۰ نفر

ممعاون مطبوعاتی وزیر ارشاد:

به زودی ۳۰۰۰تن کاغذ به نشریات داده می‌شود

۲۷ خرداد ۱۳۹۸، ۱۹:۳۳
کد خبر: 360541
به زودی ۳۰۰۰تن کاغذ به نشریات داده می‌شود

نشست هم‌اندیشی مدیران روزنامه‌های کشور با معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز با حضور مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی در محل معاونت مطبوعاتی برگزار شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در زمان تصدی‌اش در این مسئولیت و برنامه‌هایی که قصد دارند به انجام برسانند، وضعیت توزیع کاغذ نشریات در یک ماه گذشته را تشریح کرد.

او درباره روند تشکیل کمیته کاغذ در معاونت مطبوعاتی با دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تصریح کرد: کمیته توزیع کاغذ مطبوعات از اردیبهشت ماه امسال با هدف توزیع مناسب و شفاف کاغذ مطبوعات، سرعت بخشی به مسیر ورود و توزیع مناسب و عادلانه کاغذ تشکیل شد و تا امروز تمام مصوبات خود را به صورت اطلاعیه اعلام کرده و موارد تخصیص یافته را نیز در جدول‌هایی به صورت شفاف در وب‌سایت معاونت مطبوعاتی منتشر کرده است.

خدادی همچنین رسیدگی به وضعیت رسانه‌هایی که در پی مسائل اخیر اقتصادی و گرانی کاغذ، با مشکلاتی مواجه شدند را از جمله اولویت‌های این کمیته عنوان کرد و گفت: با توجه به تأکیدات رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در ابتدای کار قرار شد از ظرفیت تمام دستگاه‌های کشور برای کمک به وضعیت بازار کاغذ استفاده شود و تا امروز هماهنگی‌های خوبی نیز صورت گرفته است تا در تمام مراحل از جمله درخواست تا وارد شدن کاغذ و نظارت بر توزیع، تحت نظارت دقیق باشد.

وی همچنین به دریافت چند درخواست جدید از مؤسسات واردکننده کاغذ اشاره و اظهار کرد: با توجه به رفع موانع عملیاتی در بحث تخصیص ارز و تأیید درخواست واردکنندگان، در هفته جاری درخواست چند شرکت واردکننده برای واردات حدود ۳ هزار تن کاغذ، نهایی شد که ان‌شاءالله تلاش می‌شود در آینده نزدیک در اختیار نشریات کشور قرار گیرد.

خدادی با اشاره به برخی نقل قول‌ها درباره اختلال در توزیع و واردات کاغذ، از آمادگی معاونت مطبوعاتی برای دریافت نظرات، توصیه‌ها و پیشنهادات فعالان مطبوعاتی کشور در خصوص توزیع کاغذ و مشکلات احتمالی خبر داد و خطاب به مدیران رسانه‌ها گفت: با توجه به شرایط فعلی کشور، ضرورت دارد همه در هزینه‌ها و تخصیص اعتبارات صرفه‌جویی را مبذول و فرهنگ صحیح مصرف را ترویج کنیم. در شرایط جنگ تحمیلی اقتصادی آمریکا علیه ایران، وظیفه رسانه‌ها صیانت از منابع کشور، نظارت دقیق و مطالبه شفافیت در امور کشور است.

او با تاکید بر نقش برجسته رسانه‌ها در مقابله با هجمه خبری امریکا، اسرائیل و کشورهای منطقه علیه مردم ایران به عنوان خط مقدم، بر ضرورت تقویت رسانه‌ها و به ویژه مطبوعات را تاکید کرد.

خُدادی تصریح کرد: نقش رسانه‌ها در رساندن صدای مردم ایران به جهان و از سوی دیگر، ایجاد فضای همدلی، همبستگی و مقاومت هوشمندانه در برابر توطئه‌های دشمنان در جنگ تحمیلی اقتصادی بسیار حائز اهمیت است.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد ادامه داد: مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تلاش برای کاهش مشکلات را وظیفه خود می‌داند و در حوزه مطبوعات با توجه به بسیج همه سازمان‌ها اولویت ما توزیع منابع بر اساس میزان موجودی اعتبارات و کاغذ است. بر اساس هماهنگی‌های انجام گرفته، ارز دولتی برای واردات حدود ۴۰ هزار تن کاغذ مطبوعات در سال ۹۸ تأیید شده است که در صورت وارادات با نظارت دقیق بین رسانه‌ها توزیع خواهد شد.

مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی نیز در این نشست ضمن پاسخ به برخی انتقادها و سوالات حضار گفت: از این پس حمایت‌های صورت گرفته بر اساس گزارش شمارگان واقعیِ اخذ شده از نشریات، استعلام از چاپخانه و انجام راستی آزمایی‌های لازم صورت می‌گیرد.

در این نشست، ضرورت تقویت و افزایش همکاری بین رسانه‌ها در فضای حساس کنونی کشور مورد تأیید حضار قرار گرفت.

همچنین قرار شد نشست دوره‌ای و مستمر بین معاونت و مدیران رسانه‌ها برگزار و سایر موضوعات مرتبط مورد تبادل نظر قرار گیرد.

«مسائل مربوط به کاغذ و لزوم نظارت بیشتر بر روند توزیع آن، موضوع طرح ترافیک و بیمه اهالی رسانه، تاکید بر شفاف‌سازی بیشتر اقدامات انجام شده در راستای کنترل بازار کاغذ و توزیع یارانه مطبوعات» از جمله موضوعات مطرح‌شده مدیران مسئول رسانه‌ها در این نشست بود که با حضور مدیر مسئول بیش از ۸۰ روزنامه کشور برگزار شد.