۰ نفر

نوبت خداحافظی علی‌عسگری با جام جم!

۲۸ مرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۲۶
کد خبر: 374714
نوبت خداحافظی علی‌عسگری با جام جم!

مقطع کنونی از جمله مقاطعی است که صداوسیما به پای ثابت انتقادات تبدیل شده است اما این بار نه به آن معنا که این نهاد همانند همیشه از افراد یا جریان‌ها انتقاد می‌کند بلکه اکنون انتقادات بی‌شمار به سمت رویکرد و عملکرد جام‌جم مطرح می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، سیاست صداوسیما پس از پایان ریاست محمد هاشمی، همواره در جهت حمایت از اصولگرایان بوده و سلیقه متفاوت را نمی‌پذیرد چنانکه پس از عزت‌ا...ضرغامی فرمان جام‌جم به محمد سرفراز سپرده شد که دیدگاه متفاوت داشت و همین تفاوت سبب شد تا زمینه خداحافظی او با صداوسیما فراهم شود. ظاهرا زمانی که ضرغامی با صداوسیما خداحافظی کرد برخی از یاران او موانعی را بر سر راه سرافراز ایجاد کردند که او هم این موضوع را رد نکرد در پاسخ به این سوال که آنچه در صداوسیما و نیروهای تحت امر ضرغامی باعث شد شما به استعفا روی بیاورید، چه بود؟ گفت: «از برخی افراد که زمان ایشان در رده‌های مدیریتی صداوسیما منصوب بودند، ‌خبر داشتم که جلسه می‌گذارند و گزارش تهیه می‌کنند. برخی افراد برای اینکه در منصبی بمانند، حاضرند از خیلی مسائل عدول کنند یا خیلی چیزها را بپذیرند که من اینطور نبودم.» اما ظاهرا رئیس بعدی صداوسیما بیش از اندازه به بقایش بر کرسی ریاست صداوسیما توجه دارد که ظاهرا در مسیر دچار زیاده‌روی شده و اصولگرایانی که روزی مدیری غیر از هم طیف‌ خود برای صداوسیما نمی‌پسندید اکنون برای خداحافظی علی‌عسگری ثانیه شماری می‌کنند.

شایعه تغییر رئیس صداوسیما

رفتارهای علی عسگری در ماه‌های اخیر عجیب شده است به نحوی که از یک سو سعی در کم‌رنگ کردن و حذف چهره‌های محبوب مردم مانند فردوسی‌پور و رشیدپور را دارد و از سویی اجازه پخش برنامه‌ای را می‌دهد که یک روحانی در انتقاد از ساخت‌وساز‌های مجلل می‌گوید که اشرافیت در زمان پهلوی، اجتماعی و در زمان ما مذهبی است: «قبل از گیردادن به ویلا‌های لواسان به حوزه لواسان باید گیر بدهید. این حوزه‌های مجلل در قم و مدارس مجلل چند درصد مال مراجع تقلید صاحب رساله است که هیچ نسبتی با حاکمیت و دولت برحسب ظاهر ندارند؟ مال رئیس سابق قوه قضائیه یا رئیس سابق مجلس یا امام‌جمعه فلان شهر است». مخاطب این روحانی آیت‌ا... صادق لاریجانی است که تا پیش از این از خطوط قرمز ثابت صداوسیما محسوب می‌شد. این رفتارهای قابل تامل سبب شده تا تغییر ریاست سازمان صداوسیما بیش از هر زمانی مطرح باشد. در همین راستا برخی سایت‌های خبری روز گذشته نوشتند: «برخی منابع از تغییر رئیس سازمان صداوسیما و نقل مکان علی‌عسگری به ستاد اجرایی فرمان امام خبر می‌دهند. بنابر این گزارش‌ها، مدیری جوان جایگزین او خواهد شد. هم‌اکنون محمد مخبر، رئیس این ستاد اجرایی است.» از سوی دیگر فرید مدرسی هم در توئیتی با طرح این پرسش که آیا «پایان عبدالعلی علی‌عسگری» فرا رسیده است، می‌نویسد: «آنچنان ریاست را در صداوسیما بی‌تاثیر کردند تا خود در جلسات عالی به صراحت بگوید که به حرفم گوش نمی‌دهند؛ من گفتم، کاری دیگر کردند! حالا به بهانه نامدیریتی که خود آفریده بودند، می‌خواهند تغییرش دهند،؛ آیا معاونت سیاسی می‌گذارد.» آنچه به نقل از علی‌عسگری منتشر شد به این معناست که در سطوح بالا هم رضایتی از عملکرد او وجود ندارد و برکناری او دور از انتظار نیست حذف عادل فردوسی پور، انتشار گزارش فروش نفت ایران به چین ، پخش سریال گاندو و همچنین ادعای جدید برادر رکن‌آبادی علیه مذاکره کنندگان سازمان حج و زیارت موضوعاتی نیست که بتوان به‌راحتی از کنار آنها عبور کرد و علی‌عسگری را مقصر ندانست.

