۰ نفر

تفریحی که به قیمت جان تمام می‌شود

۵ مرداد ۱۳۹۸، ۲۲:۳۵
کد خبر: 369434
تفریحی که به قیمت جان تمام می‌شود

با فرا رسیدن گرما و تابستان، موجی از خبرهای غرق شدن در کشور به راه می افتد به طوریکه بیشترین آمار تلفات مربوط به این فصل است و غم انگیز اینکه امسال آمار غرق شدگی در برخی استان ها از جمله اصفهان به ۲برابر پارسال رسیده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، در فصل گرما و روزهای داغ آفتابی، شاید چیزی به اندازه آب تنی و شنا در دریا، رودخانه و استخر برای انسان لذت بخش نباشد اما در برخی موارد، این آب تنی ها به قیمت جان افرادی تمام می شود که با وجود همه هشدارهای داده شده، خود را به آب می زنند.

آمار این غرق شدگی ها دیگر مختص به دریا و سیل نیست بلکه در بسیاری موارد گزارش هایی از غرق شدگی در رودخانه ها، استخرها و کانال های آب منتشر می شود.

سال گذشته، ۹۳۵ نفر بر اثر غرق شدگی در کشور جان خود را از دست دادند که بیشترین آمار تلفات مربوط به استان خوزستان (۱۱۸ نفر)،  مازندران ( ۹۹ نفر) و گیلان (۸۵ نفر) بود.  بیشترین آمار جانباختگان در این سال به دلیل غرق شدگی در رودخانه ها بود به نحوی که ۲۵۰ نفر از کل متوفیات غرق شدگی سال گذشته در رودخانه ها جان باختند.

بر اساس گزارش پزشکی قانونی، بعد از رودخانه ها، دریا بیشترین آمار تلفات غرق شدگی را دارد، در سال گذشته ۱۷۸ نفر در دریا جان باختند که ۱۵۶ نفر از آنان در مناطق خارج طرح محدوده مجاز جان خود را از دست دادند.

بعد از دریا به ترتیب استخر کشاورزی،  دریاچه مصنوعی و سد، استخر شنا، کانال آب،  چاه، حوض و حوضچه و دریاچه طبیعی بیشترین تلفات غرق شدگی را داشتند.

سازمان پزشکی قانونی کشور، تعداد غرق شدگی های منجر به فوت در سه ماه نخست امسال را نیز ۳۶۷ مورد ( ۲۹۷ مرد و ۷۰ زن) اعلام کرد که در مقایسه با سه ماه نخست پارسال متوجه افزایش حدود ۶۵ درصدی آن می شویم.

بیشترین میزان غرق شدگی ها در فصل بهار امسال به ترتیب در فارس (۴۷ مورد)، خوزستان (۳۶ مورد)، لرستان (۲۴ مورد)، مازندران (۲۴ مورد)، سیستان و بلوچستان (۲۲ مورد) و اصفهان ( ۲۱ مورد) بود هرچند سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد که سه استان نخست به دلیل وقوع سیل در فروردین امسال در صدر آمار تلفات غرق شدگی قرار گرفتند.

با اینحال آمار و اطلاعات نشان می دهد که فقط سیل فروردین امسال نبود که باعث افزایش تلفات غرق شدگی شد بلکه در برخی استان ها از جمله اصفهان که تلفات غرق شدگی آن نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲ برابر افزایش یافت، دلایل دیگری دخالت دارد.

روابط عمومی پزشکی قانونی اصفهان،  آمار فوت شدگان ناشی از غرق شدگی در بهار امسال در این استان را ۲۱ مورد فوتی ( ۱۷ مرد و چهار زن) اعلام کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل که تعداد ۱۱ مورد فوتی ( ۱۰ مرد و یک زن) بود،  افزایش یافت.  
آمار تلفات غرق‌شدگی در سه ماه نخست سال جاری در استان اصفهان پنج نفر در رودخانه، پنج نفر در کانال آب،  پنج نفر در استخر کشاورزی، سه نفر در استخر شنا،   ۲ نفر در چاه و یک نفر به دلیل سایر موارد بوده است.

تعداد تلفات غرق شدگی در استان اصفهان در فروردین سه نفر، اردیبهشت هفت نفر و خرداد ۱۱ نفر و بر اساس آخرین اطلاعات و اخبار در تیر امسال نیز نزدیک به ۱۰ نفر بود.

سال گذشته در مجموع ۵۲ نفر بر اثر غرق شدگی در استان اصفهان جان خود را از دست دادند که بیشترین موارد آن مربوط به مرداد ماه و اوج فصل گرما در تابستان بود.

پزشکی قانونی کشور نیز اعلام کرد که بیشتر تلفات غرق شدگی در فصل تابستان اتفاق می افتد به طوریکه سال گذشته نیز بیشترین آمار تلفات در فصل تابستان و مرداد (۱۵۱ نفر) به ثبت رسید و کمترین آمار غرق شدگی نیز با ۳۹ نفر مربوط به اسفند بود.

