۰ نفر

تورهای دانش‌آموزی در دانشگاه‌های دنیا چه برنامه‌ای دارند؟

۲۲ مرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۱۲
کد خبر: 373259
تورهای دانش‌آموزی در دانشگاه‌های دنیا چه برنامه‌ای دارند؟

بسیاری از دانش‌آموزان در مقاطع دبیرستان همیشه رویای دانشگاه را در سر دارند و هر روز به مدینه‌ فاضله‌ای در ذهن خود فکر می‌کنند که در آن می‌توانند پر و بال بگیرند و در کنار آموختن علم و دانش، زمینه‌ای برای اشتغال در آینده پیدا کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرهیختگان، بسیاری از این آمال و آرزوها تا زمانی که هنوز وارد دانشگاه نشده‌اند به قوت خود باقی است اما به محض اینکه در رشته‌ مدنظرشان پذیرفته و وارد دانشگاه می‌شوند، آنگاه خیلی از رویاها رنگ می‌بازند و با واقعیت امر مواجه می‌شوند. رشته‌ای که چشم‌بسته انتخاب کرده‌اند از یک‌سو و دانشگاهی که همیشه آرزویش را داشتند از سوی دیگر، نتوانسته آنچه را در ذهن‌شان می‌گذرد، برآورده کند و همین می‌شود سنگ‌بنای ناسازگاری و عدم‌موفقیت آنها. در همین راستا، دانشگاه‌های داخلی ازقبیل دانشگاه تهران، دانشگاه علم و صنعت و دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضای اصفهان دوره‌هایی موسوم به «روز باز» را در برنامه کاری خود دارند که امکان بازدید دانش‌آموزان و داوطلبان علاقه‌مند به تحصیل در این دانشگاه‌ها را فراهم می‌کنند تا آنها بتوانند با بازدید از قسمت‌های مختلف دانشگاه، به بسیاری از سوالات ذهنی خود پاسخ دهند.

این برنامه درحالی در کشور ما اجرا می‌شود که بسیاری از کشورهای دنیا سال‌هاست در دانشگاه‌های خود این برنامه و تور دانش‌آموزی را اجرا می‌کنند. یکی از دلایل اصلی برگزاری این تورها را می‌توان جذب دانشجوی بیشتر دانست. با توجه به کاهش بیش از یک‌میلیونی تعداد دانشجویان در داخل کشور، دانشگاه‌ها با اتخاذ چنین سیاست‌هایی سعی می‌کنند توجه داوطلبان و خانواده‌های آنها را به سمت خود جلب کنند و چه کاری بهتر از اینکه توری برای آشنایی داوطلبان با قسمت‌های مختلف دانشگاه برگزار کنند تا آنها انتخاب نهایی خود را انجام دهند.  بسیاری از دانشگاه‌های دنیا سال‌هاست فرآیندی را پیش گرفته‌اند که در قالب تورهای دانشگاهی، داوطلبان ورود به دانشگاه را با محیط و فضای دانشگاه و قسمت‌های مختلف آن آشنا می‌کند تا با چشمانی باز و به‌طور آگاهانه دست به انتخاب زده و راه‌شان را برگزینند. بسیاری از دانش‌آموزانی که در آستانه ورود به دانشگاه هستند، دوست دارند پیش از ورود به دانشگاه، با آنجا آشنا شوند و نسبت به تمام ابعاد آن از ساختمان‌ها گرفته تا آدم‌ها، دروسی که باید بخوانند و خلاصه همه جزئیات آگاه شوند تا در بدو ورود با آرامش بیشتری در دانشگاه حضور پیدا کنند. درواقع، هدف این تورهای دانش‌آموزی، محصلانی هستند که دوران دبیرستان را سپری می‌کنند و به‌زودی قرار است به‌عنوان دانشجو مشغول به تحصیل شوند.

دانشگاه بریتیش کلمبیا

دانشگاه بریتیش کلمبیا در شهر ونکوور کانادا واقع شده و تورهای دانش‌آموزی بخشی از برنامه‌های این دانشگاه را تشکیل می‌دهد که در طول سال دایر است و بسته به درخواست عده‌ای از دانش‌آموزان برگزار می‌شود. دانش‌آموزان متقاضی می‌توانند به همراه خانواده‌ خود در این تور شرکت کنند که هدایت آن را دانشجویان فعلی دانشگاه برعهده می‌گیرند. گردش در مراکز تحقیقاتی و تجهیزات ورزشی دانشگاه، بازدید از قسمت‌های نمادین دانشگاه که بیشتر کارهای هنری در آن نگهداری می‌شود و مشاهده طبیعت اطراف دانشگاه ازجمله برنامه‌هایی است که در تور دانش‌آموزی مدنظر قرار گرفته است. این تور علاوه‌بر نشان دادن واقعیت‌هایی جذاب، اطلاعات دانش‌آموزان را هم از دانشگاهی که قرار است در آن زندگی و تحصیل کنند، افزایش می‌دهد. از دیگر برنامه‌هایی که در این تور وجود دارد، بازدید یک‌هفته‌ای دانش‌آموزان است که به آنها اجازه می‌دهد یک‌هفته‌ای را در محل اقامت دانشجویان سپری کنند و از نزدیک با آنها و سبک زندگی دانشجویی آشنا شوند.

