۰ نفر

مدارس خاص، شهریه‌های لاکچری

۷ خرداد ۱۳۹۸، ۵:۴۵
کد خبر: 356084
مدارس خاص، شهریه‌های لاکچری

چند سالی است که با آغاز فصل تابستان شاهد شروع ماراتن نفسگیر برای ثبت نام در مدارس غیرانتفاعی هستیم. مدارسی که شهریه آنها در برخی از موارد از شهریه دانشگاه‌ها نیز بالاتر است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، گفتنی است که امروزه بسیاری از والدین سعی دارند فرزند خود را تنها در مدارس غیرانتفاعی ثبت نام کنند، هرچند که در برخی از موارد علت اصلی این کار چشم و هم چشمی و یا کیفیت نامناسب مدارس دولتی است.

همانگونه که می‌دانیم هر‌ ساله شهریه‌هایی را برای مدارس غیرانتفاعی اعلام می‌کنند، اما این در حالی است که این مدارس با توجه به امکاناتی که به دانش‌آموزان ارائه می‌دهند شهریه بیشتری را نیز از والدین دریافت می‌کند، هرچند در بسیاری از موارد والدین و دانش‌آموزان از خدمات این مدارس رضایت کامل دارند، به‌گونه‌ای که برخی از والدین می‌گویند استاندارد مدارس غیرانتفاعی به مراتب بالاتر و بهتر از مدارس دولتی می‌باشد و با ثبت نام در این مدارس دیگر نیازی نیست که استرس آینده تحصیلی فرزندان خود را داشته باشیم.

راه دشوار ثبت نام در مدارس غیرانتفاعی

لازم به ذکر است که امروزه برای ثبت نام در برخی از مدارس سرشناس غیرانتفاعی باید راه بسیار سختی را پشت سر گذاشت، به‌گونه‌ای که برخی از والدین می‌گویند ثبت‌نام در این مدارس به مراتب سخت‌تر از آزمون کنکور می‌باشد. این خود می‌تواند نشان از اهمیت ویژه و سختگیرانه مسئولان مدارس غیرانتفاعی داشته باشد به‌عنوان مثال در یکی از مدارس سرشناس غیرانتفاعی تهران دانش آموز اگر معدل کمتر از حد نصاب داشته باشد و یا اگر در یکی از درس‌ها ضعیف باشد و نتواند خود را به سطح بقیه شاگردان کلاس برساند مجبور است آن مدرسه را ترک کند اما به یقین این مهم می‌تواند تاثیر منفی بسزایی را در روحیه دانش‌آموز داشته باشد، هرچند در مقابل باید اذعان داشت که روش‌های سختگیرانه در برخی از موارد خود می‌تواند عاملی برای ارتقای سطح علمی دانش آموزان نیز باشد.

تور‌های لاکچری مدارس غیرانتفاعی

جالب است بدانیم که بسیاری از مدارس غیرانتفاعی اقدام به برگزاری تورهای تفریحی لاکچری می‌کنند، به‌گونه‌ای که میزان دریافتی برای برگزاری این تورها بسیار بالا و غیرقابل باور می‌باشند، هرچند در این میان باید متذکر شد خدماتی که در این تورها به دانش‌آموزان ارائه می‌شود نیز در سطح بالایی قرار دارد، اما حال این سوال مطرح می‌شود که آیا دانش‌آموز نیاز دارد که به چنین تور‌های لاکچری برود، هرچند در برخی از موارد نیز دیده شده است حضور تمام دانش آموزان در این دوره‌ها الزامی است، چراکه برخی از مسئولان مدارس غیرانتفاعی بر این باور هستند که این تورها می‌تواند انگیزه برای تلاش هرچه بیشتر دانش آموزان برای تحصیل و یادگیری باشد، هرچند در برخی از موارد این تور‌ها به منظور آشنایی هرچه بیشتر با مراکز علمی و پیشرفته دنیا صورت می‌گیرد.

