۰ نفر

افزایش موقتی غلظت ذرات معلق و ازن در هوای تهران

۱ مرداد ۱۳۹۸، ۹:۲۴
کد خبر: 368405
افزایش موقتی غلظت ذرات معلق و ازن در هوای تهران

مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر با شاخص میانگین ۷۳ هوای تهران در شرایط سالم قرار دارد، گفت: در ساعات بعدازظهر امروز و فردا ( ۱ و ۲ مرداد) به دلیل افزایش غلظت ازن و ذرات معلق احتمال ناسالم شدن هوا برای گروه‌های حساس وجود دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، حسین شهبازی وضعیت کیفی هوای تهران را پیش‌بینی و اظهارکرد: بررسی‌ها نشان‌دهنده کاهش میزان ناپایداری جوی در صبحگاه امروز ( اول مرداد ماه) است که همراه با تردد خودروها در سطح شهر، شرایط برای تجمع موقتی آلاینده‌ها فراهم می‌شود.

وی افزود: به‌تدریج با تغییر شرایط جوی در طول روز بر میزان ابرناکی و سرعت وزش باد افزوده خواهد شد، به‌گونه‌ای که برای برخی ساعات وزش باد نسبتا شدید به بزرگی بالاتر از ۵ متر بر ثانیه انتظار می‌رود که احتمال افزایش موقتی غلظت ذرات معلق را به دنبال خواهد داشت. همچنین احتمال می‌رود در طول امروز (اول مردادماه) شرایط برای شکل‌گیری آلاینده ازن فراهم و بین ساعات ۱۴ الی ۱۸ بعدازظهر افزایش نسبی در غلظت این آلاینده مشاهده شود.

مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در ادامه گفت: طبق نتایج پیش‌بینی کیفیت هوا، با توجه به افزایش موقتی غلظت برخی آلاینده‌ها در بعضی ساعات نخستین روز از مرداد ماه ۹۸، انتظار می‌رود وضعیت کیفیت هوای برخی مناطق شهر تهران در آستانه شرایط نامطلوب به ویژه برای گروه‌های حساس قرار گیرد.

به گفته شهبازی، به‌تدریج در ساعات پایانی امروز (اول مرداد ماه) از میزان ناپایداری جوی کاسته می‌شود و با تداوم این شرایط تا روز بعد احتمال می‌رود طی برخی ساعات صبحگاه دومین روز از مرداد ماه افزایش نسبی در غلظت آلاینده‌ها مشاهده شود.

وی در پایان اظهارکرد: فردا (۲ مرداد) با افزایش میزان ناپایداری جوی، برای برخی ساعات افزایش ابر و وزش باد موثر با بزرگی بین سه تا پنج متر بر ثانیه انتظار می‌رود که در برخی ساعات احتمال افزایش موقتی غلظت ذرات معلق را به همراه خواهد داشت همچنین تا روز آینده دما افزایش جزئی می‌یابد.

 ازن یک آلاینده ثانویه است که پیش از این محمودرضا مؤمنی - کارشناس حوزه آلودگی هوا - در تشریح نحوه شکل‌گیری و انتشار ازن با اشاره به اینکه برای تشکیل ازن سه عامل نورخورشید و اکسیدهای ازت (NOx) و مواد آلی فرار (VOC) نیاز است، گفته بود که اکسیدهای ازت (NOx) از خودروها، منابع خانگی و صنایع تولید و مواد آلی فرار (VOC) نیز از صنایع به‌ویژه پالایشگاه‌، خودروها و درختان منتشر می‌شود اما نکته مهم در این واکنش شیمیایی، نورخورشید است که هر چه شدت آن بیشتر باشد با وجود ثابت ماندن میزان بقیه ترکیبات، آلاینده ازن بیشتری تولید می‌شود و به‌همین دلیل است که میزان تشکیل این آلاینده و غلظت آن در تابستان بیشتر از سایر فصول هست.

او همچنین تاکید کرد که متاسفانه در کلانشهرهای کشور ایران در همه فصول میزان انتشار اکسیدهای ازت (NOx) و مواد آلی فرار (VOC) بالاست که در فصل تابستان به دلیل تابش شدید نور خورشید شرایط برای تولید آلاینده ازن فراهم می‌شود.