۰ نفر

حمایت معاون سابق وزارت آموزش و پرورش از حاجی میرزایی

۶ شهریور ۱۳۹۸، ۱۲:۱۸
کد خبر: 376772
حمایت معاون سابق وزارت آموزش و پرورش از حاجی میرزایی

معاون سابق وزارت آموزش و پرورش گفت: با شناخت فردی عمیقی که از آقای حاجی میرزایی به دلیل سال ها معاشرت با ایشان دارم و با ملاحظه نقدهایی که در طی این دو سه روز دیدم و نگرانی های موجود در آنها را عمدتا به دلیل ضعف شناخت از شخصیت ایشان می دانم مایلم برخی از ویژگی های شخصیتی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را که در طی سال ها شناخته ام بیان کنم. امیدوارم خوانندگان ارجمند به دیده تامل در این نوشته نظر کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین، عبدالرسول عمادی، معاون سابق وزارت آموزش و پرورش افزود: آقای میرزایی آدم مال اندوز و قدرت طلبی نیست. سر سی سالگی خدمت دولتی خودش را بازنشسته کرد و بعد از تشکیل دولت یازدهم با اصرار به خدمت برگردانده شد و از داخله زندگی اش اطلاع دارم که برای چهار فرزند پسرش نه لابی ای برای اشتغال آنها کرده و نه مالی برای بخشیدن به آنها دارد.

مدیری راهبردی است. تشکیلات دولت در دوره آقای احمدی نژاد به دلیل رفتارهای سازمان ستیز دولت و رئیس جمهور وقت از هم‌پاشیده بود و اکنون کمیسیون ها، دستور جلسات و مصوبات دولت در بهترین وضعیت خود از جهت نظم و انتظام و پیگیری قرار دارد و یکی از دغدغه ها این است که با رفتن ایشان چه کسی این جایگاه مهم‌ را مدیریت خواهد کرد؟

دارای ذهنی منظم، منطقی و استدلال طلب است. در مدیریت مباحث قایل به اقناع حداکثری است و جمیع جهات موضوع را ملاحطه و مدیریت می کند و جلساتی را که مدیریت می کند به نتایج روشن و ملموس می رساند و جلسه ای برای جلسه برگزار نمی کند.

آدمی با سواد و فرهیخته است و از عوام زدگی و تصمیم بر مبنای هیجانات زود گذر پرهیز دارد . این عمق استراتژیک به ویژه در طی این شش سالی که مباحث گوناگون ملی را در چارچوب دولت هدایت می کند افزایش یافته و به کمال رسیده است.

شجاع و حق طلب است و منافع ملی و سازمانی را فدای منافع باندی و گروهی نمی کند و اصولا هیچ‌گاه اهل هیچ باند و دسته ای هم‌ نبوده است. برای وزیر شدن وعده های غیر عملی نخواهد داد و برای وزیر ماندن هم دست خود را به حق کشی و تصمیمات فاقد مبنا آلوده نمی کند.

عزم جدی دارد که مدیریت آموزش و پرورش را به جایگاه شایسته و ضابطه مند خود برگرداند و نظام شایستگی محور را در راهبری آموزشی استقرار دهد.

وزارت یک‌مسئولیت استراتژیک است و تنها کسانی که مسائل را در مقیاس ملی می شناسند می توانند منافع سازمان خویش را در میان تزاحم پیچیده منافع تامین کنند و این امر مستلزم دوری از جوزدگی و شعار زدگی است. این ویژگی های راهبردی در شخصیت و تجارب آقای حاجی میرزایی کاملا بارز است و آموزش و پرورش در طی سالیان به دلیل فقدان چنین نگاه راهبردی اسیر امواج زودگذر احساسات و شعار های بی پشتوانه شده و ره به جایی نبرده است. استقرار این نگاه راهبردی می تواند مسائل آموزش و پرورش را بنیادی تر شناسایی و حل و فصل کند.

بوروکراسی مزاحم و دم و دستگاه و فامیل بازی و رفیق گرایی در منش ایشان نبوده و این آفت را هم ایشان از آموزش و پرورش خواهد زدود. در شناخت بادمجان دور قاب چین ها و حذف آنها هم‌استاد است.

تامل در تجارب ایشان نشان‌می دهد که چه در آموزش و پرورش در پیشبرد برنامه های سواد آموزی در دو دهه اول انقلاب و چه در مدیریت های ستادی در دولت های مختلف نقش های ماندگار از فعالیت و مدیریت ایشان به جا مانده است. آرام و متین و عمیق و موثر کار کرده است. دغدغه  بسیاری از منتقدان که برخی از نوشته های ایشان را خواندم ناشی از اطلاعات اندک و ناکافی از شخصیت و دانش و تجربه آقای حاجی میرزایی است. امیدوارم فرصت یک هفته ای تا جلسه مجلس محترم برای بررسی صلاحیت زمینه آشنایی با ویژگی های ایشان را فراهم‌کند.

انتخاب وزیر برای جایگاه مهمی مانند آموزش و پرورش با حساسیت ها و محدویت های بزرگی مواجه است و این حساسیت ها و محدودیت ها در گذر زمان بیشتر نیز شده است. اطلاع دقیق دارم که در دولت انواع گزینه ها به تفکیک بررسی شده و با لحاظ همه تنگناهایی که برای انتخاب وزیر مطلوب وجود داشته رئیس جمهور یکی از موثر ترین و کلیدی ترین عناصر خود را که یک شخصیت فرهنگی و اجتماعی کار کشته است برای این ‌ماموریت انتخاب کرده و طبعا تمام همت و حمایت رئیس جمهور و مجموعه دستگاه اجرایی هم‌پشتوانه موفقیت این مدیر با تجربه، دلسوز و کار آزموده خواهد بود.