۰ نفر

پرورش عقرب؛ روایت تجارتی پرابهام

۳ خرداد ۱۳۹۸، ۴:۲۴
کد خبر: 355304
پرورش عقرب؛ روایت تجارتی پرابهام

معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست درباره پرورش عقرب در اسارت، گفت: از آنجایی که هنوز هیچ متخصصی، امکان تکثیر و پرورش در اسارت را تأیید نکرده است، فعلا هیچ‌گونه مجوزی برای پرورش عقرب صادر نخواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، ماجرای تجارت عقرب‌ها از یک تبلیغ وسوسه‌برانگیز در فضای مجازی آغاز شد؛ این سایت عنوان کرده بود با ۱۵۰ هزار عقرب می‌توان ۲۰ الی ۲۵ گرم سم خشک در سال تولید کرد که برابر با ۲ میلیارد تومان ارزش مالی دارد، اما علیرضا نادری کارشناس جانوران بی مهره سازمان محیط زیست چنین تجارتی را هم تراز یک شیادی خواند و گفت: شده تب پرورش و زهرگیری عقرب از سوی یک شرکت آموزش و پرورش عقرب راه افتاد که با وعده درآمد میلیاردی از بیکاران و افراد ساده لوح سوء استفاده می‌کرد و با برگزاری این کلاس‌ها سود زیادی به جیب می‌زد.کلاس‌هایی که هیچ نتیجه عملی به دنبال نداشت.

با اوج گرفتن موج پرورش عقرب، سازمان محیط زیست سال گذشته اعلام کرد: دستورالعمل مجوز پرورش عقرب در محیط‌های شهری صادر نمی‌شود.

این سازمان کارشناسان و یگان حفاظتی‌اش را نیز بر آن داشت که بر اساس این دستورالعمل در استان‌ها مسؤول شناسایی افرادی شوند که به پرورش غیرقانونی عقرب اقدام می‌کنژند.

با این وجود وسوسه درآمد میلیاردی هنوز هم ادامه دارد چراکه معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست روز گذشته اعلام کرده است، به دلیل آنکه هنوز هیچ یک از متخصصان امکان تکثیر و پرورش عقرب در شرایط اسارت را تأیید کردند نکرده‌اند فعلاً هیچ گونه مجوزی برای پرورش عقرب در کشور صادر نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اخیراً در جلسه با حضور نمایندگان مراکز دست اندرکار در حوزه سلامت مانند معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت سرم سازی رازی، انستیتو پاستور سازمان دامپزشکی و جمعی از متخصصان بی‌مهرگان و عقرب‌شناسان در محل سازمان محیط زیست برگزار شده است، گفت: زهر تولید شده از محل پرورش و تکثیر در اسارت فاقد کیفیت لازم برای تولید سرم است و تکثیر عقرب در اسارت بسیار پیچیده و پرهزینه است و عملاً از نظر اقتصادی توجیهی ندارد.

براساس نظر کارشناسان آنچه تحت عنوان پرورش عقرب به جامعه القا شده در واقع زنده‌گیری عقرب‌های موجود در طبیعت و فروش آنها تحت عنوان عقرب مولد به متقاضیان است که در زادآوری این عقرب‌ها زنده‌گیری شده تردید زیادی وجود دارد چراکه تاکنون شواهدی از موفقیت این روش‌های مورد ادعا برای تکثیر گونه‌های عقرب در اسارت دیده نشده است.

از آنجایی که برداشت عقرب‌های مولد از طبیعت باعث آسیب رساندن به جمعیت‌های اصلی گونه‌های عقرب خواهد شد و طغیان جمعیت آفات از جمله پیامدهای آشکار حذف عقرب از طبیعت است، جریمه ها و مجازات‌های قانونی برای برداشت غیرمجاز عقرب ها به شورای عالی حفاظت محیط زیست پیشنهاد شده است.