۰ نفر

تاکسی‌های زرد روی خط قرمز

۳۱ مرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۱۰
کد خبر: 375306
تاکسی‌های زرد روی خط قرمز

طی چندسال گذشته شاهد افزایش تاکسی‌های اینترنتی در کلانشهرها به‌خصوص پایتخت هستیم که این خود مشکلات بسیاری را برای تاکسی‌داران فراهم کرده است به‌گونه‌ای که به گفته برخی از افرادی که با تاکسی‌های زرد یا سبز مشغول به فعالیت هستند با آغاز به‌کار تاکسی‌های اینترنتی فرصت کار برای آنها بسیار کم شده که این خود با توجه به هزینه‌های به نسبت بالای آنها و همچنین این نکته که تمام تاکسی‌داران زیر نظر مستقیم سازمان تاکسیرانی قرار دارند و سالیانه باید مبلغی را به این سازمان پرداخت کنند بسیار مشکل‌ساز شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، طبق بررسی‌های به عمل آمده میزان درآمد تاکسی‌دارها طی چندسال گذشته بسیار کاهش یافته که این خود در سایه گرانی بیش از اندازه قیمت لوازم خودرو غیرمنطقی است. با آغاز به‌کار تاکسی‌های اینترنتی بسیاری از تاکسی‌داران معترض شده‌اند، چراکه شرایط کار برای آنها بسیار سخت یا کم شده است که این خود می‌تواند در وضعیت معیشت آنها تاثیرگذار باشد.

اهمیت نظارت‌‌های دقیق

تاکسی‌های اینترنتی با معایبی مواجه هستند به‌عنوان مثال فردی که قصد کار بر روی تاکسی‌های زرد یا سبز زیر نظر تاکسیرانی را دارد باید هر ساله سلامت جسمی یا روحی او تائید شود و همچنین مبلغ به نسبت بالایی را هر ساله باید به سازمان متبوع خود واریز کند، این در حالی است که راننده‌های تاکسی‌های اینترنتی این دو کار را انجام نمی‌دهند یعنی در بیشتر موارد حتی عدم سوء‌پیشینه نیز ندارند که این خود می‌تواند دردسرساز باشد. همان‌گونه که سال‌های گذشته اخباری مبنی بر به‌خطرافتادن امنیت جانی و مالی برخی مسافران تاکسی‌های اینترنتی نیز منتشر شده، این در حالی است که امنیت تاکسی‌های زیر نظر تاکسیرانی بسیار بالاتراست.

تاکسی‌های اینترنتی و نبود ضابطه

بدیهی است امروزه تاکسی‌های اینترنتی از ضابطه و قانون خاصی پیروی نمی‌کنند که این خود می‌تواند مشکلاتی را برای تاکسی‌های سبز و زرد و همچنین مسافران به دنبال داشته باشد، چراکه نبود آن خود می‌تواند بعضا در مواردی عاملی برای افزایش هنجارشکنی در جامعه باشد. به عبارت بهتر در تاکسیرانی اینترنتی از هر خودرویی با هر ویژگی استفاده می‌شود، این در حالی است که در تاکسیرانی هر خودرویی اجازه فعالیت ندارد. هرچند طی سال‌های گذشته متاسفانه خودروهای فرسوده در تاکسیرانی نیز افزایش یافته است که این خود عاملی برای ابراز نارضایتی مسافران شده است.

تاکسی‌های زرد در استارتاپ‌های اینترنتی

شایان ذکر است که امروزه به دلیل کاهش چشمگیر کار تاکسی‌های زرد یا سبز شاهد اشتغال به کار آنها در تاکسی‌های اینترنتی هستیم که این خود می‌تواند نشان از وضعیت کاری نامطلوب این تاکسیرانی‌های رسمی داشته باشد چراکه اگر شرایط کار برای این دو تاکسیرانی به صورت برابر بود به‌یقین تاکسی‌های زیر نظر سازمان تاکسیرانی هرگز مشغول به کار در تاکسی‌های اینترنتی نمی‌شدند. بنابراین باید به این نکته اذعان داشت که نبود شرایط برابر برای این دو تاکسی موجود در سطح شهرها خود عاملی برای افزایش نارضایتی تاکسی‌داران شده که ادامه‌داشتن این روند به‌یقین می‌تواند پیامدهای منفی بسیاری را نیز به دنبال داشته باشد.