مصاحبه با والدین برای ثبت نام

بدیهی است که یکی از مراحل ثبت نام در مدارس غیرانتفاعی انجام مصاحبه با والدین می‌باشد، چراکه بسیاری از مسئولان بر این باور هستند که فرزندانی که در خانه با مشکل مواجه هستند و یا فرزندان طلاق هستند نمی‌توانند در این مدارس حضور داشته باشند، همچنین در این مصاحبه‌ها به میزان شناخت والدین نسبت به فرزند خود نیز اهمیت می‌دهند. سوالات متعدد و مختلفی را درباره دانش آموز، سطح تحصیلات والدین، شغل والدین ، محل زندگی والدین، میزان درآمد والدین و مواردی از این دست از آنها می‌پرسند، اما این در حالی است که امروزه برای ثبت نام در بهترین دانشگاه‌های کشور نیز هیچ‌یک از این سوال‌ها و یا حتی مصاحبه با والدین در میان نیست. از سوی دیگر باید خاطرنشان کرد که برخی از والدین نیز برای اینکه فرزندان خود را در مدارس غیرانتفاعی سرشناس ثبت نام کنند حاضرند به واسطه‌ها پول زیادی را نیز پرداخت کنند که این خود جای بسی تأمل دارد، چرا که ثبت‌نام در این مدارس کار آسانی نیست و در بسیاری از موارد دانش‌آموز باید دارای معدل بالایی نیز باشد، از این رو برخی از والدین حاضر هستند که مبالغ هنگفتی را به واسطه‌ها پرداخت کنند تا از طریق آنها در این مدارس ثبت نام کنند.

مدارس خاص

امروزه در سطح شهرها شاهد حضور برخی از مدارس هستیم که به آنها لقب مدارس خاص داده می‌شود که البته این مدارس بیشتر با قدرت و ثروت تشکیل شده‌اند ، البته راهیابی هر دانش‌آموز در عمل شدنی نیست و برای رفتن به مدارس باید از هفت‌خوان عبور کرد. از طرف دیگر باید خاطرنشان کرد که برخی از والدینی که قصد مهاجرت دارند ترجیح می‌دهند فرزند خود را در این مدارس با وجود شهریه‌های بسیار بالا و سنگین ثبت‌نام کنند، چراکه در کلاس‌ها با دانش‌آموزان انگلیسی صحبت می‌شود و تمام مباحث درسی نیز به زبان انگلیسی به دانش‌آموز یاد داده می‌شود که البته تعداد این مدارس بسیار کم و انگشت شمارند. آنچه مسلم است امکانات قابل تأمل مدارس غیرانتفاعی است؛ کلاس‌های زبان ،تورهای تفریحی خارج و داخل کشور. بسیار جالب به‌نظر می‌رسد که البته این دانش‌آموزان زمان بیشتری را در مدارس سپری می‌کنند و از امکانات ویژه و خاصی نیز برخوردار هستند، هرچند در برخی از موارد منوی صبحانه و ناهار آنها نیز کمی خاص و قابل تأمل به‌نظر می‌رسد.

دریافت شهریه بیش از مبلغ مصوب

برخی از والدین می‌گویند به‌دلیل اینکه فرزندشان در این مدارس درس بخواند خود را ملزم به پرداخت مبلغ شهریه می‌کنند، هرچند در ابتدای ثبت‌نام برگه شهریه مصوب مدارس را امضا می‌کنند اما این در حالی است که به‌طور کامل توجیح هستند که باید مبالغ بیشتری از این مبلغ مصوب شهریه پرداخت کنند و جای هیچ‌گونه اعتراضی نیز وجود ندارد. در پایان باید خاطرنشان کرد که امروزه بسیاری از مردم بر این باور هستند که ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس غیرانتفاعی خود می‌تواند تضمینی برای پیشرفت تحصیلی آنها باشد، همچنین مدارس در کنار یادگیری مباحث درسی به یادگیری زبان رباتیک و یا مسائلی از این دست می‌پردازند که به یقین هیچ‌گونه از این موارد را نمی‌توان در مدارس دولتی یافت، چراکه امروزه در بسیاری از مدارس دولتی به‌طور کامل حتی برخی از مباحث درسی نیز تدریس نمی‌شود که این خود جای بسی تأمل دارد.