۰ نفر

تهرانی‌ها در صدر برترین‌های کنکور

۱۶ مرداد ۱۳۹۸، ۶:۱۲
کد خبر: 371892
تهرانی‌ها در صدر برترین‌های کنکور

نتایج اولیه کنکور سراسری 98 دانشگاه‌ها اعلام شد تا با انتشار کارنامه داوطلبان واعلام نتایج در شهریور ماه پرونده یک کنکور دیگرهم بسته شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران،  با این حال آن‌طور که سازمان سنجش اعلام کرده است جمعاً ۷۶۷ هزار و ۴۷۲ داوطلب در کنکور امسال وارد دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی خواهند شد که از این تعداد ۱۷۱ هزار و ۳۸۴ نفر از طریق آزمون و ۵۹۶ هزار و ۸۸ نفر نیز بر اساس سوابق تحصیلی پذیرفته خواهند شد. امسال هم همچون سال‌های گذشته بیشترین رقابت بین داوطلبان آزمون علوم تجربی بوده است. حدود 335 هزار داوطلب در گروه آزمایشی علوم تجربی مجاز به انتخاب رشته شده‌اند که از این تعداد حدود ۹ هزار داوطلب در سه رشته پرطرفدار شامل «دندانپزشکی»، «داروسازی» و «پزشکی» پذیرش خواهند شد. البته رئیس سازمان سنجش آموزش کشور هم گفته است حدود دو هزار و 700 نفر از این داوطلبان بر اساس سهمیه وارد رشته‌های پزشکی خواهند شد. با این همه پرونده کنکور 98 دانشگاه‌ها با این اعلام نتیجه به نیمه راه رسید تا داوطلبان در مرحله دوم برای انتخاب رشته دانشگاهی شانس خود را امتحان کنند. در این میان تکلیف رتبه‌های برتر کنکور دیروز مشخص شد، بر اساس اعلام سازمان سنجش 40 نفر در پنج گروه ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان‌های خارجی به‌عنوان نفرات برتر معرفی شدند که از این تعداد 26 نفر پسر و 14 نفر دخترهستند واز آنها 19نفر تهرانی 4 نفر تبریزی وشهرهای لار، شیراز، مشهد و اصفهان هر کدام با 2 نفر در میان رتبه‌های برتر در رده بعدی قرار دارند. برخی از این دانش‌آموزان  از آینده تحصیلی‌شان و تأثیر منفی کنکور بر زندگی‌شان گفتند.

کنکور استرس دارد

سارا سادات کریمی رتبه اول کنکور هنر را به‌دست آورده است. او می‌خواهد در رشته ادبیات نمایشی دانشگاه تهران قبول شود. کریمی ابتدا از شرایط کنکور انتقاد می‌کند و می‌گوید: «چندین سال است که داوطلبان کنکور هنر نسبت به سؤالات این آزمون اعتراض دارند اما کسی صدای ما را نمی‌شنود. منابع کنکور هنر آزاد است و سؤالات از کتاب‌هایی که معرفی می‌کنند نمی‌آید. برخی از سؤالات به‌گونه‌ای است که هیچ ایده‌ای برای جواب دادنش نداریم چرا که جزو منابع درسی ما نبوده است. خواهشم از مسئولان برگزاری کنکور این است که سؤالات را به‌گونه‌ای طراحی کنند که داوطلبان براحتی بتوانند پاسخ دهند. کنکور 98 که تمام شد برای کنکور 99 این موضوع را در دستور کار خود قرار دهند. او با اشاره به اینکه کنکور برای خیلی از داوطلبان اضطراب آورده است تأکید می‌کند: از مسئولان می‌خواهم پرونده کنکور را برای همیشه ببندند. باید شرایط ورود به دانشگاه تغییر کند، خیلی‌ها را می‌شناسم که به خاطر این آزمون 4 ساعته مریض شدند و دارو می‌خورند.»

