۰ نفر

کارگران در مدارس مشغول کارند

۱۱ شهریور ۱۳۹۸، ۹:۲۷
کد خبر: 377883
کارگران در مدارس مشغول کارند

سیل یک گاو مرده را آورده بود داخل یکی از کلاس‌های درس پلدختر، یک یخچال بزرگ قصابی را کشیده بود تا حیاط یک مدرسه، شهر را با مدارسش کوبیده بود آن‌همه گل و لای روان و پرقدرت. آب از بالای سر مدرسه روستای وره زرد بخش بابازید گذشته بود و مدرسه خدیجه کبری رفته بود زیر آب.

 در میدان شهرداری جایی که دیوارهای حیاط شهرداری پلدختر طعمه سیل شده بود. مدرسه شهیده کائیدی و زینبیه هر دو غرق سیلاب شدند؛ گل آمده بود تا زیر سقفشان. دبستان چاغروند و زینی‌وند زیر گل و لای مدفون بود و آوار ِ گلی روی آبخوری‌اش به حدی بود که از خیر تمیز کردنش گذشتند و آن را به کل کندند. مدرسه حمزه روستای گل‌گل که پشت به کوهی نسبتا مرتفع دارد، سیلاب که شد با سونامی گل و لای تخریب شد و دیوارهایش افتاد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم، در لرستان که سیل آمد 113 مدرسه و 413 کلاس درس آنقدر آسیب دید که فقط باید تخریب می‌شد و 310 مدرسه و

1755 کلاس درس به مرحله‌ای رسید که چاره‌ای به‌جز تعمیرشان نماند. سیل به تجهیزات 179 مدرسه نیز آسیب زد و پرونده تخریب و بازسازی 423 مدرسه و 2168 کلاس درس را باز کرد، پرونده‌ای که فقط با 232 میلیارد تومان بودجه بسته می‌شد.

زلزله نیز که آمد 78 مدرسه و 415 کلاس درس آسیب دید که 25 مدرسه‌اش در مناطق شهری استان کرمانشاه بود و 53 مدرسه‌اش در نقاط روستایی. زلزله که این مدارس را ویران کرد 475 کانکس آموزشی جایگزین شد، سیل نیز که آمد 96 کانکس به کمک آمد. این آمارها را محمدرضا حیدری، مدیرکل نوسازی مدارس استان لرستان و مرزبان نظری، مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمانشاه به فاصله یک ماه مانده به سال تحصیلی جدید ارائه می‌دهند؛ دو مسؤولی که هردو تعهد داده‌اند برای مهر 98 اثری از آثار مدارس ویران در حوزه استحفاظی‌شان نماند.

محمد شهلایی، معاون اجرایی و نظارت اداره‌کل نوسازی کرمانشاه می‌گوید، در سرپل ذهاب مدارس روستایی خیلی زود ساخته شدند که شامل 18 مدرسه و 54 کلاس درس بود، محمدرضا حیدری اما    می‌گوید مدارس

 14 روستای آسیب‌دیده سیل لرستان هنوز ساخته نشده که مشکل‌شان بلاتکلیفی‌های زمین است.

زلزله که دوسال پیش بخش‌هایی از کرمانشاه را کوبید، خیران برای ساخت مدارس درنقاط روستایی دست به کار شدند در حالی که میل چندانی به ساخت مدرسه در شهرها نداشتند، همین شد که ساخت مدارس در روستاهای آسیب‌دیده از زلزله شدت گرفت و مدرسه‌سازی در شهرها از نفس افتاد. می‌گفتند هزینه‌های زیاد مدرسه‌سازی در شهرها و نیاز شهرهای آسیب‌دیده به مدارس بزرگ مانع اصلی خیران برای مشارک است که این جو نیز به مرور شکست.

هنرستان دخترانه مهر پروین را خیری ساخته، پای کار مدرسه ندای زینب خیری بوده، مدرسه امید تجارت در سرپل ذهاب را نیکوکاران، ساخته‌اند، در ثلاث باباجانی برای ساخت مدرسه‌ای 17 کلاسه پنج میلیارد و برای مدرسه‌ای دیگر شش میلیارد تومان هزینه شده که نیمی از مبالغ را خیران تقبل کرده‌اند.

مدیرکل نوسازی استان کرمانشاه می‌گوید زلزله برای این دیار تهدیدی بود که به فرصتی تبدیل شد، می‌گوید زلزله اگر نبود مدارس این همه نونوار نمی‌شدند و مهر دوباره با مدارس فرسوده و تخریبی آغاز می‌شد.

در لرستان نیز سیل با همه تیره‌روزی‌هایی که برای مردم آورد برای مدرسه‌سازی فرصتی مغتنم بود. مدیرکل نوسازی استان این را با قاطعیت تایید می‌کند و می‌گوید این سیل واقعا سیل مهربانی بود، سیلی به ارزش 86 میلیارد تومان کمک نیکوکاران برای مدرسه‌سازی که با اعتبارات دولتی به تعمیر 280 مدرسه و ساخت 122 کلاس درس جدید آن هم در عرض دو ماه منجر شد.  ثلاث، سرپل، پلدختر و معمولان هنوز زخم زلزله و سیل به تن دارند ولی مدارس این شهرها و روستاهای تابعه حال شان خوب است. کارگران برای این که مدارس به سال تحصیلی جدید برسند شبانه‌روز کار می‌کنند، شب‌ها جوشکاری و محوطه‌سازی می‌کنند، روزها هم زیرتیغ آفتاب موزائیک کار می‌گذارند و به دیوارها رنگ می‌زنند. خانه‌های تازه‌ساز در شهرهای سیل‌زده و زلزله‌زده شاید باری به هرجهت ساخته شده باشند ولی مدارس تازه‌سازِ این مناطق سازه‌هایی سبک و مقاومند، حتی اولین مدرسه صنعتی استان لرستان که اول مهر افتتاح می‌شود در روستای ریقان چگینی ساخته شده؛‌ نقطه‌ای که برکت سیل به آنجا هم رسید. در کرمانشاه و لرستان، در  مناطق  زلزله زده و سیل زده، شهرسازی از مدرسه سازی حسابی عقب است.