۰ نفر

رئیس دانشگاه پیام نور؛

شهریه دانشجویان ورودی قبل از سال۹۶ بخشیده شد

۱۱ شهریور ۱۳۹۸، ۱۱:۱۷
کد خبر: 377918
شهریه دانشجویان ورودی قبل از سال۹۶ بخشیده شد

رئیس دانشگاه پیام نور گفت: شهریه دانشجویان ورودی قبل از سال۹۶ دانشگاه پیام نور بخشیده شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، محمدرضا زمانی رئیس دانشگاه پیام نور در نشست خبری صبح امروز گفت: دانشجویانی که قبل از سال ۹۶ در این دانشگاه ثبت نام کرده و به دانشگاه بدهی دارند اگر تا ۱۵ آبان نسبت به ثبت نام خود برای ادامه تحصیل اقدام کنند، بخشیده می‌شوند.

وی افزود: امسال علاوه بر ارائه وام برای سال تحصیلی جدید دانشجویان می توانند برای بدهی شهریه خود در ترم‌های قبلی تسهیلات دریافت کنند.

زمانی اظهار داشت: دانشگاه پیام نور ۴۳۰ هزار دانشجوی فعال در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دارد، این تعداد دانشجو در ۵۰۰ مرکز در کشور و ۴۰ نمایندگی و واحد در سراسر جهان مشغول تحصیل هستند و حدود چهار هزار هیأت علمی در بحث حمایتی این دانشجویان را کمک می‌کنند، علاوه بر این نزدیک به ۱۰ هزار کارمند در این مجموعه علمی فعالیت دارند.

وی ادامه داد:دانشگاه پیام نور در یک مقطعی روی پژوهش و آموزش متمرکز شد آن هم زمانی بود که کشور نیاز داشت داوطلبان زیادی را تحت پوشش قرار دهد. اکنون دانشگاه پیام نور به سمت کارآفرینی و مهارت آموزی می‌رود و با سرعت تبدیل به یک دانشگاه الگو در خصوص مهارت آموزی خواهد شد. همچنین بحث تمرکززدایی از دانشگاه در سال گذشته مطرح شد و از سال گذشته بحث واگذاری اختیارات به استان‌ها و مراکز انجام شد و امیدواریم در ادامه با بحث ساماندهی دانشگاه‌های پیام نور همراه باشد.

رئیس دانشگاه پیام نور عنوان کرد: در طول سال گذشته تلاش شده بسیار از روند‌ها به شکل شفاف در اختیار مراکز قرار بگیرد و از روند کاری هر مرکز آگاهی داشته باشیم مانند شفافیت سازی در روند بودجه‌ای و اعتباری. ما برا اینکه بحث شفاف سازی را بیشتر دنبال کنیم چهارسامانه را رونمایی کردیم تا بحث شفاف سازی را در بخش‌های مختلف دانشگاه انجام دهد. اولین سامانه میز خدمت الکترونیک بود که از طریق آن از سفرهای کاری به شدت کاسته‌ایم. دومین سامانه، سامانه تسهیلات است که بیشتر مربوط به اعضای هیات علمی و کارکنان ما می‌شود.

وی درباره سامانه سوم سامانه نقل و انتقال اعضای هیات علمی و اعضای غیر هیات علمی گفت: این سامانه به آن دسته از اعضای هیات علمی که می‌خواهند انتقالی بگیرند اعلام می‌کند که آیا ظرفیت خالی برای آنها وجود دارد یا نه و درنهایت چهارمین سامانه، سامانه امانت دیجیتال است.