برخلاف تصور بسیاری، غرق شدگی مختص افراد کم سن و سال یا کسانی که آشنایی با فنون شنا ندارند نیست بلکه در بسیاری از موارد نیز مشاهده شده است که فرد غرق شده آشنایی مقدماتی یا حتی حرفه ای با فنون شنا در آب داشته است.

خانم نصر اصفهانی یک شهروند اصفهانی که برادر خود را چند سال گذشته از دست داد گفت: برادرم حدود ۲۰ سال سن داشت و ورزشکار و اهل شنا بود اما وقتی برای شنا کردن وارد زاینده رود در نزدیکی باغبهادران شد در کمال ناباوری در رودخانه غرق شد.

وی افزود: به گفته دوستان برادرم که همراه وی برای گذراندن تعطیلات نیمه شعبان به طبیعت رفته بودند، جریان آب رودخانه، تند و در برخی نقاط گردابی بود و همین موضوع باعث غرق شدن وی شد.

یکی دیگر از شهروندان اصفهان گفت: برای تفریح با خانواده به دریاچه تفریحی قایقرانی کوچکی در نزدیکی لنجان رفتم و در آنجا برای شنا کردن وارد آب شدم.

پژمانی با اشاره به اینکه در آن زمان به استخر می رفتم و شنا کردن را آموخته بودم، افزود: اما زمانیکه وارد آب دریاچه شدم و احساس کردم که عمق آن زیاد است ناگهان دچار شوک و ترس شدم و برای کمک فریاد کشیدم.

وی ادامه داد: زمانیکه یکی از آشنایان برای کمک به من وارد آب شد او را گرفتم تا نجات پیدا کنم اما این کار من باعث شد تا هر ۲ بیشتر وارد آب شویم تا اینکه سرانجام توسط یک نفر دیگر نجات پیدا کردم.

شنا کردن در آب های آزاد ممنوع است

به گفته مسئولان آتش نشانی و خدمات ایمنی، شنا کردن در آب های آزاد که طرح سالم سازی در آن وجود ندارد، ممنوع است و این مورد علاوه بر دریا و دریاچه شامل رودخانه ها نیز می شود.

مدیر روابط عمومی و سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان اظهار داشت: ظاهر سطح روی آب بسیار فریبنده است و عده ای تصور می کنند که اگر سطح آب دارای جریان آرام است می توانند در آن به راحتی شنا یا آب تنی کنند درحالیکه زیر سطح آب، جریان تُند است.

فرهاد کاوه آهنگران با بیان اینکه بسیاری از افراد غرق شده به ویژه در رودخانه ها با فنون شنا، آشنایی داشتند، افزود: عوامل بسیاری در غرق شدن افراد تاثیر دارد از جمله گرفتگی عضلات، سکته، وجود گرداب زیر آب، سطح شیب دار، عدم آشنایی به فنون شنا و برخورد با اشیای داخل آب و کف رودخانه.

وی با بیان اینکه در برخی موارد، افراد به دلیل گرفتگی عضلانی یا شوک و سکته ناشی از سرد بودن آب، غرق شدند، اظهار داشت: در بسیاری موارد نیز شاهد غرق شدن چند نفر به دنبال هم بودیم به طوریکه وقتی افرادی برای نجات نفر اول وارد آب شدند، خودشان نیز گرفتار و غرق شدند.

کاوه آهنگران با تاکید بر اینکه در صورت وقوع هرگونه حادثه غرق شدگی در اسرع وقت با سامانه ۱۲۵ تماس گرفته شود، اضافه کرد: فردی که در حال غرق شدن است برای نجات جان خود به هر وسیله ای متوسل می شود و اگر فرد دیگری به وی نزدیک شود به او آویزان می شود تا از آب بالا بیاید.

وی ادامه داد: همین عامل دلیل غرق شدن بسیاری از افراد هنگام نجات دیگران است به همین علت لازم است در این گونه موارد با استفاده از طناب یا کمربند یا تیوپ یا تشکیل حلقه انسانی اقدام به خارج کردن فرد از آب کرد.

مدیر روابط عمومی آتش نشانی اصفهان با بیان اینکه بسیاری از حوادث غرق شدگی مربوط به افراد زیر ۱۷ سال است، گفت: خانواده ها نقش بسیاری در پیشگیری از این قبیل حوادث دارند به ویژه زمانیکه به تفریح در طبیعت یا کنار رودخانه می روند باید بسیار مراقب فرزندان خود باشند.

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تا کنون هفت مورد تلفات غرق شدگی در کلانشهر اصفهان به دلیل شنا و آب تنی در رودخانه زاینده رود، استخرها و کانال های آب داشتیم، خاطرنشان کرد: سازمان آتش نشانی اقدام به نصب تابلوهای شنا ممنوع در محدوده رودخانه و کانال ها کرده و گشت منطقه ای آن فعال است.

