۰ نفر

برنامه‌ای که والدین و دانش‌آموزان را یکجا تور کرد!

تور دانشگاه شناسی

۱۵ مرداد ۱۳۹۸، ۷:۴۰
کد خبر: 371621
تور دانشگاه شناسی

پس از ماه‌ها تلاش و شرکت در کنکور سراسری، مهم‌ترین چالش پیش‌رو برای دانش‌آموزان، انتخاب رشته و دانشگاه، به‌طور هوشمندانه و از روی آگاهی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرهیختگان، این انتخاب می‌تواند یکی از تاثیرگذارترین تصمیمات در دوران زندگی هر فرد باشد؛ انتخابی که به‌طور مستقیم آینده فرد را تحت‌تاثیر خود قرار می‌دهد. بسیاری از موسسات آموزش عالی در سراسر جهان در حوزه‌های مختلفی با یکدیگر رقابت می‌کنند؛ از استخدام استادان برتر گرفته تا ایجاد محیط آموزشی بهتر و فراهم کردن فرصت‌های تحقیقاتی و پژوهشی. اما یکی از حوزه‌های مهم رقابت آنها، دستیابی به دانشجویان بیشتر و به‌خصوص نخبگان است. در ایران هم دانشگاه‌های زیادی وجود دارد و این به آن معناست که رقابت در میان موسسات آموزش عالی هرساله فشرده‌تر می‌شود و هرکدام از آنها درتلاشند خلاق‌ترین و برترین استعدادها را به خود جذب کنند. برای اینکه دانشگاه‌ها در این میدان نبرد پیروز باشند، نیاز است زیرساخت‌های لازم را داشته باشند، چراکه یک دانشجوی نخبه پیش از هر چیز، امکانات و زیرساخت‌های دانشگاه‌ها را بررسی و سپس یکی از بهترین آنها را انتخاب می‌کند. دانشگاه آزاد اسلامی هم پیش از هر اقدام دیگری برای جذب دانشجو، در ابتدا سعی کرده است زیرساخت‌های خود از جمله آزمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها، اعضای هیات‌علمی توانمند، شرکت‌های دانش‌بنیان و... را فراهم و سپس اقدام به جذب دانشجو کند، زیرا می‌داند برای داشتن «بهترین دانشجویان» باید «بهترین امکانات» را نیز داشته باشد.

واحد شهرضا یکی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و بزرگ‌ترین موسسه آموزش عالی جنوب استان اصفهان است. این واحد دانشگاهی برای آنکه دانش‌آموزان بهترین انتخاب را داشته باشند با حضور بیش از 1300نفر از والدین و دانش‌آموزان پایه دوازدهم، در پنج‌شب برنامه‌هایی را برگزار کرد تا با آگاهی‌بخشی و بیان واقعیات، پنجره‌ای روشن رو به آینده‌ای درخشان مقابل دیدگان میهمانان خود باز کند. زیرا آنچه مسلم است بسیاری از دانش‌آموزان و والدین، آگاهی کاملی از شاخص‌های یک دانشگاه خوب از جمله امکانات آموزشی و پژوهشی، مهارت‌آموزی، آینده‌نگری در آموزش، توجه به نیازهای امروز و فردای جامعه و... ندارند. آنها همچنین از چالش‌ها و آسیب‌های پیش‌رو برای تحصیل فرزندان‌شان در دانشگاهی دوردست و دور از خانواده مطلع نیستند و حتی پیش‌بینی لازم برای هزینه‌های مرتبط را نیز ندارند. برنامه یک شب در دانشگاه هم یکی از این برنامه‌ها بود که به‌منظور کمک به دانش‌آموزان پایه دوازدهم برای انتخاب رشته و دانشگاه بهتر برگزار شد. در این برنامه دانشجویان با شاخص‌هایی که براساس آن دانشگاه‌های برتر ارزیابی می‌شوند، مثل نوآوری، انتشارات، تجهیزات آزمایشگاهی، اعضای هیات‌علمی و امکانات موجود آشنا شدند تا بتوانند مسیر خوبی را برای توسعه و پیشرفت نظام و کشور طی کنند.

 آینده بهتر در گرو انتخابی آگاهانه‌تر

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاهی از مردم برای مردم است، گفت: «یکی از موضوعات مهم در زمینه انتخاب رشته و دانشگاه برای دانش‌آموزان پایه دوازدهم این است که انتخاب هوشمندانه داشته باشند تا بتوانند مسیر و رشته خوبی را انتخاب کنند.»

