۰ نفر

وزیر کشور: مبارزه با آسیب‌های اجتماعی اولویت اساسی دولت است

۶ مرداد ۱۳۹۸، ۱:۲۶
کد خبر: 369453
وزیر کشور: مبارزه با آسیب‌های اجتماعی اولویت اساسی دولت است

وزیر کشور به ضرورت مبارزه با آسیب های اجتماعی اشاره کرد و گفت که مبارزه با آسیب های اجتماعی و پیشگیری از آن از مهمترین اولویت دولت برای تامین امنیت و ثبات در کشور است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «عبدالرضا رحمانی فضلی» تاکید کرد: برای مبارزه با آسیب های اجتماعی جلسه شورای اجتماعی به صورت مستمر برگزار می شود و وظایف هر یک از دستگاه های اجرایی برای مبارزه با این آسیب ها از جمله طلاق، مبارزه با مواد مخدر، حاشیه نشینی و یا توسعه مناطق محروم مشخص شده است.

وی با بیان اینکه در 3 سال اخیر اقدام های  بسیار خوبی با محوریت و مشارکت مردم برای مبارزه با آسیب های اجتماعی انجام شده است، گفت: به علت گسترده بودن شاخص های مبارزه با آسیب های اجتماعی، مبارزه با آن نیازمند عزم ملی است تا همگان برای از بین بردن این آسیب ها تعامل و همکاری لازم را داشته باشند.

وزیر کشور از اختصاص ۳۰۰ میلیون دلار اعتبار برای تامین تجهیزات و امکانات مناطق مرزی خبرداد و ادامه داد که  با اختصاص این منابع مالی از محل صندوق توسعه ملی، هرسال معادل 100 میلیون دلار تجهیزات برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر به خصوص در مرزهای شرقی کشور هزینه خواهد شد.

رحمانی فضلی توضیح داد که  سالیانه 9 هزار تن مواد مخدر در افغانستان تولید می شود و مبارزه با قاچاق مواد مخدر در مرزهای شرقی کشور از افغانستان، نیازمند تجهیزات و امکانات مدرنی است که باید خریداری شود.

وزیر کشور به مشکلات حاشیه نشینی و فساد در اطراف شهرها اشاره کرد و افزود: دولت و مجلس به دنبال رفع مشکلات حاشیه نشینی در کشور هستند تا آسیب های اجتماعی در استانها به کمترین میزان کاهش یابد و با تامین منابع مالی مورد نیاز و همکاری برخی از دستگاه های مربوطه، تاکنون در این زمینه گام های مهمی برداشته شده است.

وی یادآورشد که اکنون 17 هزار نفر در شهرستان چابهار حاشیه نشین بوده  و برای رفع این معضل باید در این شهر 2 هزار هکتار زمین را آماده کنیم. در مجموع برای ساماندهای حاشیه نشینی در دو شهر زاهدان و چابهار امسال 4 هزار واحد مسکونی در چابهار و 4 هزار واحد مسکونی دیگر باید در زاهدان آماده شود، اما تکمیل این واحدهای مسکونی کار بسیار سختی است.

به گفته وزیر کشور، محرومیت زدایی در 31 شهرستان (هر استان یک شهرستان) با متولی مشخص در دستور کار دولت است و باید کاری که بنیاد مستضعفان در قلعه گنج انجام داده مشابه آن نیز در این شهرها برای محرومیت زدایی انجام شود.

رحمانی فضلی به اهمیت اشغال پایدار در روستاها اشاره کرد و یادآورشد که برای جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها و حاشیه نشینی، باید راه اندازی صنایع تبدیلی در روستاها  مورد توجه جدی قرار گیرد تا این مساله باعث اشتغال پایدار در روستاها شود.

وی، ثبات و امنیت را مهمترین اولویت جمهوری اسلامی ایران دانست و ادامه داد :خوشبختانه امنیت و ثبات در کشور در شرایط مطلوبی قرار دارد، هرچند که دشمنان ما با اعمال تحریم های ظالمانه به دنبال از بین بردن امنیت و ثبات در کشور هستند.

وزیر کشور همچنین  به سفر معنوی زائران ایرانی به عتبات عالیات در اربعین حسینیاشاره کرد و توضیح داد : خوشبختانه در چند سال اخیر این جریان بزرگ معنوی تحولات خوبی را در کشور به وجود آورده است و امسال نیز در زمان اربعین حسینی روادید برداشته شده و پیش بینی ما این است که زائران بیشتری از کشور عازم کربلا خواهند شد.

رحمانی فضلی با بیان اینکه برای تسهیل تردد زائران ایرانی اربعین امسال طبق تفاهمنامه ای که با مقام های عراقی منعقد شده از مرز خسروی استفاده خواهد شد، گفت: ما به دنبال استفاده از دو مرز خسروی و چیلات در اربعین امسال بودیم، اما دولت عراق تمایلی برای تردد زائران ایرانی از مرز چیلات ندارد و زائران امسال می توانند از مرز خسروی برای زیارت عتبات عالیات استفاده کنند.

وزیر کشور افزود: دبیرخانه ستاد اربعین هیچ وقت کار خود را تعطیل نکرده و با برگزاری جلسات مستمر همواره به دنبال تسهیل تردد زائران ایرانی در زمان اربعین حسینی به عتبات عالیات است، به خصوص اینکه امسال با حذف روادید زائران بیشتری از کشورمان عازم کربلا خواهند شد.​