۰ نفر

بررسی مالی انواع آزمایش های طبی؛

کدام آزمایش با چه نرخی؟

۱۲ مرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۲۰
کد خبر: 370923
کدام آزمایش با چه نرخی؟

در گذشته تشخیص بیماری‌ها توسط پزشک بالینی انجام می‌شد، در صورتی که امروزه حدود 50 درصد تشخیص‌های بالینی بر اساس نتایج آزمایش‌های آزمایشگاهی است، به‌ گونه‌ای که می‌توان آزمایشگاه‌ها را به عنوان یکی از ارکان اصلی سلامت در جامعه به حساب آورد و چشم دکترها نامید، چرا که در تشخیص بیماری و درد کمک شایان و قابل توجهی به آن‌ها می‌کند. اهمیت آزمایشگاه‌ها زمانی برای ما آشکار می‌شود که متوجه می‌شویم حدود 70 درصد تصمیم‌گیری ها، پیگیری بیماری و درمان آن بستگی به آزمایشگاه‌ها و نتایج حاصل از آزمایش‌هاست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، این بار می‌خواهیم سری به حوزه‌ پزشکی و آزمایشگاهی بزنیم. جایی که گاهی نداشتن اطلاعات کافی باعث می‌شود هم گیج و سر در گم شویم و هم توانایی انتخاب درست را نداشته باشیم. تلاش ما در این مقاله این است که با دادن توضیحات مختصری شما را با بعضی اصطلاحات مربوط به آزمایشگاه‌ها آشنا کنیم و اطلاعات اندک و اولیه را درباره‌ آزمایشگاه‌ها و فعالیت‌هایی که در آن‌ها انجام می‌شود به شما بدهیم. همچنین مقایسه‌ای میان قیمت‌ آزمایشگاه‌های خصوصی و دولتی انجام می‌دهیم.

وقتی مجبور به انجام چند آزمایش می‌شوید، حتما از ابتدا نگران جواب آن هستید و از همان ابتدا به‌ دنبال یک آزمایشگاه خوب می‌گردید. آزمایشگاهی که هم کادر مجرب و توانمندی داشته باشد و هم مجهز به دستگاه‌های پیشرفته باشد.

  انواع آزمایشگاه‌ها

آزمایشگاه‌ها به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند:

آزمایشگاه‌های ژنتیک که مربوط به آزمایش‌های قبل از بارداری و طول دوره‌ بارداری است. آزمایشگاه پاتولوژی و آزمایشگاه‌های تشخیص طبی که در آن روی نمونه‌های خون،  ادرار و مدفوع و... کار می‌شود.

در یک آزمایشگاه تشخیص طبی آزمایش‌های مختلفی انجام می‌شود که از جمله‌ آن می‌توان به انواع زیر اشاره کرد:

بیوشیمی، آزمایش‌های مربوط به قند، چربی، آنزیم‌های کبدی، آهن و کلسیم را شامل می‌شود.

هماتولوژی، بررسی کم‌خونی، مقدار پلاکت‌ها و گلبول‌های سفید و قرمز خون را می‌سنجد.

هورمون‌شناسی،  به بررسی هورمون تیروئید در افراد می‌پردازد.

میکروبیولوژی، که در اصل مربوط به آزمایش‌های ادرار و مدفوع و بیماری‌های عفونی و سنگ کلیه است.

  هزینه‌ آزمایشگاه‌ها

از نظر برآورد قیمت و هزینه آزمایشگاه‌ها به سه دسته تقسیم می‌‌شوند: آزمایشگاه‌های خصوصی، دولتی و نیمه دولتی. که به طبع هزینه‌های آزمایشگاه‌های خصوصی از دو نوع دیگر بیشتر است. اما از نظر کیفیت بدین گونه نیست که آزمایشگاه‌های خصوصی لزوما از دولتی مجهزتر و بهتر باشند.

  منصف باشیم!

نمی‌توان گفت آزمایشگاه‌های خصوصی به‌صرف خصوصی بودنشان آزمایشگاه‌های بهتر و دقیق‌تری هستند و طبیعتا دولتی بودن آزمایشگاه‌ها هم دلیلی بر بد بودن یا دقت نظر پایین در نتایج آن نیست.

