۰ نفر

لزوم تغییر ساختار داروسازی کشور

۴ شهریور ۱۳۹۸، ۱۹:۲۴
کد خبر: 376385
لزوم تغییر ساختار داروسازی کشور

رئیس انجمن داروسازان ایران با انتقاد از ساختار داروسازی کشور گفت: ۴۵درصد گردش مالی کشور در اختیار داروخانه‌های دولتی قرار دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، محمدباقر ضیا در مراسم اختتامیه هجدهمین همایش سالانه داروسازان گفت: ساختار داروسازی کشور باید تغییر کند، ساختار فعلی جوابگو نیست.

وی گفت: چندین سال است جنس مطالبات ما یکنواخت بوده و تغییر نکرده است، این موضع نشان می‌دهد ساختاری که پاسخگوی نیازهای داروسازان باشد، شکل نگرفته است.

ضیا افزود: تمام داروسازان مشکلات بیمه‌ای و اقتصای دارند و مارژین داروخانه‌های ما از مارژین سایر کشورهای منطقه کمتر است. سرمایه‌های علمی و مالی داروسازان در گیر و دار اقتصاد نابسامان از بین خواهد رفت و متضرر اصلی این نابسامانی بیماران هستند.

وی‌افزود: داروسازان دانش‌اموختگانی هستند که به حرفه و قسم خود پایبند بوده‌اند و همواره حافظ حرمت حرفه‌ای خود بوده‌اند. در انجمن داروسازان در حال اجرای طرح توانمندسازی داروخانه‌ها هستیم. کار انجمن داروسازان این نیست که در راهروهای بیمه به دنبال مطالبات باشیم، یا اینکه در دیوان عدالت اداری از شکایاتی که شده دفاع کنیم و بخش زیادی از این درآمد ناچیز خود را صرف گرفتن وکیل کنیم.

وی گفت: مارژین فعلی داروخانه جوابگوی چینش داروسازی خصوصی کشور نیست. در زمان وزارت قبل آیین نامه‌ها به گونه‌ای تغییر کردند که تمام داروخانه‌ها از یک منبع درآمد کسب می‌کنند. سهم بخش دولتی بسیار زیاد است و ۴۵ درصد گردش مالی کشور در اختیار داروخانه‌های دولتی قرار دارد و ۱۲هزار داروخانه خصوصی فقط از ۴۰ درصد بازار دارویی استفاده می‌کنند و ۱۰ درصد داروخانه‌های دولتی ۶۰ درصد گردش مالی را در اختیار دارند.

ضیا گفت: ما باید پشت پیشخوان‌ها خود را به عنوان داروساز نشان دهیم، تلاش خود را به کار گرفته‌ایم، اما موفق نبوده‌ایم.