الزام استفاده از فناوری‌های نوین

پرواضح است که امروزه استفاده از فناوری‌های نوین در مدیریت شهری یا خدمات تاکسیرانی یک اصل انکارناپذیر تلقی می‌شود، چراکه جامعه‌ای که رو به پیشرفت است نیاز به استفاده از این‌گونه خدمات نیز دارد. بنابراین تاکسیرانی اینترنتی خود یکی از الزامات انکارناپذیر جوامع شهری به‌خصوص پایتخت است. قبل از حضور تاکسی‌های اینترنتی شاهد برخی تخلفات از سوی تاکسی‌هایی بودیم که به هنگام بارش باران یا برف تنها به صورت دربست مشغول به کار بودند یا اینکه به دلخواه قیمت کرایه را نیز به‌طرز عجیبی افزایش می‌دادند که این خود باعث بروز نارضایتی هرچه بیشتر مسافران شده بود. با روی کار آمدن تاکسی‌های اینترنتی تا حد زیادی این نوع مشکلات نیز برطرف شد، به‌گونه‌ای که طبق بررسی‌های به عمل آمده دیگر بسیاری از افراد تمایل به استفاده از تاکسی‌های اینترنتی دارند، هرچند در حال حاضر نیز تاکسی‌های اینترنتی با افزایش قیمت مواجه شده‌اند.

برابرنبودن شرایط کار

امروزه با افزایش تاکسی‌های اینترنتی دیگر شرایط کار مساوی برای تاکسی‌های رسمی و تاکسی‌های اینترنتی وجود ندارد. هرچند مسئولان برای ایجاد شرایط برابر تا به امروز جلسات متعددی را برگزار کرده‌اند که متاسفانه تا هیچ‌یک از آنها مثمرثمر واقع نشده که این خود باعث افزایش نارضایتی تاکسی‌های رسمی شده به‌گونه‌ای که دیگر برخی تاکسی‌های رسمی تمایل چندانی به کار ندارند و بیشتر وقت خود را در تاکسی‌های اینترنتی به‌سر می‌برند که این خود می‌تواند عاملی برای تضعیف تاکسیرانی رسمی در کشور شود. هرچند در این فرصت باید متذکر شد تاکسی‌ رسمی به دلیل وجود بیمه می‌تواند برگ برنده برای تاکسی‌داران باشد، این در حالی است که متاسفانه تاکسی‌های اینترنتی از این حق مسلم برخوردار نیستند. برخی مسئولان بر این باور هستند که خدمات مشابه در تاکسی‌های اینترنتی و تاکسی‌های رسمی برای مسافران ارائه می‌شود، این در حالی است که به‌یقین تاکسی‌های اینترنتی خدمات بیشتری مانند استفاده از کولر و... ارائه می‌کنند اما در مقابل تاکسی‌های رسمی به‌رغم ابلاغ از سوی مسئولان مبنی بر استفاده اجباری از کولر در فصل گرما باز هم شاهد عدم اجرای این دستورالعمل‌ها از سوی برخی بودیم که باعث افزایش نارضایتی مسافران از تاکسی‌های رسمی شده است. بنابراین زمانی می‌توان انتظار داشت که شرایط برابری برای تاکسی‌های رسمی و تاکسی‌های اینترنتی برقرار شود که تاکسی‌های رسمی نیز خدمات به نسبت مناسبی به مسافران ارائه دهند.