نظر علی مطهری درباره تغییر در صداوسیما

یک نماینده مجلس هم می‌گوید: در حال حاضر رئیس سازمان صداوسیما را رهبری تعیین می‌کند و قوای سه‌گانه هیچ نقشی در این زمینه ندارند. قبل از بازنگری قانون اساسی شورایی از سه قوه مدیرعامل صدا و سیما را تعیین می‌کرد و هر سه قوه در اداره صداوسیما نقش داشتند علی مطهری در مورد احتمال تغییر در نحوه اداره صداوسیما گفت: در مورد چگونگی اداره صداوسیما باید همان روش مدیریتی قبلی یعنی روشی که قبل از بازنگری قانون اساسی بود اجرا شود. قبل از بازنگری قانون اساسی شورای سرپرستی وجود داشت که از هر قوه دونفر در این شورا حضور داشتند و این شورا مدیر عامل صداوسیما را تعیین می‌کرد، با این شیوه هر سه قوه در اداره صداوسیما نقش داشتند . نماینده تهران در مجلس ادامه داد: در حال حاضر به شکلی شده است که رئیس این سازمان را رهبری تعیین می‌کند و اتفاقا رهبری تاکنون چند بار عنوان کردند که دخالتی در مدیریت آنجا ندارم. طبعا با شرایط فعلی همه چیز بر محور یک فرد می‌چرخد و البته از طرف دفتر رهبری نیز دخالت‌هایی می‌شود و قوای سه‌گانه هیچ نقشی در این زمینه ندارند. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در مورد چرایی عدم نظارت درست بر نحوه فعالیت صداوسیما خاطرنشان کرد: در حال حاضر شورای نظارت بر نحوه فعالیت صداوسیما وجود دارد اما این نظارت به گونه‌ای است که جنبه استطلاعی دارد و فقط اطلاع می‌دهند. یعنی بعد از اینکه ممکن است برنامه‌ای پخش شود و اتفاقی بیفتد به رئیس سازمان نامه می‌دهند که رئیس صداوسیما می‌تواند ترتیب اثر بدهد و می‌تواند ترتیب اثر هم ندهد. وی افزود: بنده خودم دوره‌ای عضو این شورا بودم و نهایتا اگر اعتراضی می‌شد ممکن بود که رئیس سازمان جواب بدهد و ممکن هم بود که اصلا جواب ندهد. زمانی که ما ماجرا را به رسانه می‌کشاندیم شاید جواب و واکنشی می‌دادند. این نماینده مجلس در مورد بحث راه‌اندازی تلویزیون خصوصی در کشور گفت: راه‌اندازی این نوع تلویزیون در ابتدا باید با اصل 175قانون اساسی سازگار باشد و مجوز آن را صداوسیما صادر کند. اگر تلویزیون خصوصی شود مقداری از دخالت‌ها کم شده و به سمت توجه به نیازهای مردم در این حوزه می‌رویم.