فرید نعیمی افزود: «این برنامه با فراخوانی از دانش‌آموزان پایه دوازدهم و هنرستان‌ها آغاز شد. در این برنامه از تمام دانش‌آموزان و والدین‌شان دعوت شد تا در این برنامه حضور یافته و والدین با شرایط و واقعیت‌های دانشگاه و دانش‌آموز با شرایط زندگی دانشجویی آشنا شود.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شهرضا گفت: «در قسمت اول این برنامه، شاخص‌های مطرح برای انتخاب رشته‌های بهتر و موردنیاز جامعه و در قسمت دوم انتخاب دانشگاه براساس شاخص‌های یک دانشگاه خوب مطرح و همراه با برنامه‌هایی متنوع برگزار شد.» نعیمی تصریح کرد: «دانشجو در یک دانشگاه پیشرو در کنار آموزش‌های آکادمیک باید مهارت‌هایی را بیاموزد که در آینده و هنگام ورود به جامعه و بازار کار بتواند از آنها استفاده کند.» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شهرضا گفت: «هدف از آشنا کردن دانش‌آموزان با زندگی دانشجویی در برنامه یک شب در دانشگاه این بود که نشان دهد دانشجویان در دانشگاه‌های بومی با چالش‌های کمتری مواجه می‌شوند و می‌توانند در کنار خانواده از محیطی امن و آرام لذت برده، ادامه تحصیل دهند و موفق‌تر باشند.»

نعیمی تصریح کرد: «هزینه پرداختی برای دانش‌آموز، شاخص دیگر مدنظر خانواده‌هاست که براساس محاسبات انجام‌شده هزینه کل تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی شهرضا با هزینه تحصیل در دانشگاه غیربومی و دوراز شهرضا برابری می‌کند و حتی در بعضی موارد پایین‌تر است.»  رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شهرضا گفت: «دانش‌آموزان و والدین‌شان همچنین از شرکت‌های دانش‌بنیان که به همت اعضای هیات‌علمی و دانشجویان فعال تاسیس شده بازدید کردند که هدف از این برنامه، ایجاد امید و انگیزه در دانش‌آموزان و تبیین اینکه دانشجویان آینده باید زمینه‌های کارآفرینی را فراهم کنند، بود.» نعیمی تصریح کرد: «دانشجویان در بازدید از مزرعه گیاهان دارویی شاهد این موضوع هستند که می‌توانند با مهارت‌آموزی در زمینه کشت گیاهان دارویی در بخشی از زمین دانشگاه این مهارت خود را عملی کرده و تمام مراحل کاشت، داشت و برداشت را انجام دهند.»او گفت: «امکانات محیطی در شرایط تربیت دانشجویان کارآفرین بسیار موثر بوده و زمانی که شرایط خوبی برای دانشجویان مهیا شود، کارآفرینان هم تربیت می‌شوند. مهم‌ترین هدف برنامه یک شب در دانشگاه، آشنایی مردم با ظرفیت‌های دانشگاه محل زندگی خود بود.»

 فرصت تصمیم‌گیری دقیق‌تر

عبدالرضا باقی، معاون دانشجویی- فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی شهرضا نیز درباره این برنامه گفت: «در این برنامه دانش‌آموزان راحت و آزادانه از دانشگاه بازدید کردند و این برنامه به‌ویژه برای دانش‌آموزان پایه دوازدهم جالب و تاثیرگذار بود.» این بازدید به آنها تصویر واقعی‌تری از فضاهای آموزشی، فرهنگی، مالی و پژوهشی دانشگاه ارائه کرد.  باقی تصریح کرد: «حضور دانش‌آموزان در دانشگاه پیش از ورود رسمی به دانشگاه، ‌انگیزه آنها را برای ادامه تحصیل دوچندان کرده و شور و نشاط و تمایل به دانشجویی را در آنها تقویت می‌کند. باز شدن درهای دانشگاه به روی جامعه و خانواده‌ها، به دانش‌آموزان آگاهی‌هایی می‌دهد که آنها بتوانند در انتخاب و تصمیم و تعیین مسیر تحصیلی خود موفق‌تر عمل کنند.»

او افزود: «در این برنامه دانش‌آموزان با یک نگاه مقایسه‌ای روبه‌رو می‌شوند که از طریق آن می‌توانند به چگونگی سود و زیان تحصیل در دانشگاه‌های مختلف از نظر میزان شهریه و هزینه‌ها، اعتبار مدرک و ترجمه‌پذیر بودن یا نبودن، نحوه تهیه تغذیه و تامین خوابگاه، وسایل رفت‌وآمد، امور آموزشی، پژوهشی و فرهنگی، افتخارات دانشگاه، ضعف و قوت‌های دانشگاه، تحصیل حضوری و غیرحضوری و سود و زیان دوری و نزدیکی دانشگاه به محل سکونت پی برده و با آگاهی از این امور دانش‌آموز می‌تواند در مورد محل تحصیل آینده خود بهترین تصمیم را بگیرد.»