۳۱ قربانی غرق شدگی در استان اصفهان 

غرق شدگی در رودخانه‌های استان اصفهان از جمله زاینده رود و کانال های منشعب آن و استخرهای کشاورزی از ابتدای سال جاری تاکنون برغم هشدارهای داده شده ۳۱ نفر قربانی گرفته است.

در یکی از آخرین موارد غرق شدگی در دوم مرداد امسال، مردی حدود ۴۵ ساله در دریاچه سد زاینده رود در چادگان غرق شد و جان خود را از دست داد و چندی پیش از آن در روزهای پایانی تیر، ۲ کارگر شرکت خدماتی فضای سبز دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد در استخر ذخیره آب این دانشگاه جان باختند.

در حادثه نجف آباد احتمال داده می‌شود یکی از کارگران تعادل خود را از دست داده و داخل استخر سقوط کرده باشد و شخص دوم برای نجات او وارد آب شده که هر ۲ نفر جان باختند.

به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، با وجود همه هشدارهای داده شده از ابتدای سال تا کنون ۳۱ نفر به دلیل شنا کردن در رودخانه زاینده رود،  کانال‌های آب،  استخرهای کشاورزی و موارد دیگری در این استان غرق شدند و جان باختند.

منصور شیشه فروش با بیان اینکه عامل بیش از ۹۰ درصد این غرق شدگی ها، بی احتیاطی، خطای انسانی و آشنا نبودن به فنون شنا است، افزود: بارها اعلام شده است که بستر رودخانه، کانال ها و استخرهای کشاورزی برای شنا و آب تنی مناسب نیست.

وی با بیان اینکه تمایل مردم به شنا کردن و آب تنی در آب رودخانه و استخرها با گرمای کم سابقه امسال، افزایش یافته است، تصریح کرد: دمای هوای اصفهان در تابستان امسال نسبت به میانگین دراز مدت بیش از ۲ درجه افزایش یافته است.

شیشه فروش با تاکید بر اینکه به دلیل وجود بندهایی در داخل رودخانه، بخش هایی از آن حالت گردابی و خندقی دارد، ادامه داد: کانال های آب نیز شکل ذوزنقه ای داشته و شیب دارد و دیواره های استخرهای کشاورزی نیز شیب دار و لغزنده است و همه این موارد در غرق شدن افراد حتی در صورت آشنایی به فون شنا، تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه بیشتر حوادث غرق شدگی در روزهای تعطیل رخ داده است از مردم خواست تا به هیچ عنوان به فکر شنا کردن در رودخانه یا کانال ها و استخرها نباشند و به فرزندان خود نیز اجازه ندهند که برای آب تنی وارد این مکان ها شوند.

شیشه فروش با اشاره به اینکه شرکت آب منطقه ای اصفهان نسبت به ساماندهی بستر رودخانه و نصب حدود سه هزار تابلوی شنا ممنوع در بسیاری از نقاط اقدام کرده است، خاطرنشان کرد: مالکان استخرهای کشاورزی نیز ملزم به کشیدن فنس فلزی و حصار اطراف استخر و نصب تابلوی شنا ممنوع هستند.

با توجه به اینکه بر اساس آمارها، تعداد قابل توجهی از موارد غرق شدگی در رودخانه ها و آب‌های کم عمق اتفاق می افتد لذا تاکید و توصیه می شود که به به علائم هشدار دهنده در محل های شنا توجه شود.

همچنین بسیاری از رودخانه ها با وجود ظاهری آرام بسیار خطرناک و عمیق هستند به نحوی که فرد بعد از چند قدم جلو رفتن در رودخانه متوجه عمق زیاد آن و گرفتار گردآب می شود بنابراین توصیه می شود بدون اطلاع از وضعیت رودخانه هرگز برای شنا در آن اقدام نشود.

به هیچ وجه تنها و در محیط هایی که نجات غریق وجود ندارد، شنا نکنید؛ همچنین دریا، رودخانه و دریاچه سد محل مناسبی برای آموزش شنا نیستند و این کار باید در کلاس های آموزشی و تحت نظر مربی شنا انجام شود.

با توجه به اینکه یک سوم قربانی های غرق شدگی با فن شنا به طور کامل آشنا بودند تاکید می شود که توانایی خود را در شنا کردن بیش از حد در نظر نگیرید و در صورت مواجهه با یک غریق، اگر با فن نجات غریق آشنا نیستید، سعی کنید فقط با استفاده از چوب یا طناب یا جلیقه نجات و یا تشکیل زنجیره انسانی به وی کمک کنید، نخست امنیت خود را در نظر بگیرید. از پشت به غریق نزدیک شوید و از او بخواهید تقلا نکند.