زمانی گفت: ما تلاش می‌کنیم تمام برنامه‌ریزی‌هایمان در جهتی باشد تا افرادی که از توانمندی کمتری برخوردار هستند از تحصیلات و آموزش بی بهره نمانند اما این‌ها باعث نمی‌شود که بحث کیفیت این دانشگاه تحت تاثیر قرار بگیرد. دانشگاه پیام نور در میان دانشگاه‌های باز دنیا رتبه ششم را در اختیار دارد. تعداد ۲۶ دانشگاه ایران جز ۹۶۰ دانشگاه برتر دنیا قلمداد شد که دانشگاه پیام نور نیز در این لیست وجود داشته است. به طور متوسط حدود ۳۰ درصد دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه‌های دولتی معمولا از دانشجویان دانشگاه‌های پیام نور هستند. ما همچنین ۲ هزار و ۱۰۰ انجمن مختلف دانشجویی در سراسر کشور داریم. در سال ۹۸ تعداد ۱۲ مقام برگزیده در جشنواره رویش و ۲ مقام برگزیده در جشنواره نشریات داشته‌ایم.

وی تصریح کرد: یکی از شاخص‌های دانشگاه پیام نور بعد آموزشی است. ما هر سال حدودا برای شش میلیون نفر آزمون برگزار می‌کنیم. همچنین سهم آزمون‌های الکترونیکی هم در میان آزمون‌ها خیلی پررنگ بوده است. آزمون‌های الکترونیکی می‌تواند در زمینه کاغذ  صرفه جویی کند.

رئیس دانشگاه پیام نور درباره ارائه تسهیلات به دانشجویان گفت: درست است دانشگاه پیام نور دولتی است اما مبلغی هم بابت شهریه از دانشجویان دریافت می‌کند اما شاید همین مقدار برای دانشجویان سخت باشد.  به همین علت تلاش کردیم تسهیلاتی توسط صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم داشته باشیم و سهمیه‌مان برای تسهیلات دانشجویی را دو برابر کنیم. ما با چند بانک عامل وارد کار شدیم که تا هر تعداد داوطلبمان را برای کل شهریه دوران تحصیل تحت پوشش قرار دهیم.

وی درباره مهارت‌آموزی و مهارت افزایی پیام نور گفت: خوشبختانه دانشگاه از سال قبل تمهیداتی در خصوص مهارت آموزی و مهارت افزایی را در دستور کار قرار داده است. همچنین استارتاپ‌های مختلفی در دانشگاه فعالیت خود را شروع کرده‌اند. استارتاپ سالمندان و استارت آپ کد نویسی از آن جمله هستند. از آن جایی که بسیاری از خانواده‌ها نگران فضای مجازی هستند از این رو استارت آپی برای کد نویسی در حال فعالیت است تا فرهنگ استفاده صحیح از فضای مجازی برای دانش آموزان فراهم شود.

وی با اشاره به تفاهم نامه مراکز نوآوری و خلاقیت گفت:  با معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم موافقت‌نام‌های برای مهارت افزایی و ایجاد اشتغال برای دانشجویان و شرکت‌های دانش بنیان و کارمندان فراهم کرده‌ایم. ما همچنین دو برنامه برای دانشجویان در نظر گرفته‌ایم این برنامه‌ها برای دانشجویان حین تحصیل و برای کسانی که فارغ‌التحصیل شده‌اند. دانشگاه این آمادگی را دارد که اگر دانشجویی بخواهد چند حرفه ای در کنار تخصص رسمی خود یاد بگیرد معرفی خواهد شد تا کارآموزی کند.

رئیس دانشگاه پیام نور با اشاره به امضای موافقت نامه‌ای با مناطق محروم گفت: هماهنگی با فرمانداری‌ها و استانداری‌ها برای ایجاد اشتغال فارغ التحصیلان در حرفه ای خاص تعیین  خواهد شد زیرا دانشگاه مسئولیت آموزش حرفه خاص به فارغ التحصیلان را خواهد داشت. هر فارغ التحصیلی که بخواهد این آموزش‌ها را ببینند تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان وام ۴ درصد به افراد اعطا خواهد شد و اگر کسی بیش از آن بخواهد در تهران باید تصویب شود.