تحت تأثیر خانواده انتخاب رشته نکنید

ایزدمهر احمدی‌نژاد رتبه اول کنکور علوم تجربی است. خودش باور ندارد که نفر اول رشته تجربی شده است. 18سال دارد از سال دهم دبیرستان برای کنکور 98 برنامه‌ریزی کرده است. حالا انتخاب اصلی‌اش رشته پزشکی دانشگاه تهران است. احمدی‌نژاد البته انتقادی به کنکور 98 دارد و می‌گوید: «سؤالات اختصاصی رشته علوم تجربی بسیار آسان بود اما سؤالات عمومی بسیار سخت طراحی شده بود و حتی برخی از سؤالات به نظرم مشکل داشت. من تست کنکور سال‌های قبل را هم زده بودم اما امسال سؤالات متفاوت‌تر از سالهای قبل بود. فکر می‌کنم مسئولان باید در زمینه کنکور زودتر تصمیم‌گیری کنند.» او در پاسخ به این سؤال آیا می‌دانست نفر برتر کنکور می‌شود می‌گوید: «قبل از کنکور در آزمون‌ها شرکت می‌کردم نتایج این آزمون‌ها نشان می‌داد که بهترین هستم و خودم هم فکر می‌کردم جزو نفرات برتر باشم اما بعد از کنکور به‌خاطر سؤالات متفاوت فکر نمی‌کردم جزو نفرات برتر باشم.» نفر اول علوم تجربی البته پیشنهادی هم به کنکوری‌ها دارد: «تحت تأثیر خانواده یا دوستان نخواهید در آزمون تجربی شرکت کنید. اگر می‌خواهید در رشته تجربی قبول شوید باید حسابی درس بخوانید و روزانه 10 تا 12 ساعت درس می‌خواندم. البته کلاس کنکور هم نرفتم فقط در آزمون یکی از مؤسسات شرکت کردم.»

او درباره آینده شغلی و کاری‌اش هم می‌گوید: اگر بتوانم دوره تحصیلی خوبی داشته باشم فکر می‌کنم بتوانم در کشوری پذیرش بگیرم اما هنوز برای رفتن از ایران تصمیم نگرفتم. دوست دارم در بهترین دانشگاه دنیا ادامه تحصیل دهم. اگر بتوانم در ایران می‌مانم و به مردم خدمت می‌کنم. با این حال فعلاً زیاد به آینده فکر نمی‌کنم.

شاید پذیرش تحصیلی بگیرم

دانا افاضلی داوطلب تهرانی هم رتبه سوم رشته ریاضی را به‌دست آورده است. خبری که خبرنگار صداو سیما به افاضلی داد: «درخانه بودم که از صدا‌وسیما تماس گرفتند و گفتند رتبه سوم کنکور شدم. اصلاً فکرش را نمی‌کردم که این رتبه را به‌دست آورم.» افاضلی می‌خواهد در رشته نرم افزار کامپیوتر صنعتی شریف قبول شود او که رتبه دوم المپیاد ریاضی کسب کرده است برای داوطلبان کنکور یک پیشنهاد دارد: «من استرس داشتم اما سعی کردم منطقی با آزمون کنار بیایم به خانواده‌ها و همسن و سال‌های خودم توصیه می‌کنم به خاطر کنکور تحت فشار قرار نگیرند. خودم کلاس‌های کنکور نمی‌رفتم و اعتقادی هم به کلاس کنکور نداشتم.» او درباره آینده شغلی‌اش هم می‌گوید: دلم می‌خواهد بعد از دوره لیسانس پذیرش تحصیلی بگیرم و به کشور دیگری بروم اما می‌دانم در رشته‌ای که انتخاب کرده‌ام حتماً موفق می‌شوم.

به‌کلاس کنکور اعتقاد نداشتم

رتبه اول علوم انسانی را فاطمه شب خیز به‌دست آورده است. او اهل شهرستان لار است. فاطمه شب خیز در آزمون‌هایی که شرکت می‌کرد رتبه‌اش سه رقمی بود او از اول شدنش شوکه بود و اعلام می‌کند: «اصلاً باورم نمی‌شد که رتبه اول علوم انسانی را به‌دست آوردم. در تمام آزمون‌ها رتبه‌ام سه رقمی بود حتی بعد از کنکور هم فکر می‌کردم رتبه دو رقمی به‌دست آورم.» فاطمه شب خیز می‌خواهد یا حقوق دانشگاه تهران را بخواند یا در رشته دبیری دانشگاه فرهنگیان پذیرش بگیرد: «فکر می‌کنم باید نگاهی به آینده شغلی خودم داشته باشم اگر به دانشگاه فرهنگیان بروم، می توانم دبیر شوم و آینده خوبی به لحاظ کاری داشته باشم اما در رشته حقوق نمی‌دانم چقدر می‌توانم موفق شوم. بالاخره کار برای ما مهم است. البته نمی‌دانم که بخواهم در ایران بمانم یا بروم این موضوع را هم باید در انتخاب رشته‌ام لحاظ کنم.» او درپاسخ به اینکه آیا موافق است دانش‌آموزان همزمان با مدرسه کلاس کنکور هم بروند، می‌گوید: «موافق کلاس کنکور نیستم اما به دانش‌آموزان پیشنهاد می‌کنم آزمون‌ها را بگیرند و تست‌اش را بزنند. خودم فقط مدرسه می‌رفتم اصلاً به کلاس‌های کنکور هم اعتقاد نداشتم.»