۰ نفر

محمدعلی نجفی تا چه زمانی آزاد خواهد بود؟

۷ شهریور ۱۳۹۸، ۲۲:۰۰
کد خبر: 377136
محمدعلی نجفی تا چه زمانی آزاد خواهد بود؟

وکیل‌مدافع شهردار اسبق توضیحاتی را درباره آزادی نجفی ارائه داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، نجفی از زندان آزاد شد. او ۹۳ روز پیش به اتهام قتل میترا استاد بازداشت شد. خبر آزادی شهردار سابق پایتخت در حالی بعداز ظهر چهارشنبه منتشر شد که حدود دو هفته پیش خانواده استاد از قصاص او گذشتند؛ حکم قصاصی که در شعبه ۹ دادگاه کیفری تهران از سوی قاضی کشکولی برای قتل عمد میترا استاد صادر شد. اما حالا آنطور که وکیل مدافع نجفی می‌گوید، همان قاضی با توجه به گذشت اولیای دم قرار بازداشت نجفی را به قرار وثیقه تغییر داده است. با این حساب نجفی تا زمان برگزاری دادگاه بعدی که برای بررسی جنبه عمومی جرم برگزار می‌شود، دیگر به زندان نمی‌رود.

میترا استادمرحوم میترا استاد صبح روز هفتم خرداد ماه به ضرب چند گلوله از سوی محمدعلی نجفی به قتل رسید. نجفی عصر همان روز با مراجعه به اداره آگاهی به قتل همسر دومش اعتراف کرد. به دنبال مراحل ابتدایی تحقیقات قضائی در خصوص این پرونده در دادسرای جنایی تهران انجام شد و کیفرخواست با عنوان قتل عمد صادر و پرونده جهت رسیدگی نهایی به دادگاه ارسال شد. اتهامات نجفی به ترتیب قتل عمد خانم میترا استاد، حمل و نگهداری سلاح غیرمجاز و ایراد صدمه بدنی عمدی منتهی به جرح (غیرفوتی) از سوی علی القاصی مهر، دادستان عمومی و انقلاب تهران، عنوان شد.

شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی کشکولی کار رسیدگی به این پرونده را بر عهده گرفت. رسیدگی به این پرونده طی سه جلسه چند ساعته به پایان رسید. اظهارات صریح نجفی به عنوان متهم و سایر شواهد و قراین و البته توضیحات کارشناسان اسلحه و پزشکی قانونی، همه و همه باعث شد تا حدس‌زدن حکم نهایی قاضی کار چندان مشکلی نباشد. درنهایت هم حکم قصاص نجفی چند روز پس از خاتمه آخرین جلسه دادگاه از سوی سخنگوی قوه قضائیه اعلام شد. همچنین نجفی به دو سال حبس هم به دلیل نگهداری غیرمجاز اسلحه محکوم شد؛ اما دادگاه نجفی را از عنوان سوم اتهامی یعنی ایراد صدمات بدنی تبرئه و حکم برائت صادر کرد.

با این حال، اما حکم قصاص برای نجفی صادر شد. بعد از آن بود که همه نگاه‌ها به خانواده میترا استاد و بیش از همه مسعود، برادر مقتول، دوخته شد؛ چراکه سرانجام این پرونده در گروی تصمیم نهایی این خانواده بود. مسعود استاد از همان روز‌های نخست حادثه تا آخرین روز دادگاه بار‌ها به موضوع قصاص و اجرای عدالت را برای قاتل خواهرش اشاره کرده بود؛ مسعود استاد سحرگاه چهارشنبه، ۲۳ مرداد، خبر گذشت از خون نجفی را در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد.

با گذشت خانواده استاد از قصاص، ماجرای قصاص نجفی بسته شد؛ اما پرونده این حادثه جنجالی هنوز هم باز بود؛ محاکمه از جنبه عمومی جرم قتل عمد، حکم دو سال زندان صادر شده قاضی کشکولی درخصوص نگهداری غیرمجاز اسلحه و البته اعتراض وکلای مدافع نجفی به رأی صادرشده همه و همه نشان می‌داد که این پرونده تا تعیین تکلیف نهایی حداقل چند ماه دیگر زمان لازم دارد.

مسعود استاد حالا خبر دیگری در خصوص این پرونده جنجالی منتشر شد. خبر آزادی نجفی با قید وثیقه؛ وثیقه‌ای که به گفته حمیدرضا گودرزی یکی از وکلای مدافع نجفی یک‌میلیارد تومان تعیین شده است: «تهیه این پول ممکن نبود و به جای آن سند یک ملک به همین ارزش به عنوان وثیقه تحویل مقامات قضائی شد تا آقای نجفی بعدازظهر چهارشنبه از زندان آزاد شود.»

گودرزی در توضیح بیشتر به  گفت: «بر اساس قانون قاضی به دلیل حکم قصاص برای هر متهم قتل عمد قرار بازداشت صادر می‌کند؛ اما خب در این پرونده با گذشت اولیای دم از قصاص آقای نجفی، خود به خود قرار بازادشت منتفی شد.»

او ادامه می‌دهد: «البته قاضی کشکولی مساعدت کردند و با درخواست ما مبنی با تغییر قرار و صدور قرار سبک‌تری موافقت کردند، درنهایت هم یک میلیارد تومان وثیقه تعیین شد که از سوی خانواده نجفی این قرار با یک سند ملکی به همین ارزش تأمین شد و درنهایت آقای نجفی از زندان اوین آزاد شدند.»

او درباره شرایط روحی و جسمی آقای نجفی هم گفت: «ایشان از لحاظ روحی شرایط خوبی دارند و در سلامت کامل بعد از آزادی نزد خانواده‌شان رفتند.»

این وکیل دادگستری در پاسخ به این پرسش که آقای نجفی تا چه زمانی با قرار وثیقه آزاد است و این‌که آیا محکومیت دیگری در انتظار نجفی است، گفت: «ما به حکم صادرشده اعتراض کردیم، به اعتقاد ما قتل شبه‌عمد بوده، پرونده برای بررسی به دیوان عالی رفته و تا جواب نهایی باید صبر کنیم. البته اگر دیوان قتل را عمد تشخیص دهد، پرونده در شعبه دیگری بررسی و آقای نجفی از جنبه عمومی جرم محاکمه می‌شود. تا آن زمان ایشان با قرار وثیقه آزاد هستند.»