 انتخاب دانشگاه بومی، دغدغه کمتر اقتصادی و آرامش بیشتر

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اسلامی شهرضا نیز گفت: «با توجه به اینکه برای دانشجویان آینده مسائل اقتصادی در انتخاب دانشگاه مهم است، از طرف معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه محاسباتی در زمینه شهریه تحصیل یک ترم در دانشگاه آزاد اسلامی شهرضا در مقایسه با انتخاب یک دانشگاه در استان و یک دانشگاه دور از محل سکونت انجام شد.»

میرطاووسی تصریح کرد: «براساس این محاسبات هزینه تحصیل، خوابگاه، ناهار، ایاب‌وذهاب و هزینه‌های متفرقه دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی شهرضا برای رشته‌های فنی- مهندسی 24میلیون ریال محاسبه شده، این درحالی است که در دانشگاه دولتی داخل استان 18 میلیون و 500 هزارریال، دانشگاه غیردولتی داخل استان 32میلیون‌ریال، دانشگاه دولتی خارج از استان 20میلیون و 500 هزارریال و دانشگاه غیردولتی خارج استان 34 میلیون‌ریال است.»

او افزود: «کل هزینه تحصیل دانشجویان در رشته‌های علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی شهرضا 19میلیون ریال بوده، این در حالی است که هزینه تحصیل در دانشگاه دولتی داخل استان بدون خوابگاه 19میلیون ریال و هزینه تحصیل در دانشگاه غیردولتی داخل استان بدون خوابگاه 29 میلیون ریال است.»

 برنامه یک شب در دانشگاه از نگاه مخاطبان

در بین دانش‌آموزان شرکت‌کننده در این مراسم، دانش‌آموزی با ذوق‌وشوق از امکانات دانشگاه برای دوستش تعریف می‌کرد، او گفت: «تصمیم داشتم یک دانشگاه خارج از استان اصفهان را انتخاب کنم.»

مهدیه سعادتی تصریح کرد: «برنامه یک شب در دانشگاه، دید من را نسبت به زندگی دانشجویی تغییر داد و تصمیمم تغییر کرد. با آشنایی با اساتید مجرب، رشته‌ها و ظرفیت‌های این دانشگاه تصمیم گرفتم در دانشگاه آزاد اسلامی شهرضا ادامه تحصیل دهم.»

فروزان فرهادی، دیگر دانش‌آموز پایه دوازدهم که به همراه خواهرش در این برنامه شرکت کرده بود، گفت: «یکی از دغدغه‌های من برای انتخاب دانشگاه، مسائل مالی بود که با توضیحاتی که در برنامه یک شب در دانشگاه داده شد، به این نتیجه رسیدم که بهترین گزینه برای من انتخاب دانشگاه آزاد اسلامی است تا بتوانم در کنار خانواده بهتر و با آرامش بیشتر درس بخوانم.»

علی‌اکبر دباغ که به همراه دختر خود در برنامه «یک شب در دانشگاه» شرکت کرده بود، گفت: «آشنایی با ظرفیت‌ها و اعضای هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی شهرضا نگرش بنده را نسبت به این دانشگاه تغییر داد. با دخترم صحبت کردم که اگر رشته موردعلاقه‌اش را در دانشگاه‌های دولتی استان قبول نشد، دانشگاه آزاد اسلامی شهرضا را انتخاب کند.»

الهام دباغ، فرزند آقای دباغ نیز گفت: «قبل از برنامه یک شب در دانشگاه تعریف دانشگاه آزاد اسلامی شهرضا را از زبان دانشجویان این دانشگاه شنیده بودم، اما در برنامه یک شب در دانشگاه امتیازات دانشگاه را به چشم خود دیدم.»

او افزود: «مشاهده شرکت‌های دانش‌بنیان در دانش‌آموزانی که کنکور را پشت سر گذاشته بودند، ‌انگیزه تحصیل در این دانشگاه و کارآفرین شدن را ایجاد کرد. مزرعه گیاهان دارویی با توجه به فضای دانشگاه قابل‌توسعه بود. این برنامه باعث تغییر نگرش جامعه نسبت به دانشگاه آزاد اسلامی شد. تا قبل از این برنامه تصمیم داشتم بعد از فارغ‌التحصیلی شغل دولتی داشته باشم، اما با دیدن فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و مزرعه گیاهان دارویی دانشگاه تصمیمم تغییر کرد و ‌انگیزه کارآفرینی در من ایجاد شد.»