۰ نفر

تجمع اعتراضی فرهنگیان بازنشسته سال97 به کجا رسید؟

۱ خرداد ۱۳۹۸، ۱۸:۵۵
کد خبر: 355042
تجمع اعتراضی فرهنگیان بازنشسته سال97 به کجا رسید؟

تجمع اعتراضی قریب به ۱۰۰ نفر از بازنشستگان آموزش و پرورش که سال ۹۷ بازنشسته شده اند با توضیحات معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش به پایان رسید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، صبح امروز از ساعت ۱۰:۰۰ تجمع اعتراض‌آمیز تعدادی از بازنشستگان فرهنگی مقابل دفتر وزارتخانه آموزش و پرورش و تلاش برای دیدن وزیر آموزش و پرورش آغاز شد که دقایقی قبل این تجمع با سخنان معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش به پایان رسید.

اعتراض فرهنگیانی که امروز تجمع کرده بودند مربوط به عدم پرداخت پاداش پایان خدمتشان بود که برخی از آنها از فروردین ۹۷ حکم بازنشستگی خود را دریافت کردند.

یکی از فرهنگیان گفت: ما از ۴ اردیبهشت ماه منتظر پیگیری آموزش و پرورش هستیم و تمام صحبت ما این است که ما پاداش پایان خدمت خود را به ریال می‌گیریم اما ارزش این ریال، روز به روز کمتر می‌شود. ما خواهان این هستیم که تا پایان خردادماه پاداش پایان خدمت خود را دریافت کنیم. چرا که بازنشستگان سایر ارگان‌ها بسیار سریع پاداش پایان خدمت خود را دریافت می‌کنند.

وی افزود: ما ۳۰ سال خدمت صادقانه به فرزندان این کشور کردیم که برخی از آنها امروز مسئولین این مملکت هستند. توقع ما این است که بازنشستگی مان با آسودگی خیال باشد. متأسفانه در آموزش و پرورش پیگیر پاداش ما نیستند. وقتی تک به تک آمدیم کسی به حرف ما گوش نکرد. حالا جمعی آمده‌ایم تا صدایمان یکی شود. در بین ما جانباز، سرپرست خانوار و کسانی که درگیر بیماری‌های پرهزینه هستند، وجود دارد. همه اینها برای ما درد است.

وی در پایان گفت: ما از تجمع ۴ اردیبهشت خود تا امروز وعده‌های زیادی شنیدیم و حتی به سازمان برنامه و بودجه فرستاده شدیم. آنجا به ما می‌گویند اطلاعات هنوز از وزارتخانه به دست ما نرسیده است و اینجا به ما می‌گویند ما اطلاعات را فرستاده‌ایم.

با هدایت مسئولین آموزش و پرورش بعدازظهر امروز تجمع کنندگان در نمازخانه ساختمان علاقمندان آموزش و پرورش حاضر شدند و اللهیار ترکمن پاسخ آنها را داد.

وی گفت: در درجه اول باید بگویم متأسفم شما را در این شرایط ملاقات می‌کنم. امیدواریم در جوی آرامتر مسائل خود را پیگیری کنیم. پیش از توضیحات خود بگویم که باید در خصوص پاداش پایان خدمت سر یک نقطه اتفاق نظر داشته باشیم که پرداخت این پول وظیفه دولت است نه دستگاه اجرایی مانند آموزش و پرورش. سازمان برنامه و بودجه باید این پول را تخصیص دهد چون پول و اعتبار دست آنهاست و وظیفه ما در وزارتخانه پیگیری مطالبات است و اینکه اسامی بازنشستگان به بهترین شکل دست آنها برسد.

اللهیار ترکمن تصریح کرد: آموزش و پرورش یک ابر سیستم در درون دولت است و کل کارکنان آموزش و پرورش ۴۰ درصد کارمندان دولت را تشکیل می‌دهند. هر جا مطالبه‌ای در این سازمان وجود داشته باشد یک عدد بزرگی است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش اظهار داشت: شکل تأمین اعتبار و پیگیری مطالبات در آموزش و پرورش فرق می‌کند. ما در کنار شما هستیم و نباید این گونه تلقی شود که در مقابل شما هستیم و بهتر است در چارچوب محدودیت‌هایی که داریم قضاوت نشویم.