هر آزمایشگاهی که نیروی انسانی مجرب‌تر و دستگاه‌های نوین‌تری را به‌کار بگیرد قابل اعتماد است، خواه دولتی باشد یا خصوصی.

  نکات مهم در انتخاب یک آزمایشگاه

استفاده از نیروی انسانی متخصص و متعهد

استفاده از به روزترین و بهترین وسایل، دستگاه‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی

توجه به امکانات رفاهی و بهداشت مراجعان

برقراری ارتباط خوب و مناسب با مراجعان

امکان برقراری ارتباط مستقیم میان مسئول فنی آزمایشگاه و مراجع

  توجه داشته باشید...!

در ابتدای ورود به آزمایشگاه فرمی به مراجع داده می‌شود و از وی درخواست می‌شود با توجه به سوابق بیماری خود آن را تکمیل کند. ممکن است عده‌ای تصور کنند اگر به سوابق بیماری خود اشاره کنند ممکن است باعث جهت‌گیری ذهن مسئول آزمایشگاه شود و روی نتیجه‌ نهایی آزمایش تاثیر داشته باشد. اما چنین نیست. مسئول آزمایشگاه با وجود اطلاع از آن سوابق بیماری در مراجع می‌تواند از درست یا نادرست بودن نتیجه‌ آزمایش و کیفیت نتیجه اطمینان خاطر حاصل کند. پس با دقت بسیار زیاد اقدام به پر کردم فرم کنید.

  اشتباهات آزمایشگاهی

شاید لازم باشد به عنوان مراجع اطلاعات اندکی درباره‌ اشتباهات رایج در آزمایشگاه‌ها داشته باشید.

اشتباهات در آزمایشگاه‌ها در سه بخش اتفاق می‌افتند:

اول، مرحله‌ پذیرش، نمونه گیری و  نگهداری نمونه که 45 درصد از اشتباهات را این بخش به خود اختصاص داده است.

دوم، اشتباهاتی که هنگام انجام آزمایش رخ می‌دهند که فقط 10 درصد خطاها را شامل می‌شود.

سوم، بعد از انجام آزمایش است در مراحلی مثل ثبت آزمایش و... که اشتباهات این بخش نیز حدود 45 درصد اعلام شده است.

  مشکلات مالی آزمایشگاه‌ها

با توجه به تداوم مشکلات اقتصادی و افزایش نرخ دلار و به‌دنبال آن گران شدن دستگاه‌ها و مواد لازم در آزمایشگاه‌ها، سود آزمایشگاه‌ها به شکل چشمگیری پایین آمده است. از طرفی حقوق کارکنان آزمایشگاه‌ها هم مثل تمامی شغل‌های دیگر کمی بالا رفته است.

وقتی درآمد و هزینه‌ها هماهنگ نباشند باعث کم شدن کیفیت کار آزمایشگاه‌ها می‌شود، چون گاهی نمی‌توانند از فناوری‌های نوین بهره ببرند. اما از آن جایی که کار آزمایشگاه‌ها و تشخیص‌ آن‌ها به طور مستقیم با سلامتی و جان افراد در ارتباط است آن‌ها تمام تلاش خود را به‌کار می‌گیرند که با کیفیت گذشته و حتی کیفیتی بالاتر کار خود را انجام دهند، اما ممکن است این روند باعث تعطیلی برخی از آزمایشگاه‌ها شود.

  یک راهنمایی کار آمد!

در انتخاب آزمایشگاه بهتر است دست روی آزمایشگاهی بگذارید که زیاد شلوغ نباشد. ممکن است باور عموم مردم این باشد که آزمایشگاهی که شلوغ‌تر است و عده‌ بیشتری آن را انتخاب کرده‌اند بهتر است، اما این باور عمومی غلط است. یک توصیه از طرف ما به شما، آزمایشگاهی را انتخاب کنید که خیلی شلوغ نباشد. این‌گونه دقت عمل کارکنان بیشتر است و احتمال خطاهای انسانی به حداقل می‌رسد.