۰ نفر

ازن چالش تابستانی کلانشهرها

۲۸ مرداد ۱۳۹۸، ۷:۱۵
کد خبر: 374634
ازن چالش تابستانی کلانشهرها

طی سال‌های گذشته شاهد بوده‌ایم که آلودگی به یکی از عناصر اصلی کلانشهرها و به‌خصوص پایتخت تبدیل شده است، به‌گونه‌ای که هرساله با آغاز فصل پاییز شاهد افزایش وارونگی هوا و در نهایت افزایش آلودگی هستیم؛ اتفاقی که امسال در سایه اعمال طرح ترافیک جدید و برخی دلایل دیگر به فصل تابستان نیز سرایت کرد.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، بنا به اظهارنظر مدیریت شهری آلودگی سال جاری فصل تابستان تهران بیشتر متعلق به ازن است و ربط چندانی به ذرات معلق ندارد که این خود باعث واکنش بسیاری از کارشناسان شده است.

امروزه شاهد افزایش ازن در هوا هستیم که این خود باعث افزایش آلرژی در میان برخی از افراد و همچنین بروز برخی بیماری‌های چشمی، پوستی یا قلبی و عروقی نیز شده است به‌گونه‌ای که با نگاهی گذرا به بیمارستان‌های تهران به‌راحتی می‌توان این ادعا را اثبات کرد. هرچند باید یادآور شد که آلاینده ازن تاثیرات منفی بیشتری روی ریه دارد و افرادی که مبتلا به آسم هستند در این روزها با مشکلات بیشتری مواجه خواهند شد.

گرما؛ عامل افزایش ازن

گرما خود عامل تشدیدکننده آلاینده ازن است، به‌گونه‌ای که پیش‌بینی می‌شود با افزایش گرما طی سال‌های آتی میزان این آلاینده نیز به‌طرز معناداری افزایش یابد که این خود می‌تواند تبعات منفی گسترده‌ای را بر سلامت افراد برجای بگذارد. هرچند بنا به گفته احد وظیفه، مدیر پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گاز ازن در حال حاضر مهمترین آلاینده کلانشهر تهران ناشی از مصرف زیاد بنزین است. این خود می‌تواند تاثیرات منفی بسزایی در سلامت افراد بر جای بگذارد، چراکه این گاز به‌شدت واکنش‌گر بوده و به‌محض ورود به ریه انسان، مشکلات عدیده‌ای را ایجاد خواهد کرد. هرچند در حال حاضر میان مسئولان امر اختلاف‌نظری مبنی بر علت اصلی آلودگی هوای این روزهای شهر تهران وجود دارد که این خود می‌تواند نشان از ارائه اطلاعات ناقص باشد، چراکه پیش‌بینی می‌شود در صورت وجود اطلاعات کافی راهکارهای مناسبی برای کاهش آلودگی هوا اتخاذ شود تا شاید از این طریق شاهد کاهش چشمگیر آلودگی بی‌رویه کلانشهرها به‌خصوص تهران باشیم.

به‌روزرسانی سیستم حمل‌ونقل عمومی

ازسوی دیگر درست عمل‌نکردن کاتالیست یکی دیگر از دلایل افزایش ازن است، چراکه امروزه نزدیک به 3000 اتوبوس فرسوده در تهران تردد دارند که این اتوبوس‌ها هر روز نزدیک به 300 کیلومتر حرکت می‌کنند. بنابراین نمی‌توان تنها مقصر افزایش ازن در هوا را گرما دانست بلکه شاید بهتر است با ایجاد تغییرات اساسی و بنیادی در سیستم حمل‌ونقل عمومی کشور شاهد کاهش چشمگیر آلاینده ازن باشیم در غیر این صورت هر روز باید انتظار افزایش آلودگی هوا را نیز داشت، چراکه ارائه راهکارهای کوتاه‌مدت نه‌تنها موثر واقع نمی‌شود بلکه خود می‌تواند عاملی برای افزایش آلودگی‌های هوا شود. به‌عنوان مثال شهرداری تهران برای اتوبوس‌های فرسوده تاکنون راهکارهای متعددی را ارائه کرده، این در حالی است که این راهکار‌ها هیچ‌کدام مفید واقع نشده است و ما در حال حاضر شاهد تردد این اتوبوس‌های فرسوده در سطح شهر هستیم؛ اتوبوس‌هایی که به صورت مستقیم امنیت و جان مردم را نشانه گرفته است.

آلودگی هوا؛ معضل جهانی

امروزه به‌دلیل چالش‌های مربوط به زیست شهری که افزایش استفاده از خودرو یکی از این موارد است شاهد آلودگی‌ هوا در تمام کشورهای دنیا هستیم به‌گونه‌ای که بنا به اظهارنظر کارشناسان امروز آلودگی هوا معضل جهانی محسوب می‌شود تا جایی که طبق آمار موجود در حال حاضر 97درصد از جمعیت جهانی هر روزه در هوای آلوده نفس می‌کشند که این خود به‌یقین می‌تواند آثار منفی بسیاری را بر سلامت آنها برجای بگذارد. طبق آمار سازمان بهداشت جهانی امروزه آلودگی هوا به‌عنوان هفتمین عامل مرگ‌ومیر در جهان شناخته شده است. بنابراین نمی‌توان به‌راحتی از کنار این معضل عبور کرد، چراکه طبق اظهارنظر متخصصان آلودگی هوا خود می‌تواند تاثیرات بسزایی در افزایش سقط جنین یا افزایش بیماری‌های کودکان داشته باشد.

اما و اگرهای طرح جدید ترافیک

پس از گذشت چندماه از اجرای طرح جدید ترافیک نه‌تنها بار ترافیک باز نشده است بلکه شاهد افزایش آلودگی هوا نیز هستیم. هرچند برخی از مسئولان بر این باور هستند که آلودگی این روزهای تهران به دلیل افزایش ازن بوده که تنها به دلیل گرما است که سطح آن بالا رفته و هیچ ارتباطی به طرح جدید ترافیک و خودروهای فرسوده آلوده ندارد که این خود جای بسی تأمل دارد، چراکه اگر ازن تنها در گرما افزایش پیدا کند پس در کشورهایی که گرما بسیار بیشتر از تهران است باید انتظار آلودگی هوای بسیار را نیز داشت؛ اتفاقی که با نگاهی گذرا به اخبار کشور‌های بسیار گرم به چشم نمی‌خورد. بنابراین شاید بتوان علت اصلی این روزهای افزایش آلودگی هوا را تا حدودی طرح جدید ترافیک عنوان کرد؛ طرحی که از نگاه بسیاری از صاحب‌نظران غیرکارشناسی شده است.

اراده همگانی برای کاهش آلاینده‌ها

یکی از مهمترین دلایل افزایش آلاینده‌های هوا را می‌توان کاهش همکاری یا وجود موازی‌کاری‌های بسیار در میان دستگاه‌های ذی‌ربط عنوان کرد؛ انتظار می‌رود در سایه همکاری‌های مناسب میان دستگاه‌های ذی‌ربط شاهد کاهش آلاینده‌ها به‌خصوص ازن در کلانشهرها باشیم، چراکه ادامه‌داشتن این روند به‌یقین می‌تواند زنگ خطری جدی برای سلامت افراد باشد به‌گونه‌ای که بنا به اظهارنظر پزشکان زندگی در کلانشهری مانند تهران برای برخی از سالمندان و افرادی که مبتلا به بعضی از بیماری‌ها هستند بسیار خطرناک است.