۰ نفر

الماس‌ها از دریا آمده‌اند

۹ خرداد ۱۳۹۸، ۲۰:۳۶
کد خبر: 356770
الماس‌ها از دریا آمده‌اند

محققان به تازگی دریافتند که الماس‌ها پیش از اینکه سنگ‌های براقی باشند، به صورت رسوباتی در اعماق دریا زندگی خود را آغاز کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، محققان استرالیایی و آلمانی با انجام یکسری آزمایشات دریافتند، بسیاری از الماس‌ها پیش از اینکه سنگ‌های براق و گران‌قیمتی باشند، به صورت رسوباتی در اعماق دریا، زندگی خود را آغاز کردند.

براساس گزارش «نیواطلس»، این مطالعه جدید، اطلاعات بیشتری را درباره چرخه زندگی این سنگ‌های گرانبها می‌دهد.

مدت‌ها است که ما می‌دانیم الماس‌ها در اعماق گوشته زمین تشکیل می‌شوند؛ به گونه‌ای که در اثر گرما و فشار بسیار زیاد اعماق زمین، کربن به کریستال‌های بسیار سخت و براق تبدیل می‌شود و این کریستال‌ها از طریق فعالیت‌های آتشفشانی به سطح زمین می‌رسند.

طبق این گزارش، محققان سرنخ‌هایی از سدیم، پتاسیم و مواد معدنی دیگری را در داخل الماس‌های ناخالص پیدا کردند.

«مایکل فورستر» نویسنده  ارشد این مطالعه گفت: نظریه‌ای در این رابطه وجود دارد که سدیم موجود در الماس‌ها از دریا می‌آیند.

هسته زمین

این تیم تحقیقاتی، برای اثبات نظریه خود آزمایشی را انجام داد؛ محققان در این آزمایش نمونه‌هایی از رسوبات دریایی را در داخل اتاقی که با دما و فشار بالای اعماق زمین شبیه‌سازی شده بود، قرار دادند؛ همچنین نمونه‌هایی از «پریدوتیت»‌ها را نیز پیش از پخته شدن به این مخلوط اضافه کردند. پریدوتیت‌ها سنگ‌های رایجی در گوشته زمین هستند.

پس از انجام آزمایش، محققان دریافتند که سدیم‌ها همانند آنچه که در داخل الماس‌ها یافت شد، در فشار 4 تا 6 گیگاپاسکال و دمای 800 تا 1100 درجه سانتی گراد تشکیل شد. همانند این اتفاق در اعماق 120 تا 180 کیلومتری زیر سطح زمین رخ می‌دهد.

فورستر افزود: در این آزمایشات ما نشان دادیم، فرایندی که منجر به رشد الماس می‌شود توسط بازیافت رسوبات اقیانوسی در منطقه فرورانش رخ می‌دهد.