته توئیتی عکسبرداری و فیلمبرداری در بوستان‌ها را از حقوق به حق شهروندان خواند و از لزوم بازنگری در قانون ممنوعیت عکاسی در بوستان‌ها خبر داد.

در این رابطه رئیس سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران، در توضیح قانون ممنوعیت عکاسی و فیلم برداری در بوستان‌ها و فضای سبز تحت اختیار مدیریت شهری گفت: خبر‌های منتشر شده مبنی بر ممنوعیت عکاسی در بوستان‌ها و فضای سبز تحت مدیریت شهرداری تهران بی‌‌‌پایه و اساس است.

علی محمد مختاری با اشاره به2 هزارو 262 بوستان پایتخت، افزود: سازمان بوستان‌ها و فضای سبزشهرداری هیچ‌قانونی مبنی بر ممنوعیت فیلمبرداری و عکاسی شهروندان در بوستان‌ها و فضای سبز صادر نکرده است.او درباره ممنوعیت عکاسی در بوستان آب و آتش و پل طبیعت تصریح کرد: پل طبیعت و بوستان آب و آتش تحت مدیریت شرکت اراضی عباس آ‌باد است و اگر قانونی مبنی بر ممنوعیت عکاسی در این دو بوستان وجود دارد باید علت ممنوعیت آن‌را از مدیریت مجموعه اراضی عباس آباد جویا شد. شهروندان اگر هنگام عکاسی و فیلمبرداری از بوستان‌های تحت مدیریت شهرداری تهران با مشکلی مواجه شدند مراتب را هرچه سریع‌تر اطلاع دهند تا ما نسبت به برکناری مدیر آن بوستان اقدام عاجل را انجام دهیم.

در همین موضوع غلامحسین شمحمدی رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران، درباره لزوم بازنگری در قانون ممنوعیت عکاسی و فیلمبرداری شهروندان در بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران گفت: امیدواریم بتوانیم دستورالعمل عکاسی و فیلمبرداری در بوستان ها و فضای سبز تحت مدیریت شهرداری تهران را ارائه ‌کنیم و طبق همان دستورالعمل شهروندان بتوانند از حقوق خود بهره‌ ببرند.وی درباره ممنوعیت عکاسی در بوستان آب و آتش و پل طبیعت (تحت مدیریت اراضی عباس آباد) افزود: به‌طور حتم در مدیریت شهری سازوکاری وجود دارد که این امکان نیز برای شهروندان فراهم شود تا شهروندان بتوانند در بوستان آب و آتش و پل طبیعت نیز عکاسی کنند.

با این اوصاف به سراغ مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت نوسازی اراضی عباس آباد رفتیم، میثم اخباری در این رابطه می‌گوید: شرکت نوسازی اراضی عباس‌آباد به‌عنوان یک مجموعه گردشگری، در حوزه عکاسی و تصویربرداری‌های حرفه‌ای تابع نظر مرکز ارتباطات شهرداری تهران به‌عنوان مرجع اصلی است، اما در حوزه عکاسی‌ها خانوادگی و گردشگران ایرانی و خارجی به‌عنوان عکس‌های خانوادگی و یادگاری، هیچ‌منعی وجود ندارد و تا به امروز هم هیچ‌منعی در این رابطه وجود نداشته و از عکس یادگاری گرفتن هیچ‌شهروندی جلوگیری نکرد‌ه‌ایم.

پل طبیعت و بوستان آب و آتش به‌عنوان مراکز گردشگری تهران، روزانه میزبان هزاران نفر از کشورهای دیگر و هموطنان‌مان در استان‌های دیگر است و نمی‌توان مانع عکاسی آنها شد.وی همچنین خاطرنشان کرد: ما با رسانه‌ها تعامل کامل داریم و هیچ‌رسانه‌ای منع تصویربرداری نداشته‌ و ندارد و فقط ما این موضوع را ساماندهی و قانون‌مند کرده‌ایم. تصویربردار‌های تجاری، تبلیغاتی و رسانه‌‌هایی مانند صدا و سیما در این بین نیازمند اخذ مجوز است و ما با بررسی تقاضای آنها در مدت دو روز این مجوز را صادر خواهیم کرد، ولی بازهم تاکید می‌کنم که گردشگران و خانواده‌ها هیچ‌ منعی برای عکاس‌های خانوادگی و یادگاری ندارند و تصویربرداری رسانه‌ای مانند صدا وسیما و تجاری مشمول اخذ مجوز است.