۰ نفر

این مجرم‌های انسان نما

۱۴ شهریور ۱۳۹۸، ۷:۱۰
کد خبر: 378644
این مجرم‌های انسان نما

شاید از زمانی که لوطی‌های شهر برای امرار معاش، به میمون‌ها (انتر) زنجیر می‌بستند و دور میادین شهر می‌چرخیدند، سال‌های چندان طولانی نگذشته باشد. در آن زمان همه مردم شهر به این اتفاق می‌خندند، اما حالا این اتفاق، آزار حیوانات محسوب می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، با گذشت زمان حیوان آزاری از کسب و کار لوطی‌ به سرگرمی تبدیل شده و هر بار فیلم‌های پرت کردن الاغ از کوه، سوزاندن روباه و به دو نیم کردن کفتار آن هم به‌دلیل خرافات هر بار در شبکه‌های اجتماعی به واکنش جامعه و دوستداران محیط زیست همراه می‌‌شود، اما با تصویب لایحه منع حیوان‌ آزاری می توان امیدوار بود که روزی با این افراد برخورد قضائی صورت خواهد گرفت یا همچنان حیوانات را به‌عنوان مزاحم می‌بینیم که باید کشته شوند. معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور گفته بود که بی‌پروایی در آزار حیوانات ناشی از خلأ قانونی است. لایحه مقابله با حیوان‌آزاری حدود سه سال پیش تدوین شد و در دولت یازدهم به تصویب رسید اما نتوانست به مجلس راه یابد و برای مدتی مسکوت باقی ماند. اما در چند روز گذشته و با اعتراضات مردمی به‌دلیل انتشار فیلم کشتار سگ‌ها در کهریزک ،پرونده این طرح در مجلس دوباره باز شد و چندی پیش طرح «ممنوعیت حیوان آزاری» در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول گردید. در روز دوشنبه (۱۱ شهریور) در پایان جلسه علنی علی اصغر یوسف نژاد، عضو هیات رئیسه مجلس اعلام وصول طرح ممنوعیت حیوان آزاری را قرائت کرد. در این لایحه ضمن تعریف حیوان‌آزاری و مشخص کردن مصادیق آن، مجازات‌هایی برای کسانی که اقدام به حیوان آزاری می‌کنند در نظر گرفته شده است.

تدوین این لایحه برعهده یک حقوقدان بود و سیدضیاءالدین خرمشاهی درباره جزئیات تدون این لایحه می‌گوید: حیوان آزاری یکی از واژگانی است که در نظام حقوقی ایران تعریف نشده و به تبع آن برای رفتارهای حیوان‌آزارانه نیز جرم‌انگاری نشده ‌است، برای تعریف حیوان آزاری لازم بود ابتدا عبارت «حقوق حیوانات» تعریف شود. از این رو طی سال 95 اولین جلسات برای تدوین لایحه مقابله با حیوان آزاری تشکیل شد و متاسفانه متوجه شدیم که سازمان حفاظت محیط زیست به‌عنوان دستگاه متولی دغدغه‌ای در این زمینه ندارد. در آن زمان تنها دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست از تدوین لایحه مقابله با حیوان آزاری حمایت کرد اما تدوین این لایحه در سایر بخش‌های این سازمان بعضا با مخالفت و عدم استقبال روبه‌رو شد.

مجازات حیوان آزاری

این استاد حقوق حیوانات کمیسیون حقوق بشر اسلامی با بیان اینکه در لایحه منع حیوان آزاری مصادیق حیوان آزاری پیش‌بینی شده و با توجه به شدت و ضعف آن مجازات‌ها از جمله شرکت در کلاس‌های آموزشی و مجازات زندان تا دو سال در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: ما برای نگارش این لایحه، قوانین حمایت از حقوق حیوانات چندین کشور از جمله کشورهای اسلامی و کشورهای اروپایی را مطالعه کرده‌ و سعی کرده‌ایم با اقتباس از آنها پشتوانه‌های فقهی و شرعی را هم به آن اضافه کنیم. احادیث مکرری از پیامبر اسلام (ص) وجود دارد که در آنها به شدت مومنین را حتی از توهین کردن به حیوان برحذر داشته‌اند. متاسفانه با وجود اینکه دین ما تا این حد روی موضوع حساسیت دارد اما شاهد حیوان آزاری‌های مکرر در کشور هستیم.

