۰ نفر

سازمان بهداشت جهانی: دخانیات به هر شکل و نوع مضر است

۹ خرداد ۱۳۹۸، ۷:۰۴
کد خبر: 356608
سازمان بهداشت جهانی: دخانیات به هر شکل و نوع مضر است

بنا به اعلام این سازمان، سالانه 3 میلیون و 300 هزار نفر سیگاری یا کسانی که سیگاری دست دوم هستند بر اثر دود سیگار و ناراحتی ریه ناشی از آن می میرند

به گزارش به نقل از صداوسیما، سازمان بهداشت جهانی روز چهارشنبه تلاش های بزرگ ترین فروشنده سیگار جهان را برای تغییر نام روز تعیین شده به نام روز جهانی بدون دخانیات که آگاهی مردم را به خطرات استعمال دخانیات افزایش می دهد محکوم کرد.

در آستانه روز جهانی نه به دخانیات، روز جمعه، سازمان بهداشت جهانی کارزاری را برای تاکید کردن بر اثرات مخرب سیگار و درخواست از کشورها برای تسریع در مقابله با این عادت خطرناک که سالانه میلیون ها مرگ را در پی دارد آغاز کرده است.

این سازمان همچنین از تلاش های شرکت بین المللی فیلیپ موریس PMI برای تغییر مسیر تلاش های جهانی ابراز نگرانی کرده است؛ این شرکت در هفته اخیر محصول جدید دخانی خود را به عنوان راه حلی جدید در جلوگیری از همه گیری سیگار ارائه کرده است!

وینایاک پراساد، رئیس بخش عاری از دخانیات سازمان بهداشت جهانی در ایمیلی اعلام کرد: ما تلاش این شرکت را تلاشی بیهوده برای اشاعه تولیدات مرگبار تلقی می کنیم.

شرکت PMI سازنده سیگار روز سه شنبه اعلام کرد روز جهانی بدون دخانیات باید به روز جهانی بدون سیگار تغییر نام یابد و کارزای جدید با عنوان 'زمان غیر سیگاری شدن فرارسیده' آغاز کرده است.

این شرکت تلاش می کند محصول جدید خود با نام محصولات 'عاری از دود' را بشناساند و آنها را به صورت محصولاتی کمتر مضر و جایگزین سیگار مطرح کند؛ و در این راستا اصرار دارد که دانش این شرکت نشان می دهد این محصول جدید، سموم بسیار کم خطرتری را نسبت به سیگارهای سنتی متصاعد می کند.

این شرکت همچنین اصرار دارد بگوید سیگارهای سنتی و کنونی اند که مشکل سازند و سیگارها با اشکال جدید که در آنها هم دخانیات و هم نیکوتین وجود دارد کم ضررند! و از دولت ها می خواهد محدودیت ها و مالیات سیگارهای جدید این شرکت را کم کنند.

اما سازمان بهداشت جهانی تاکید دارد هیچ مطالعه علمی مستقلی از این ادعای شرکت مزبور حمایت نمی کند و در واقع به طور کامل محصولات جدید را رد می کند و آنها را وسیله ای برای ترک سیگار نمی داند.

پراساد در ادامه، نوشت: این ادعا که این محصولات جدید به ترک سیگار کمک می کنند بی اساس است.

سازمان بهداشت جهانی همچنین تلاش شرکت برای القای تفاوت بین سیگار و دخانیات را تقبیح کرد. به گفته پراساد، این شرکت قصد دارد بگوید سیگار کشیدن برای سلامت شما مضر است ولی دخانیات نه!

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد امسال و در روز جهانی نه به دخانیات، بر تاثیرات مخرب سیگار بر سلامت ریه تاکید خواهد کرد.

بنا به اعلام این سازمان سالانه 3 میلیون و 300 هزار نفر سیگاری یا کسانی که سیگاری دست دوم هستند بر اثر دود سیگار و ناراحتی ریه ناشی از آن می میرند که از جمله این افراد می توان به 60 هزار کودک زیر پنج سال اشاره کرد.