۰ نفر

فصل تلخ افزایش نزاع

۴ شهریور ۱۳۹۸، ۷:۰۰
کد خبر: 376171
فصل تلخ افزایش نزاع

طبق آمار در چهار‌ماهه نخست امسال 215‌هزار و 643 مصدوم نزاع به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند، این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار مراجعین نزاع 207‌هزار و 427 نفر بود، 4‌درصد افزایش یافته است.

 با این حال روند نگران کننده نزاع، فصل تلخ جامعه امروز است و به گفته متخصصان، این چالش اجتماعی ریشه در عوامل گوناگون از جمله فشارهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سلامت جامعه دارد و نیازمند بررسی های علمی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، نزاع اعم از فردی و دسته ‌جمعی از آسیب‌ های اجتماعی است که امنیت عمومی را تحت تاثیر قرار می‌ دهد و هیچ‌تضمینی وجود ندارد که پرخاشگری و خشونت در یک مکان به یک نزاع منجر به ضرب‌و‌جرح و حتی یک قتل نفس تبدیل نشود.

جامعه ما عصبانی نیست

یک جامعه شناس اجتماعی در این رابطه می‌گوید: بروز این رفتارها از فرهنگ خانواده و محیطی که در آن رشد کرده نشأت می گیرد اما این مساله از منظر تحقیقی ریشه فرهنگی ندارد و نمی توان گفت که جامعه ایرانی عصبانی است، بلکه شرایط اجتماعی و زندگی سبب شده تا آستانه تحمل و صبر شهروندان به‌طور فزاینده ای کاهش یابد. محمدرضا نایبی افزود: برخی از افراد به‌طور هدفمند خشونت را در تمام کارها و رفتارهای خود پیشه می‌کنند تا به راحتی دیگران را در اختیار خود بگیرند و به خواسته هایشان برسند بنابراین افراد باید در نظر داشته باشند که در هنگام شنیدن سخنان ناروا از طرف فردی که هیچ ‌شناختی از او ندارند، فردی که شاید به لحاظ رتبه و نزاکت اجتماعی با شما هم رده نباشد، بهترین راه دور کردن خود از محل مورد نظر است و این واکنش نشان می دهد که نسبت به آن شخص و رفتار او بی‌اهمیت هستید زیرا خشمگین شدن و واکنش تند همان چیزی است که طرف مقابل از شما انتظار دارد. این استاد دانشگاه با بیان اینکه فقر و محرومیت نسبی بیشترین تاثیر را در بروز نزاع و دیگر آسیب های اجتماعی دارد ، افزود: عوامل زمینه ساز بروز نزاع می‌تواند دیگر حوزه های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و یا سیاسی کشور را تحت تاثیر خود قرار دهد.

نقش کلیدی رسانه در کنترل نزاع

به گفته این جامعه‌شناس بهترین روش برای پرکردن این خلأ ، رسانه ای شدن این آموزش هاست. نایبی ادامه داد : تولید و پخش سریال هایی با مضمون زندگی تجملاتی باعث ایجاد احساس سرشکستگی در جامعه متوسط می‌شود که خود امری ذهنی و عینی در ایجاد نزاع است، همچنین پخش فیلم ها و سریال های گوناگون ماهواره ای و داخلی که خشم و مبارزه طلبی را به وضوح نشان می دهد سبب می شود تا این امر به نوجوانان و کودکان القا شود یا آن را امری عادی تلقی کنند.

نزاع، دومین عامل مراجعه کنندگان به مراکز درمانی

به گفته این پژوهشگر با مشاهده شمار زیاد پرونده های جرم و نزاع که از سوی قوه قضائیه دیده می شود وضعیت نزاع در کشور نگران کننده است. اغلب افرادی که درگیر این مسایل شده‌اند از نظر اجتماعی و تحصیلات در سطح بالایی قرار دارند، صحنه های نزاع اصولا بر سر مسائل پیش پا افتاده همچون بوق زدن، جای پارک یا اینگونه موارد سطحی رخ می‌دهد.

شهرهای بزرگ و فزونی نزاع

وی در خصوص اینکه چرا میزان خشونت و نزاع در شهرهای بزرگ نسبت به شهرهای کوچک تر بیشتر است، گفت: در شهرهای بزرگ چون هم مادی گرایی بیشتر حاکم است و هم بی‌‌‌هویتی، خشونت به یک امر عادی تبدیل شده است. افراد در شهرهای بزرگ دچار خلأیی به نام تنهایی شده‌اند و برای رفع تنهایی شان و کسب هویت دست به کارها و فعالیت هایی می زنند که در مرکز توجه قرار گیرند که خشونت، نزاع و درگیری می‌تواند یکی از این روش ها باشد، از طرفی چون نظارت اجتماعی کاهش یافته و افراد نسبت به یکدیگر غریبه هستند، ارتکاب جرایم و درگیری می تواند به یک امر عادی تبدیل شود.