۰ نفر

گازهای سودمند موجود در هوا

۴ شهریور ۱۳۹۸، ۱۹:۱۳
کد خبر: 376384
گازهای سودمند موجود در هوا

به مجموعه‌ای ازگازهایی که مقداری از انرژی خورشید را در جو زمین نگه می‌دارند و باعث گرم شدن جو می‌شوند گازهای گلخانه‌ای می‌گویند. بخار آب، دی اکسید کربن، نیتروژن و متان گازهای گلخانه‌ای اصلی هستند. اگر این گازها در جو نبودند، ‌انرژی گرمایی خورشید مجددا به فضا برمی‌گشت و به این ترتیب هوای زمین ۳۳درجه سانتیگراد سردتر از الان می‌شد. اثر گلخانه‌ای به افزایش دمای کره زمین بر اثر وجود گازهای گلخانه‌ای در جو زمین گفته می‌شود. با وجود این گازها در جو زمین کمک وافری به زمین کرده و البته باید گفته شود که در هوا مقداری هاگ و باکتری نیز وجود دارد. در ادامه میپردازیم به توضیحی مختصر درباره برخی از گازهایی در هوا موجود است.

گاز اکسیژن، گازی سودمند و موجود در هوا  

گاز اکسیژن با نام اختصاری O عنصر مهم هوا به شمار می آید و از طریق عمل فتوسنتز گیاهان تولید شده و برای تنفس حیوانات لازم است. این گاز بیرنگ و بدون بو 1771 همزمان و در تحقیقاتی کاملا جداگانه توسط  ویلهام شیله در سوئدی و جوزف پرستیلی  دانشمند انگلیسی کشف شد . شیله در ابتدا نام این اکسیژن را هوای آتشین گذاشت زیرا مواد به خوبی در آن می سوخت. در اصل این گاز غیرسمی در سال 1774 اکسیژن نام گذاری شد. اکسیژن ، فراوانترین عنصر در پوسته کره زمین است که کاربردهای بسیار زیاد و حیاتی دارد. از کاربردهای گاز اکسیژن می توان به استفاده در بیمارستان ها، جوشکاری، سیمان سازی و بسیار کاربردهای دیگر اشاره کرد. نکته قابل توجه این است که گاز اکسیژن به تنهایی خطرزا نیست. اما در صورتی که در کنار مواد آتش زا قرار بگیرد از آن جهت که یکی از مواد حیاتی برای شعله های آتش وجود اکسیژن است می تواند بسیار خطرناک باشد و مانع از مهار آتش شود.

بب

گاز نیتروژن موجود در جو زمین

گاز نیتروژن با نام اختصاری N گازی بی رنگ و بدون بو است که 78 درصد از جو زمین را تشکیل داده و یک عنصری بسیار مهم است. واژه نیتروژن از کلمه یونانی nitron به معنی جوش شیرین محلی گرفته شده است این گاز در سال 1772 توسط شیمیدان انگلیسی بنام دانیل رادرفورد کشف شد. بدلیل بی اثر و خنثی بودن گاز نیتروژن "آنتونی لاوازیه" شیمیدان فرانسوی این گاز را ازت ( بدون زندگی ) نامید. گاز نیتروژن کاربردهای فراوانی دارد. استفاده از گاز نیتروژن در کودهای شیمیایی و بسته بندی و انجماد مواد غذایی و استفاده از این گاز از جمله کاربردهای مهم گاز نیتروژن است.

ععه

گاز هوای خشک چیست؟       

گاز هوای خشک یا هوای فشرده که به هوای صفر هم مشهور است در اصل همان هوایی است که ما در آن نفس می کشیم و زندگی می کنیم فقط با این تقاوت که فشاری بالاتر از فشار جو بر آن وارد شده و بصورت فشرده در آمده است. هوای خشک گازی است که از حدود 5/20 درصد اکسیژن و 5/79 درصد نیتروژن تشکیل شده است و حداقل رطوبت را داراست. البته این درصد ها مطابق استاندارد متغیر هستند. گاز هوای خشک بی رنگ، بدون بو و اشتعال ناپذیر است ولی به دلیل داشتن درصد بالای اکسیژن می تواند آتش را تقویت کند. ، باید اشاره شود که این گاز دارای خواص و ویژگی های بسیار زیادی است که شما می توانید با مراجعه به سایت زاگرس گاز به اطلاعاتی کامل در این زمین دسترسی یابید.

منبع : ویرلن