۰ نفر

طمع زمین‌خواران، بلای جان ارسباران

۷ شهریور ۱۳۹۸، ۱۱:۲۲
کد خبر: 377031
 طمع زمین‌خواران، بلای جان ارسباران

جنگل‌های ارسباران در هفته‌جاری در سه نقطه متفاوت در شهرستان مرزی خداآفرین دچار آتش‌سوزی شد و حدود 300 هکتار از این جنگل‌ها به خاکستر تبدیل شدند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، هرچند که این آتش‌سوزی چند روز پیش مهار گردید، اما لانه‌های سوخته پرندگان، حیواناتی که در جا سوختند و درختانی که از شدت آتش‌سوزی سقوط کردند، تصاویر این روزهای منتشر شده از آتش سوزی در جنگل‌های ارسباران به‌عنوان یکی از ارزشمندترین زیستگاه‌های کشور در استان آذربایجان شرقی است. مردم از شهرهای اطراف و کارگران شرکت مس سونگون به شهرستان خداآفرین خود را رساندند تا با ابزارهای نه چندان حرفه‌ای و پیشرفته نقشی در خاموش کردن آتش‌ جنگل داشته باشند. از بین رفتن گونه‌های گیاهی و جانوری در این منطقه، در کنار نابودی پوشش گیاهی که خود خطرات زیست‌محیطی عمده‌ای را به‌دنبال دارد از نتایج این آتش‌سوزی هستند. آتش‌سوزی در جنگل‌های ایران به پدیده‌ای تکراری تبدیل شده است. می‌گویند گرمای هوا و عوامل انسانی نقش مهمی در این آتش سوزی دارند، اما برخی از منابع محلی می‌گویند که برخی شکارچیان که می‌خواهند توجه محیط‌بانان را از کارهای خود منحرف کنند و در جنگل آتش‌سوزی روشن می‌کنند، دلیل بروز این اتفاق است، کما اینکه به گفته مسئولان، آتش سوزی عوامل انسانی دارد، ولی هنوز علل اصلی آتش سوزی مشخص نیست و این موضوع در دست بررسی است.

به گفته مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست آذربایجان شرقی از تابستان امسال 25 مورد آتش‌سوزی در این جنگل گزارش شده است. چند روز پیش حمید ظهرابی معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست در این رابطه گفته بود: از حریق می‌تواند با هدف تصرف زمین رخ داده باشد. در مجموع عمدی‌بودن حریق تا حد زیادی ثابت شده است و در همین رابطه چند نفر را که مشکوک بوده‌اند، بازداشت کرده‌اند.البته این اتفاقی غیرعادی و جدید در ایران نیست؛ به گفته رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ایران، علت 95‌درصد آتش‌سوزی جنگل‌ها در ایران انسانی است و 15‌درصد آنها هم به‌طور عمدی انجام می‌شوند.

جنگل‌ها تمام می‌شوند

جنگل‌های ایران در طول 200 سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است. در زمان قاجار ظرف ده سال، 130‌هزار تن زغال چوب از بریدن درختان جنگلی ایران تولید و به کشورهای دیگر صادر شد. در طول سال‌های اخیر، آتش‌سوزی‌های گسترده در نواحی جنگلی ایران، آسیب بسیاری به محیط زیست وارد کرده است. از بین بردن جنگل‌های ایران از زمان حمله مغول آغاز شد و به‌ویژه در سه قرن گذشته به بالاترین مرتبه خود رسید. جدا از بهره‌برداری‌های بی‌رویه که آفت جنگل‌هاست، آتش‌سوزی و تاخیر در خاموش کردن آتش، سال‌هاست که جنگل‌های ایران را تهدید می‌کند. 6 بهمن سال 41، جنگل‌های ایران ملی اعلام شد؛ سرمایه‌ای ملی که دولت مسئول حفظ و حراست از آن است. بر اساس آمارهای دولتی طی سال‌های 1389 و 1390، بیش از 5/1میلیون مترمکعب چوب از جنگل‌های شمال ایران برداشت شده است. رئیس انجمن جنگل‌بانی اعلام کرد که این رقم، بیانگر آمار رسمی در این زمینه است و بدون شک در کنار این برداشت‌ها، قطع درختان به‌طور غیرقانونی نیز در جریان است که بر میزان کل نابودی جنگل‌ها می‌افزاید. متخصصان جنگل گفته‌اند که جنگل‌های شمال ایران تاکنون به اندازه‌ای آسیب دیده‌اند که تاب این برداشت گسترده را ندارند. پیش‌بینی شده است با ادامه این روند، جنگل‌های شمال ایران به سرنوشت جنگل‌های غرب ایران دچار خواهند شد و از میان خواهند رفت. از سوی دیگر، کارشناسان یکی از دلایل وقوع سیل‌های ویرانگر را در شمال ایران، نابودی پوشش گیاهی و بریدن درختان منطقه ارزیابی کرده‌اند. آتش‌سوزی‌های گسترده و استفاده بی‌رویه از جنگل‌ها، ما را به‌طور قطع به وضعیت نابسامان آب و هوایی و مشکلات زیستی دچار خواهد کرد.