۰ نفر

آمبولانس‌های تقلبی میانبر رهایی از ترافیک

۳۰ مرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۵۳
کد خبر: 375103
آمبولانس‌های تقلبی میانبر رهایی از ترافیک

طی چندسال گذشته شاهد بروز پدیده‌ای در میان برخی از افراد جامعه مبنی بر استفاده نامناسب و خارج از عرف از آمبولانس یا رواج آمبولانس‌های تقلبی هستیم که این خود می‌تواند پیامدهای منفی بسیاری را به دنبال داشته باشد، به‌عنوان مثال کاهش اعتماد اجتماعی یا افزایش بدبینی از زمره مهمترین معایب رواج این‌گونه پدیده‌های ناهنجار اجتماعی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، به دلیل اینکه آمبولانس‌ها می‌توانند در خطوط ویژه به‌راحتی حرکت کرده و از ترافیک سخت و طاقت‌فرسای تهران و دیگر کلانشهرها به‌راحتی عبور کنند، بنابراین برخی سودجویان برای رهایی از ترافیک کلافه‌کننده تهران یا دیگر شهرها اقدام به سوءاستفاده از آمبولانس کرده‌اند که این خود می‌تواند مبین عدم نظارت کافی مسئولان باشد.

سوءاستفاده سودجویان از آمبولانس

آنچه مسلم است با نگاهی گذرا به تردد آمبولانس‌ها به‌راحتی می‌توان به این مهم دست یافت که متاسفانه برخی از افراد سودجو هنگام عبور آمبولانس سعی بر تردد پشت سر آن دارند تا از این طریق از ترافیک رها شوند. امروزه برخی با کرایه‌کردن آمبولانس سعی دارند در کوتاه‌ترین زمان ممکن به کار خود رسیدگی کند که این می‌تواند نشان از جای خالی قوانین سختگیرانه در کشور باشد.

تبلیغات آمبولانس‌های غیرواقعی

در برخی سایت‌ها می‌توان شاهد افزایش تبلیغات آمبولانس‌هایی هستیم که متعلق به هیچ شرکت، سازمان یا نهاد خاصی نیست، به‌گونه‌ای که بنا به اظهارنظر برخی صاحبان این نوع آمبولانس‌ها درآمد کار با آنها بسیار بالا‌تر و مقرون به صرفه‌تر از هر شغل دیگری است، چراکه کرایه این نوع آمبولانس‌ها براساس نیاز یا موقعیت فرد تعیین می‌شود که این خود می‌تواند بازار کار رانندگان آمبولانس‌های تقلبی را بسیار داغ کند. هرچند عدم نظارت بر فعالیت برخی سایت‌ها یا شبکه‌های اجتماعی خود عاملی تاثیرگذار برای افزایش فعالیت آمبولانس‌های تقلبی در سطح شهر‌ها شده است. بنابراین انتظار می‌رود مسئولان امر با این پدیده شوم به ‌سرعت مقابله جدی و تاثیرگذار داشته باشند در غیر این صورت آمبولانس‌های تقلبی خود عاملی برای افزایش آسیب‌های اجتماعی خواهند بود.

حمل‌و‌نقل معلمان کلاس‌های کنکور

همان‌گونه که می‌دانیم اخیرا بحث داغ استفاده غیرمجاز از آمبولانس‌ها به‌واسطه حمل‌ونقل معلمان کلاس‌های کنکور مطرح شده؛ اتفاقی که با واکنش بسیاری از افراد و کارشناسان مواجه شد، این در حالی است که در واقع معلمان پرمشغله کلاس‌های کنکور برای رسیدن به‌موقع به کلاس‌های درس از آمبولانس‌های تقلبی استفاده می‌کنند، به‌گونه‌ای که شاید بتوان این ادعا را داشت که این دسته از افراد عاملی برای رواج قارچ‌گونه آمبولانس‌های تقلبی در شهر پرترافیک تهران هستند شهری که گره ترافیکی آن تا به امروز به‌واسطه هیچ‌یک از برنامه‌های کارشناسی‌شده باز نشده است. همچنین می‌توان این ادعا را داشت که درآمد‌های بسیار بالای کلاس‌های کنکور خود وسوسه استفاده غیرقانونی از آمبولانس شده است؛ اتفاقی که تنها برای افزایش رفاه یا کسب درآمد بیشتر در حال رخ‌دادن است و از نگاه تیزبین مسئولان به دور مانده است. هرچند تا به امروز گزارش‌های بسیاری در این خصوص مطرح شده اما هنوز برخورد جدی و قاطع برای حل این معضل مشاهده نشده است که این خود جای بسی تأمل دارد. هرچند باید متذکر شد که عدم مقابله جدی با رواج آمبولانس‌نماها بیشتر به دلیل اهمیت جان مردم است، چراکه نمی‌توان آمبولانسی را که مشغول انجام ماموریت است تنها به بهانه رسیدگی به واقعی یا غیرواقعی‌بودن آن متوقف کرد. بنابراین باید راهکارهای بهتری را برای از دور خارج‌کردن آمبولانس‌های تقلبی اندیشید تا دیگر افراد سودجو به‌راحتی از اعتماد مردم سوءاستفاده نکنند.

شبیه‌سازی آمبولانس‌ها

پرواضح است که آمبولانس‌های تقلبی به‌راحتی توسط افراد سودجو و متقلب به شکل و شمایل آمبولانس‌های اصلی تبدیل شده‌اند، هر چند در ظاهر آنها به‌راحتی می‌توان تفاوت‌هایی را نیز مشاهده کرد که البته به دلیل تردد بیش از اندازه و بزرگی عدد بالای این خودروهای شخصی آمبولانس‌نما شاید تشخیص آن برای مردم بسیار سخت باشد، این در حالی است که باید توجه داشت که آمبولانس‌های تقلبی دارای برچسب سلامت نیستند که این خود می‌تواند بزرگترین نشانه این نوع آمبولانس‌ها محسوب شود.

افزایش بی‌اعتمادی در جامعه

افزایش بی‌رویه آمبولانس‌های تقلبی خود می‌تواند تاثیرات منفی بسیاری را در جامعه برجای بگذارد، به‌گونه‌ای که جامعه‌شناسان معتقد هستند که رواج این‌گونه پدیده‌های شوم خود می‌تواند مشارکت مردمی و همچنین کاهش اعتماد اجتماعی را دربر داشته باشد، به‌گونه‌ای که شاید دیگر برخی تنها به دلیل اینکه تصور کنند که آمبولانس در حال حرکت در خیابان‌های شلوغ مشغول خدمت‌رسانی به یک بیمار است یا افراد سودجو راه را برای آنان باز نکنند که این خود می‌تواند به‌طور مستقیم با جان افراد بازی کند.

درنهایت...

افزایش معضل ترافیک و موثرنبودن راهکارهای پیشنهادی خود عامل تاثیرگذاری برای رواج این‌گونه پدیده‌های شوم در سطح شهر تهران است، بنابراین برای مقابله با این‌گونه مسائل شاید بهتر است در ابتدا فکر اساسی برای کاهش بار ترافیکی صورت بگیرد.