حبس و شلاق در انتظار حیوان‌آزار

معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست با بیان اینکه 5 تبصره به ماده 679 قانون مجازات اسلامی ناظر بر این لایحه به این قانون افزوده خواهد شد، گفت: در این مواد در خصوص حیوان‌آزاری، فشار آوردن به حیوانات، جنگ انداختن میان آنها، بهره‌کشی و گرسنه نگه داشتن حیوانات، قانون تدوین شده و به‌عنوان جرم قابل پیگیری می‌شود.حمید ظهرابی با اشاره به اینکه جرایم و مجازات‌هایی برای این تخلفات پیش‌بینی شده و سعی شده مجازات‌ها در حد جرم‌های رده 7 در قانون آیین دادرسی کیفری در نظر گرفته شود، خاطرنشان کرد: سازمان محیط زیست متولی حیوانات اهلی نیست، اما نگاه‌های عمومی در این حوزه به سازمان معطوف بود و مطالبات مردم و سازمان‌های مردم نهاد در این زمینه بیش از آنکه از وزارت کشور و شهرداری‌ها به‌عنوان متولیان اصلی این موضوع باشد، به سمت محیط زیست سوق پیدا کرده بود، به همین دلیل این لایحه از سوی سازمان محیط زیست پیگیری شد. این قانون برای کسانی که ضمن حیوان‌آزاری اقدام به تهیه تصویر و انتشار آنکه موجب تشویش اذهان عمومی می‌شود نیز مجازات‌های مجزا در نظر خواهد گرفت.لازم به یادآوری است درجه 7 مجازات‌های تعزیری در قانون مجازات اسلامی مشمول : حبس از نود و یک روز تا شش ماه، جزای نقدی بیش از ده‌میلیون ریال تا بیست‌میلیون ریال، شلاق از 11 تا 200 ضربه و محرومیت از حقوق اجتماعی تا شش ماه است.

بیماران روحی را بستری کنید

نماینده شازند در این رابطه می‌گوید: خلأ‌های قانونی و نبود قوانین حمایتی مناسب به معضل حیوان‌آزاری‌ها دامن زده البته عاملان حیوان‌آزاری نه تنها برای حیوانات بلکه برای انسان‌ها نیز خطرناک هستند زیرا اغلب آنها از نوعی بیماری روحی رنج می برند و باید درمان شوند.علی ابراهیمی می‌افزاید: حیوان‌آزاری در اغلب کشورها جرم انگاری شده اما در ایران از وضع قوانین برای جرم انگاری حیوان‌آزاری غفلت شده در این راستا با توجه به افزایش حیوان‌آزاری ها خلأهای قانونی باید سریع تر رفع شود البته ضمانت اجرایی لازم نیز برای قانون باید پیش‌بینی شود. حیوان‌آزاری تضییع آشکار حقوق حیوانات است و هنوز نتوانسته‌ایم مردم را با محیط زیست آشتی دهیم و نامهربانی مردم با طبیعت و حیوانات روز به روز در کشور نمود بیشتری پیدا می‌کند.ابراهیمی با اشاره به اینکه در حالی که حیوان آزاری از نظر شرعی حرام و مذموم است اما هنوز در برخی از نقاط کشور مسابقاتی با چاشنی حیوان آزاری زیر سایه بی‌‌‌توجهی دستگاه‌های مسئول در کشور برگزار می شود خاطرنشان کرد: در مسابقه ورزا جنگ (جنگ گاوها) در استان گیلان هزاران نفر شرکت می‌کنند و گاوها را به جان هم انداخته به گونه‌ای که گاوها به طرز فجیعی مورد آزار قرار می‌گیرند و خون از سر و روی آنها جاری و برخی از آنها نیز تلف می شوند. منع آزار و حفظ حقوق حیوانات در اسلام و از سوی ائمه‌اطهار مورد تاکید قرار گرفته است، امام صادق (ع) در این رابطه فرمودند زنى به سبب آنکه گربه‌اى را بسته بود و اجازه نمى‌داد براى غذاى خود شکار کند تا مُرد، مستوجب آتش دوزخ شد همچنین امام سجاد ( ع ) 40 بار با شتر خود به حج رفت ولی یک تازیانه به آن نزد.