دانشگاه کلورادو 

تورهای دانش‌آموزی دانشگاه کلورادو هم مانند بسیاری از تورهای آشنایی با دانشگاه، اطلاعاتی را از این مرکز ارائه می‌دهد. این برنامه شامل یک جلسه 45دقیقه‌ای است که در مدت زمانی کوتاه، سوالات مهمی از دانش‌آموزان را پاسخ می‌دهند. در ادامه، تور آشنایی با فضای دانشگاه به مدت 90 دقیقه به صورت پیاده‌روی در دانشکده اجرا می‌شود. بعد از اجرای تور، اگر سوالی از دانش‌آموزان بی‌پاسخ مانده باشد، با مراجعه به مشاور دانشگاه می‌توانند به پاسخ خود برسند. این تور در بیشتر روزهای هفته؛ از دوشنبه تا جمعه هر هفته از ساعت 9:30 صبح تا 1:30 دقیقه و در پاییز در روزهای تعطیل و شنبه‌ها برگزار می‌شود. این تورها هم مانند بیشتر تورهای دانش‌آموزی در ابتدا اطلاعاتی را درباره دانشگاه ارائه می‌دهد و سپس بازدید از کلاس‌ها در دستور کار قرار می‌گیرد. این برنامه مختص دانش‌آموزان دبیرستانی است که در بهار و پاییز اجرا می‌شود و در تابستان خبری از این تورها نیست. تور آشنایی با کارمندان و پرسنل دانشگاه هم در قالب توری شبانه در ساعت 4:30 عصر برگزار می‌شود.

دانشگاه سیدنی 

دانشگاه سیدنی برای آشنایی دانش‌آموزان فعلی و دانشجویان آینده و دوستان و خانواده آنها در اولین جمعه هر ماه تورهایی را برگزار می‌کند. این تورها زیر ساعت برج برگزار می‌شود و هدایت آن را دانشجویان منتخب برعهده می‌گیرند. در این تور، بسیاری از پرسش‌های ذهنی دانش‌آموزان ازجمله زندگی در خوابگاه دانشگاه و کلاس‌های دانشگاهی را پاسخ می‌دهد. دانشجویان راهنما در کنار ارائه تجربیات دانشجویی، درباره واحدهای ارائه‌شده توسط دانشگاه نیز توضیحاتی را به آنها ارائه می‌دهند. دانشکده Kensington یکی از دانشکده‌های این دانشگاه است که ساعت برگزاری تورهای دانش‌آموزی در آن مشخص می‌شود. این تورها در دومین و چهارمین جمعه هر ماه و اولین شنبه بیشتر ماه‌ها برگزار می‌شود که تقریبا یک‌ساعته به پایان می‌رسد. تورهای دیگری هم در اولین پنجشنبه هر ماه غیر از ماه ژانویه در دانشکده طراحی و هنر UNSW اجرایی می‌شوند که در آن دانش‌آموزانی که در آستانه ورود به دانشگاه هستند می‌توانند در قالب تور دانش‌آموزی از قسمت‌های مختلفی چون کارگاه‌های طراحی، تسهیلات تولید دیجیتال، استودیوهای هنرهای زیبای سنتی و گالری‌های استاندارد موزه اطلاعاتی را به ‌دست بیاورند.

دانشکده کالج لندن  

دانشکده کالج لندن میزبان رویدادهایی است که فرصت آشنایی دانش‌آموزان را با پرسنل و کارکنان، آشنایی با مرکز آموزشی و فرصت‌های یادگیری فراهم می‌کند. این تورهای دانش‌آموزی در دانشگاه در تمام روزهای هفته از  صبح تا چهار عصر برگزار می‌شود. در ورودی‌های دانشگاه کتابچه‌هایی هم برای راهنمایی بازدیدکنندگان در مسیرهای دانشگاه در اختیار آنها قرار می‌گیرند. بعضی قسمت‌های دانشگاهی هم با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته امکان بازدید را فراهم می‌کند. در کنار تورهای حضوری که دانش‌آموزان داوطلب برای شرکت در آن ثبت‌نام می‌کنند و در زمان‌بندی‌های مشخصی در آن شرکت می‌کنند، تورهایی هم به‌طور مجازی در وب‌سایت دانشگاه‌ها تعبیه شده است که در قالب ویدئویی کامل تهیه شده و علاقه‌مندان می‌توانند به صورت غیرحضوری و تنها با مشاهده تصاویر و ویدئوها را تماشا کرده و اطلاعات خود را افزایش دهند. این تور دانش‌آموزی در کمتر از یک ساعت تمام بخش‌های مهم دانشگاهی ازجمله تسهیلات کلیدی، گالری‌ها، کتابخانه و فضاهای اجتماعی در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد. دانش‌آموزانی که در بدو ورود به دانشگاه هستند، پاسخ سوالاتی چون فرآیند ثبت‌نام، نام‌نویسی برای خوابگاه و دانشجو بودن را  در این دانشگاه دریافت می‌کنند.

