۰ نفر

مصائب ماشین‌خواب‌ها در پایتخت

۲ مرداد ۱۳۹۸، ۶:۲۰
کد خبر: 368631
مصائب ماشین‌خواب‌ها در پایتخت

متاسفانه طی سال‌های اخیر و در سایه مهاجرت و همچنین کاهش چشمگیر آمار اشتغال شاهد افزایش پدیده ماشین‌خوابی در کلانشهرها و به‌خصوص تهران هستیم که این خود می‌تواند نشان از نامناسب‌شدن شرایط اقتصادی مردم داشته باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، گفتنی است برخی از افراد که در شهرستان محل سکونت خود شغلی ندارند به اجبار و با زحمت پولی را برای خرید خودرو جور می‌کنند و پس از خرید ماشین به‌سمت تهران می‌کوچند تا از این طریق در برخی از خیابان‌های شهر اقدام به مسافرکشی کنند و شب خود را نیز در خودرو به صبح برسانند که این پدیده به‌یقین می‌تواند پیامدهای منفی اجتماعی و اقتصادی بسیاری را نیز به دنبال داشته باشد.

به‌طور کلی باید در نظر داشت افرادی که تنها به قصد کار به کلانشهرها و به‌خصوص پایتخت مهاجرت می‌کنند با مشکلات بسیاری مواجه هستند به‌خصوص افرادی که خانواده خود را ترک کرده و به‌تنهایی در اینجا به‌سر می‌برند و از هیچ محل اقامتی نیز برخوردار نیستند. به عبارت ساده‌تر مهاجرت برای این دسته از افراد پیامدهای منفی بیشتری را نیز به دنبال خواهد داشت. هرچند در این مجال باید یادآور شد افرادی که به این شیوه مهاجرت می‌کنند از نظر اقتصادی و اجتماعی نیز با مشکلات بیشتری دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

اما و اگرهای شروع ماجرا

همان‌گونه که می‌دانیم بسیاری از این افراد به صورت گروهی و یا فامیلی در یکی از خیابان‌های شهر تهران مشغول به جابه‌جاکردن مسافران هستند؛ از آنجایی که هویت برخی از آنها مشخص نیست می‌توانند برای تاکسی‌داران و مسافران مشکلات عدیده‌ای را ایجاد کنند. به‌عنوان مثال حضور پررنگ این دسته از افراد در خیابان‌های سعادت‌آباد، شهرک غرب و یا شهرک غرب عاملی برای کاهش چشمگیر تعداد تاکسی‌ها است که این خود جای بسی تأمل دارد، چراکه انتظار می‌رود در شرایطی که تاکسی‌های فعال در سطح تهران بسیار افزایش یافته است، دیگر کمتر شاهد خودروهای شخصی برای مسافربری باشیم، چراکه طبق آمار موجود استفاده از خودروهای شخصی برای جابه‌جایی مسافران زنگ خطری جدی برای امنیت افراد است.

رویکرد ساماندهی راننده‌های مهاجر

از سوی دیگر باید خاطر نشان کرد که عدم برخورداری از بیمه برای راننده‌های بی‌نام‌ونشان نیز یکی دیگر از مشکلات پیش‌روی آنها محسوب می‌شود، چراکه پس از گذشت چندسال و با پیگیری این افراد مشکلات بیشتری را تجربه خواهند کرد. از این رو انتظار می‌رود با ساماندهی هرچه بیشتر آنها بتوان معضلات پیش‌روی راننده‌های مهاجر به کلانشهرها و به‌خصوص تهران را تا حد زیادی کاهش داد.

ضرورت برنامه‌ریزی‌های منسجم

پرواضح است که شهر تهران محل مناسبی برای تجمع افراد مهاجر از شهرستان‌های دیگر است. بعضا برخی به‌دلیل گستردگی شهر اقدام به دورزدن قانون می‌کنند و نسبت به اجرای آن پایبند و مقید نیستند که این خود به‌یقین آسیب‌ها و مشکلاتی به‌همراه دارد؛ اتفاقی که ادامه‌داشتن آن زنگ خطری جدی برای امنیت و سلامت شهر تهران و شهروندان آن خواهد بود. در این رهگذار نیاز به ارائه برنامه‌ریزی‌های خاص و همچنین تدوین قوانین مخصوص است تا شاید از این طریق بتوان آمار مهاجرت به شهر تهران را تا حد زیادی کاهش یابد، هرچند در این فرصت باید متذکر شد که ارائه امکانات لازم به بسیاری از شهرستان‌های مهاجرفرست خود می‌تواند تاثیر بسزایی در کاهش آمار مهاجرت داشته باشد؛ اتفاقی تا به امروز بنا به دلایل مختلف اعم از نبود بودجه خاص، عدم مدیریت مناسب و مسائل دیگر محقق نشده است.

ضرورت نظارت دقیق‌تر مسئولان

همان‌گونه که اشاره شد برخی از افرادی که از شهرستان‌ها برای کار به تهران می‌آیند با توجه به آمار بالای مسافران درون‌شهری اقدام به جابه‌جایی مسافران می‌کنند که این خود می‌تواند نشان از عدم نظارت دقیق مسئولان حوزه حمل‌ونقل عمومی داشته باشد. همچنین وجود ضعف‌های متعدد در این حوزه نیز یکی دیگر از دلایل افزایش حضور افراد بیکار در مسافرکشی شده است؛ اتفاقی که ادامه‌داشتن آن به‌یقین می‌تواند باعث اجحاف در حق و حقوق تاکسی‌داران شود.

راننده‌های مهاجر و تاکسی‌های اینترنتی

بدیهی است افزایش تاکسی‌های اینترنتی در شهر تهران یکی دیگر از دلایل افزایش مهاجرت افراد به پایتخت برای تامین هزینه‌های خانواده است، چراکه طبق گفت‌وگوهای صورت‌گرفته با این افراد آنها تنها دارایی‌های خود را نیز برای خرید ماشین به فروش رسانده‌اند تا از این طریق بتوانند در شهر تهران به رانندگی مشغول شوند و ماهیانه مبلغی را برای خانواده‌های خود در شهرستان بفرستند. حال این سوال مطرح می‌شود آیا شهر تهران نیازمند این حجم بالای راننده‌های تاکسی است؟ یکی دیگر از مشکلات افرادی که تنها به قصد رانندگی به شهر تهران مهاجرت می‌کنند می‌توان به آسیب‌هایی اشاره کرد که به خانواده‌های آنها وارد می‌شود، چراکه به‌یقین عدم حضور آنها در خانواده می‌تواند مشکلات عدیده‌ای را برای اعضای خانواده به وجود آورد. به‌طور متوسط بسیاری از آنها مسئول خانواده هستند و به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی مجبور به مهاجرت شده‌اند، به‌گونه‌ای که همراه‌کردن دیگر اعضای خانواده برای آنها از نظر اقتصادی میسر نبوده است. بنابراین باید به این نکته نیز اشاره شود مهاجرت از افراد بازی دوسر باخت است، چراکه هم خود آنها در شرایط نامناسبی به‌سر می‌برند و هم اینکه خانواده آنها به دلیل عدم حضورشان با مشکلات بسیاری مواجه خواهند شد. در پایان باید خاطر نشان کرد که عدم ارائه برنامه‌ریزی‌های خاص برای کاهش آمار مهاجرت خود می‌توانم منشا اصلی افزایش آسیب‌های اجتماعی، کاهش امنیت و همچنین مشکلات دیگر شود؛ مشکلاتی که با گذشت زمان نه‌تنها کم نمی‌شود بلکه شاهد گسترش آنها نیز خواهیم بود