الهیار ترکمن تأکید کرد: چند سالی است که برای تأمین اعتبار پاداش پایان خدمت بازنشستگان، ردیف مستقلی در بودجه پیش بینی کردیم. وقتی ردیف در قانون بودجه تصویب می‌شود مانند چک بانکی است و دولت مکلف می‌شود آن را پرداخت کند. ما از سال ۹۷ این پیش بینی را در ردیف بودجه انجام دادیم و سال گذشته پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال ۹۶ را به این صورت پرداخت کردیم و در ردیف بودجه سال ۹۸ نیز برای پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته در سال ۹۷ این بودجه را پیش بینی کرده‌ایم. در حالی که سابق بر این مجلس مصوب کرده بود که این پاداش از یک درصد سهم شرکت‌ها پرداخت شود. اصلی ترین دغدغه ما این بود که این عدد در بودجه دیده شود و بعد از کلی رایزنی به نتیجه رسید و امروز پاداش پایان خدمت در ردیف ۳۴ جدول شماره ۹ برنامه و بودجه پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: الان شما چه تحصن بکنید و چه نه، این پاداش پیش بینی شده و باید دو فرآیند دیگر اداری را طی کند که یکی از آنها ابلاغ از طرف سازمان برنامه و بودجه و تأمین اعتبار از طرف خزانه داری است.

در این میان نماینده فرهنگیان بازنشسته خطاب به اللهیار ترکمن گفت: ما در این مدت بارها به سازمان برنامه و بودجه مراجعه کردیم و آنها می‌گویند اطلاعات بازنشستگان به دست ما نرسیده است.

اللهیار ترکمن در پاسخ به وی گفت: ما به تفکیک استان، اسم بازنشستگان را اعلام کرده‌ایم. سازمان برنامه و بودجه از ما می‌خواهد حکم بازنشستگی ۴۱ هزار نفر را اسکن کنیم و برایشان بفرستیم که سر این موضوع اختلاف نظر داریم.

وی در ادامه گفت: من ۲۵ سال است که کارم در حوزه تأمین بودجه است. پیشنهادم این است که شما از میان خود ۵ نفر را به نمایندگی انتخاب کنید و طی هفته‌های آینده این ۵ نماینده هر گاه که ما به خزانه داری، سازمان برنامه و بودجه رفتیم، همراه ما حضورداشته باشند و ببینند که ما به چه صورت پیگیر کار شما هستیم و ما را راستی آزمایی کنند. سال گذشته ما ۳,۶۰۰ میلیارد تومان پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان را انجام دادیم و امسال نیز نزدیک به ۴ هزار میلیارد تومان در ردیف بودجه برای همین منظور پیش بینی کردیم.

یکی دیگر از نمایندگان فرهنگیان در این نشست گفت: ما ۳۰ سال از ۶ صبح سر کلاس حاضر شدیم و بهترین کارکرد خود را داشته‌ایم. ممکن است زیاد باشیم اما زیادی نیستیم. وقتی می‌بینیم در سازمان‌های دیگر هنوز حکم بازنشستگی دست افراد نرسیده، پاداش پایان خدمت آنها در حسابشان است، فکر می‌کنیم مگر ما چه فرقی با آنها داریم. از ۱۰ صبح امروز التماس می‌کنیم تا کسی جوابمان را بدهد. الان هم شما به ما می‌گوئید اعداد شما بزرگ است.

اللهیار ترکمن در پاسخ به این فرهنگی گفت: قطعاً فرهنگیان جایگاه ویژه ای دارند. حرف من این بود که طبق قانون برنامه و بودجه وزارتخانه‌ها بر حسب تعداد نیروی انسانی خود تقسیم می‌شوند. قانون بودجه می‌گوید اگر سازمانی زیر ۱۰۰ هزار نفر بود املاک مازاد خود را بفروشد و پاداش پایان خدمت را پرداخت کند. من در مورد تاریخ دقیق پرداخت پاداش پایان خدمت نمی‌توانم قولی بدهم چرا که پای دو سازمان خارج از آموزش و پرورش در میان است. اما از شما می‌خواهم که همراه ما باشید تا از مراجع قانونی این موضوع را پیگیری کنیم و آنها را متقاعد کنیم هرچه زودتر این پاداش را پرداخت کنند.

پس از گفتگوی فرهنگیان و معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع این تجمع در آرامش پایان یافت.