۰ نفر

تولد بره مرال ایرانی در آستارا

۲۸ خرداد ۱۳۹۸، ۲۲:۱۲
کد خبر: 360815
تولد بره مرال ایرانی در آستارا

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست آستارا گفت: برای نخستین بار در سال جاری، یک رأس بره مرال ایرانی در پارک طبیعت گردی پناهگاه حیات وحش این شهرستان متولد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، مصطفی فلاح گفت: پارک طبیعت گردی آستارا ۶۵ هکتار وسعت دارد و ۱۳ رأس مرال و ۱۰۰ رأس خرگوش در آن نگهداری می‌شوند و بره مرال متولد شده از جنس ماده و دارای وضعیت عمومی مساعد است.

وی اضافه کرد: دو مرال آبستن طی روزهای آینده زایمان خواهند کرد و این حیوان از انواع گوزن بومی ایران است که در گذشته در نواحی جنگلی ساحل خزر، ارتفاعات البرز و دامنه‌های زاگرس جمعیت زیادی داشت و امروزه در برخی ارتفاعات دور از دسترس البرز مرکزی و شرقی پیدا می‌شود و به دلیل شکار بی‌رویه و تخریب زیستگاه، با خطر انقراض مواجه است.
پناهگاه حیات وحش لوندویل شهرستان آستارا با مساحتی افزون بر یک هزار و ۷۴ هکتار از مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست است.
آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد.

بر اساس این گزارش، ستاد اربعین حسینی در بندر مرزی آستارا با هدف آماده سازی این شهرستان برای استقبال از گردشگران خارجی در همایش پیاده روی زیارت اربعین تشکیل شد.

طبق این گزارش به نقل از روابط عمومی فرمانداری آستارا؛ معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار آستارا روز سه شنبه در نخستین جلسه ستاد اربعین حسینی در فرمانداری این شهرستان گفت: در ستاد اربعین آستارا هفت کمیته فرهنگی، تبلیغی و استقبال، پشتیبانی، انتظامی، حمل و نقل، خدمات بهداشت و درمان و مشارکت‌های مردمی تعریف شده و فعالیت‌های میدانی آنها در ماه محرم با ورود زائران خارجی آغاز خواهد شد.

سامان ساسانیان افزود: در سال گذشته حدود ۱۲ هزار زائر از چهار کشور خارجی از مرز زمینی آستارا به ایران وارد شده و به عراق عزیمت کرده بودند و باید با در نظر گرفتن سیاست‌های کلان نظام و منافع ملی و با خدمات مناسب، زمینه حضور بیشتر گردشگران مذهبی را در آستارا و گیلان فراهم کنیم.
نادر عبدالله پور دبیر ستاد اربعین استانداری گیلان هم گفت: یکی از مزایای همایش پیاده روی اربعین، رونق گردشگری مذهبی است و شرکت زائران داخلی و خارجی در آن، در اعتلای فرهنگی و مذهبی منطقه نقش محوری دارد.

وی افزود: باید تعداد بازرسی‌های ورود و خروج پایانه مرزی آستارا برای تسهیل تردد زائران خارجی اربعین افزایش یابد و نمایشگاه‌های فرهنگی، غرفه پاسخگویی به مسائل شرعی و نمازخانه نیز در محوطه پایانه مرزی دایر شود.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت، در شمال غربی استان گیلان و نوار مرزی جمهوری آذربایجان، سومین مرز پرتردد ایران است و سالانه نزدیک به ۸۰۰ هزار مسافر داخلی و خارجی از مرز آن تردد می‌کنند.