دانشگاه توکیو

مشاهده دانشجویان و زندگی روزمره آنها برای بسیاری از کسانی که قرار است به‌زودی خودشان هم همین تجربیات را داشته باشند، جذابیت‌ دارد. دانشکده اصلی دانشگاه توکیو فضای بسیار بزرگی دارد و پیاده‌روی در تمام این فضاها کمی دشوار است؛ بنابراین برای کسانی که زمان کمی دارند و تنها می‌خواهند بخش‌های جالب دانشکده را مشاهده کنند، فهرستی از این نقاط توسط دانشگاه تهیه شده و می‌توانند از آن استفاده کنند.

یکی از بهترین مسیرهای آغاز این تور دانش‌آموزی، در «ورودی قرمز» است که بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. کتابخانه عمومی هم از دیگر مقاصد تور دانشجویی است که متشکل از بیش از هشت‌میلیون جلد کتاب است و مکان مناسبی را برای مطالعه برای دانشجویان فراهم کرده است. بنای این کتابخانه حتی از بیرون هم به اندازه کافی قابل تحسین است.

دانشگاه میشیگان  

مسئولان و مدیران دانشگاه میشیگان با برگزاری تورهای دانش‌آموزی به دنبال پاسخگویی به پرسش‌های دانش‌آموزان پیرامون زندگی دانشجویان هستند. اداره بخش پذیرش، گزینه‌های مختلفی را برای دانش‌آموزان متقاضی در این تور در نظر گرفته‌اند. برای برقراری این امکان، افراد باید در قالب گروه‌های 10نفره یا بیشتر ثبت‌نام کنند تا برنامه‌ریزی‌های لازم برای برگزاری تور انجام شود. این تورها معمولا گردش 90دقیقه‌ای در فضاهای دانشگاهی و محل اقامت دانشجویان است. البته این تورها مخصوص دانش‌آموزانی است که در این دانشگاه پذیرش شده‌اند و قصد آشنایی با فضای دانشگاه را دارند که می‌توانند به همراه خانواده‌شان در آن شرکت کنند. اطلاعاتی نظیر سیستم آکادمیک و برنامه‌های درسی، واحدهایی که باید در طول چند سال بگذرانند، فعالیت‌های فوق‌برنامه دانشگاهی و تجربه دانشجویان این دانشگاه در اختیار آنها قرار می‌گیرد. در ادامه، بسته به زمان برگزاری تور، دانشگاه با صبحانه یا نهار از بازدیدکنندگان استقبال می‌کند.

یکی از جالب‌ترین قسمت بازدید برای دانش‌آموز و خانواده‌ها، بازدید از دانشکده‌های مختلف و خاص است. برنامه‌های بازدیدی تنها بین ماه‌های سپتامبر و آوریل برگزاری می‌شود. علاوه‌بر این، دانش‌آموزانی که علاقه‌مند به بازدید از بخش کارآفرینی و استارتاپ‌ها هستند هم در زمان‌های مشخص‌شده می‌توانند بازدید داشته باشند. این مرکز کارآفرینی که به The Hatch معروف است، در مرکز ابداعات دانشگاه میشیگان واقع شده است.

در برنامه تورهای دانش‌آموزی دانشگاه میشیگان، برنامه ویژه‌ای هم تحت‌عنوان «روز سفید و سبز» وجود دارد که جزء بزرگ‌ترین رویدادهای دانشگاه به شمار می‌رود. برنامه‌هایی که در این روز برگزار می‌شود به‌گونه‌ای است که به دانش‌آموزان متقاضی امکان ارتباط با منابع دانشگاهی و بازدید از تسهیلاتی را می‌دهد که در تورهای معمول دانش‌آموزی امکان آن وجود ندارد. شکل خانه باز، به متقاضی امکان شخصی‌سازی برنامه‌ریزی بازدید از دانشگاه را می‌دهد. این برنامه از 9 صبح تا چهار عصر ادامه می‌یابد.