۰ نفر

مشکل ترافیک جاده‌های شمال در تعطیلات

۶ تیر ۱۳۹۸، ۶:۱۰
کد خبر: 362736
مشکل ترافیک جاده‌های شمال در تعطیلات

رئیس پلیس راهور، زیتون فروشان جاده رودبار را مهم‌ترین عاملان ترافیک این جاده دانست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، سردار سیدکمال هادیانفر - رئیس پلیس راهور- صبح دیروز در جمع خبرنگاران ضمن انتقاد از وضعیت جاده‌های شمال کشور گفت: نامه‌ای در این خصوص به معاون اول رئیس جمهوری، وزیر کشور و  رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ارسال شده است. وزیر کشور گفته‌ این مشکلات در شورای ترافیک مطرح می‌شود. زیرساخت چهار محور منتهی به شمال کشور قدیمی است به طوری که در محور قزوین- رشت در محدوده منجیل و رودبار، در محور چالوس در محدوده‌های سیاه‌بیشه، در محور هراز و در محور فیروزکوه در محدوده سوادکوه، پل سفید مشکلات جدی ترافیکی وجود دارد.

رئیس پلیس راهور ناجا گفت: زیرساخت‌های جاده‌های شمالی کشور بسیار مشکل دارد و گنجایش این حجم خودرو را ندارد؛ جاده چالوس ۱۰۰ سال پیش ساخته شد. هشت کیلومتر از محور منجیل -رودبار برای خرید زیتون ترافیک شدیدی در این منطقه به وجود آورده است در همین تعطیلات اخیر مجبور شدیم راهی فرعی در کنار رودخانه ایجاد کنیم تا بار ترافیک کمتر شود.

هادیان‌فر افزود: مردم شمال کشور هم حق دارند در ایام تعطیلات به دیگر شهرها بروند، چرا باید در هر تعطیلی جاده را ببندیم و اجازه ندهیم که آنها سفر کنند و فقط تهرانی‌ها به شمال بروند. در طول بزرگراه اجازه داده نمی‌شود که یک سرویس بهداشتی ساخته شود، آن وقت در این محدوده، مغازه‌دارها قدم به قدم سرویس بهداشتی تعبیه کرده‌اند تا به این بهانه مسافران را برای خرید جذب کنند و گاهی تا سه لاین موازی خودروها کنار هم توقف می‌کنند و ترافیک محدوده سنگین می‌شود. حتی یگان ویژه هم حریف این خودروها نمی‌شود.

وی اضافه کرد: چندین مورد گزارش داشتیم که نیاز به انتقال بیمار به تهران یا حضور در مراسم تشییع جنازه برای شمالی‌ها پیش آمده اما به‌دلیل یکطرفه بودن جاده‌ها مشکل داشتند در حالی که ما باید به حقوق همه شهروندان توجه کنیم.وی با بیان اینکه ٩٢ درصد عامل انسانی در شکل‌گیری تصادفات نقش جدی دارد، گفت: روزانه بیش از 60 نفر در حوادث رانندگی کشته می‌شوند که از این تعداد 25 نفر سر صحنه جان می‌بازند. به طور میانگین 8 تا 9 نفر از آنها نیز کودکان هستند که هیچ نقشی در حوادث ندارند. سال گذشته روزانه در تابستان ۵٧ نفر بر اثر تصادفات جان باختند که مهم‌ترین عامل نیز سرعت غیرمجاز اعلام شده است.

رئیس پلیس راهور گفت: ٣٣ دستگاه در کشور مسئول مدیریت ترافیک هستند و باید همگام با پلیس ناجا باشند. اکنون ٢٢ میلیون و ٢٧٠ هزار و ١٨٧ دستگاه خودرو و ١١میلیون موتورسیکلت در کشور وجود دارد.

وی افزود: چهار عامل بی‌توجهی به جلو، سرعت، سبقت، خستگی و خواب‌آلودگی مهم‌ترین علل تصادفات است.

 استان های رکورددار

رئیس پلیس راهور گفت: در ۲ ماه اخیر، شهرهای غربی استان تهران، قزوین، هرمزگان، یزد، گلستان و اصفهان بیشترین و خوزستان، تهران بزرگ، لرستان، زنجان و مازندران دارای کمترین میزان آمار تصادف است.

وی ادامه داد: در سه ماهه نخست امسال ۲هزار و ۳۶۸ راننده باعث جان باختن ۳هزار و ۸۶۳ نفر شده‌اند. یعنی هر راننده مقصر باعث جان باختن ۱.۶ نفر بوده است. هادیان فر با بیان اینکه طرح تابستانه از ٢٠ خردادماه آغاز شده است، گفت: فقط از یکم تا سوم تیر ۶۴ نفر فوت و هزار و ٣٧۵ نفر مصدوم شدند. ۲۵ درصد تصادفات از ساعت ۱۶ تا ۲۰ و ۲۳ درصد تصادفات از ساعت ۱۲ تا ۱۶ رخ می‌دهد. یعنی پیک تصادفات از ۱۲ ظهر تا ۸ شب است.

 تبدیل پلاک سفید به نارنجی برای وانت بارها

رئیس پلیس راهور ناجا در بخش دیگری از سخنان خود درباره تردد موتورسیکلت‌ها گفت: در محدوده کلانشهرها، موتورسیکلت‌ها به اندازه یک وانت بار حمل می‌کنند. به شماره‌گذاری سراسر کشور ابلاغ شده است که وانت‌بارها با سن کمتر از پنج سال، بتوانند پلاک سفید را به پلاک نارنجی (عمومی) تبدیل کنند و این پلاک‌ها می‌توانند در تمام معابر اعم از محدوده‌های طرح ترافیک تردد کنند. وی درباره نقل و انتقال خودروهایی که مالک آن فوت شده است، گفت: به استناد ماده ۸۹ راهنمایی و رانندگی، وراث افراد فوت‌شده موظف هستند تا ۶ ماه خودرو متوفی را تعیین تکلیف و پلاک را از نام فرد فوت شده خارج کنند در غیر این صورت بعد از آن مدت خودرویی که راننده‌اش فوت کرده باشد، توقیف می‌شود.