۰ نفر

چگونه ژاپن در جنگ جهانی از سومین بمباران مرگبار نجات یافت؟

۱۶ تیر ۱۳۹۸، ۲۱:۵۹
کد خبر: 365105
چگونه ژاپن در جنگ جهانی از سومین بمباران مرگبار نجات یافت؟

جنگ جهانی دوم سرشار از حوادث ناراحت کننده بود اما یکی از تلخ ترین صحنه های جنگ را می توان بمباران اتمی دو شهر ناکازاکی و هیروشیما توسط نیروهای آمریکایی دانست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از انتخاب، شاید حتی ژاپن هم فکرش را نمی کرد که آمریکایی ها از بمباران اتمی برای تلاش به تسلیم آنان استفاده کنند. بمبارانی که هنوز هم اثراتش باقیست و دو شهر پر جمعیت هیروشیما و ناکازاکی را با تخریبی حداکثری مواجه کرد.

در جنگ جهانی دوم به دستور هری ترومن، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، دو بمب اتمی به فاصله 3 روز روی شهرهای هیروشیما و ناکازاکی انداخته شد. بمب هایی با قربانیانی پرشمار و تخریبی که در باور نمی گنجد. اما بسیاری از افراد نمی دانند که ایالات متحده یک برنامه ثانویه هم داشت. درواقع برنامه از این قرار بود که اگر دولت ژاپن پس از بمباران دو شهر ناکازاکی و هیروشیما تسلیم نشد، بمب سوم روی توکیو انداخته شود.

فرمانده هواپیمایی که در جنگ جهانی دوم نخستین بمب اتمی را بر شهر هیروشیمای ژاپن انداخت و سه تن از خدمه این هواپیمای جنگی، اظهار داشته‌اند که «کاربرد سلاح اتمی اقدامی لازم در تاریخ جنگ جهانی بوده است، چرا که تا این بمب ها انداخته نمی شد، جنگ هم ادامه داشت»

البته این ماجرا یک وجه دیگر نیز دارد. درواقع برخی معتقدند ماجرای تسلیم ژاپن و پایان یافتن جنگ فقط به حمله به توکیو مرتبط نبوده و پای شوروی نیز در میان بوده است. این نظریه که حمله شوروی نقش مهمی در تسلیم ژاپن داشت قبلا هم مطرح شده ولی وارد ویلسون نظریه پرداز جنگ در مقاله ای نوشته که مقامات ژاپن اساسا نه به خاطر بمب اتمی بلکه به خاطر حمله شوروی حاضر به تسلیم شده‌اند.

حتی اگر این فرضیه را صحیح بدانیم باز هم باید بگوییم مردم توکیو به شدت خوش شانس بوده اند، چرا که اگر جنگ ادامه داشت سرنوشت توکیو امروز با آن چه میبینیم به شدت متفاوت می شد.