۰ نفر

بچه‌های بازمانده از تحصیل در کدام مناطق زندگی می‌کنند؟

۲۵ تیر ۱۳۹۸، ۷:۱۰
کد خبر: 366773
بچه‌های بازمانده از تحصیل در کدام مناطق زندگی می‌کنند؟

سرپرست وزارت آموزش ‌و پرورش با بیان اینکه ٢۴ درصد از بازماندگان از تحصیل در مناطق محروم هستند، گفت: باید مکانیسمی فعال کنیم تا بازماندگان از تحصیل شناسایی شوند و به مدرسه بازگردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، سید جواد حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در نشست با کارکنان معاونت ابتدایی که در محل این معاونت برگزار شد، اظهار کرد: گفت‌وگو با همکاران را از آموزش ابتدایی آغاز کرده‌ایم چراکه حساس‌ترین و کلیدی‌ترین نقطه آموزش ‌و پرورش در آموزش ابتدایی است.

وی افزود: مهم‌ترین سرمایه‌های کشور در این دوره هستند چراکه کلید توسعه کشور در دوره ابتدایی است.

سرپرست وزارت آموزش ‌و پرورش با بیان اینکه ظرفیت دوره ابتدایی هنوز به فعلیت نرسیده است، گفت: همه صاحب‌نظران بر نقش مهم آموزش ابتدایی تأکید دارند و باید تلاش کنیم این باور و اعتقاد را در برنامه‌های عملیاتی اجرا کنیم.

حسینی با اشاره به اینکه در جامعه نهادهای مختلف با کارکردهای متعدد داریم، اظهار کرد: اگر پرسش شود نهاد اصلی تحول در جامعه کدام است، پاسخ آموزش ‌و پرورش است و سازمان تحول، مدرسه است و کارگزار تحول، معلم فکور است؛ البته در آموزش ‌و پرورش مدرسه ابتدایی و معلم ابتدایی تأثیرگذارترین عاملان تحول هستند.

وی خاطرنشان کرد: در آموزش‌ و پرورش مقاومت در برابر تحول وجود دارد و باید با انجام فعالیت‌های کارشناسی، در برابر این مقاومت برنامه داشته باشیم.

سرپرست وزارت آموزش ‌و پرورش بابیان اینکه کودکان باید کودکی کنند، گفت: مدرسه محوری را مصوب خواهیم کردتا به مؤلفه‌های آن یعنی انتخاب مدیر توسط معلمان، اختیار مدیر مدرسه در خلق ثروت، تمهید مشارکت‌ها در مدرسه، انتخاب و تأمین نیروی انسانی در مدارس دست پیدا کنیم.

حسینی بابیان اینکه در دوران پس از انقلاب و در این دولت،کارهای خوبی در معاونت ابتدایی انجام‌گرفته است، گفت: ارتقای نرخ پوشش تحصیلی از نتایج خوب این فعالیت‌ها است و همچنان باید انسداد مبادی بی‌سوادی و بازماندگان از تحصیل را پیگیری کنیم.

وی با اشاره به اینکه ٢۴ درصد از بازماندگان تحصیل در مناطق محروم هستند، اذعان کرد: اگر دانش‌آموزی علاقه‌مند به تحصیل است، کلاس و معلم داریم و باید مکانیسمی فعال کنیم تا بازماندگان از تحصیل شناسایی شوند و به مدرسه بازگردند که در این میان فرایند جذب دختران بازمانده از تحصیل بیشتر است.

حسینی با بیان اینکه دفتر عشایری و مناطق محروم چند اولویت را به‌طور جدی با رویکرد عدالت آموزشی مدنظر قرار دهد، گفت: شورای راهبردی مناطق محروم فعال شود، مناطق قابل‌توجه همچون مناطق روستایی و مرزی با رویکرد عدالت ترجیحی ویژه دیده شوند، از ظرفیت تشکل‌های مردمی برای اقشار و مدارس قابل‌توجه استفاده کنیم و ارتقای معلمان مناطق عشایری و آموزش‌های مکمل را اولویت دهیم.

وی در ادامه اضافه کرد: در حال حاضر ١۵ هزار مدرسه شبانه‌روزی و ٣٨٠ هزار دانش‌آموز داریم که در این مدارس تحصیل می‌کنند لذا باید فعالیت‌های ورزشی، تغذیه و شناسایی دانش آموزان نخبه عشایری و کیفیت‌بخشی به مدارس شبانه‌روزی عشایری را اولویت دهیم چراکه در بحث عدالت آموزشی رسیدگی به مدارس عشایری بسیار مهم است.

‌حسینی در پایان تأکید کرد: تمام برنامه‌های داخل مدرسه باید در قالب سه برنامه تعالی مدیریت، تدبیر و بوم قرار گیرد.

در این نشست تعدادی ازکارشناسان معاونت آموزش ابتدایی به بیان پیشنهادها و نظرات خود پرداختند و چالش‌ها و فرصت‌های موجود را مطرح کردند.